2.1 C
Bratislava
utorok, 12 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Scania posilňuje elektrickú ponuku

Nová generácia batériových elektrických nákladných vozidiel Scania určenných pre regionálnu dopravu bola predstavená v júni 2022. Teraz sa výroba týchto nákladných vozidiel s kabínou R a S a motorom s výkonom do 450 kW rozbehne v ústredí značky vo švédskom meste Södertälje.

Scania tiež vylepšila svoje mestské elektromobily postavené na podvozku optimalizovanom pre elektrický pohon. Dostanú aj nové, udržateľne vyrábané batérie so systémom Scania Charging Access. Scania sa sústredila na pokrytie širokého spektra využitia a požiadaviek zákazníkov a služby, ktoré im pomôžu v prechode z fosílnych na alternatívne palivá. „Prevádzkovanie nákladných vozidiel s nulovými emisiami už nie je výsadou niekoľkých vyvolených,“ hovorí Frederik Allard, senior viceprezident a vedúci oddelenia e-mobility v spoločnosti Scania.

Nová elektrická ponuka Scania

Jeho slová potvrdzujú čísla. Scania postavila elektrické vozidlá, ktorých hmotnosť súpravy môže dosiahnuť až 64 ton a dojazd 390 kilometrov. Najvyšší výkon dosahuje 450 kW, čo presahuje aj niektoré bežné nákladné vozidlá. Najvyšší nabíjací výkon týchto „električiek“ dosahuje 375 kW. Najnovšie elektrické nákladné automobily Scanie sú ponúkané ako ťahače, aj podvozky na inštaláciu nadstavieb. Z kabín sú na výber rady R a S.

Spomínaný dojazd sa líši podľa hmotnosti, prevádzky, počasia a štýlu jazdy, ale 27-tonový mestský sklápač so šiestimi batériami dokáže medzi nabíjaniami prejsť 350 km. Za hodinu nabíjania dokáže získať 270 km dojazdu. Navyše, na dosiahnutie rozumnej doby nabíjania nie sú potrebné najvyššie dostupné nabíjacie miesta s výkonom 350 kW. Nabíjačka s výkonom 130 kW pridá za jednu hodinu pri nákladnom vozidle 100 km dojazdu.

Allard si myslí, že sa zbytočne vytvorilo vnímanie, že sa vždy tankuje od 10 % do 100 %, podobne ako pri nafte. Batériové elektrické vozidlá sa ale majú nabíjať na dobu potrebnú na dojazd. „Pokiaľ máte 120 km do domácej nabíjačky, bolo by zbytočné nabíjať na dlhšiu vzdialenosť, než je potrebné, vysvetľuje švédsky odborník.

Vhodné aj do mesta

Úplne prvé batériové elektrické nákladné vozidlá Scania sú na trhu od roku 2021. Išlo o pionierov, ktorí začali vyšliapavať cestičky k doprave bez fosílnych palív, predovšetkým pre potreby mestskej premávky. Nová generácia posúva level a sústredí vylepšuje ponuku pre distribučné nákladné automobily a ľahké sklápače. Vozidlá dostanú podvozok optimalizovaný pre elektrické pohonné ústrojenstvo, batérie od spoločnosti Northvolt a nové pomocné systémy, Zvýši sa tým ich funkčnosť a nasadenie.

Súčasne švédska značka predstavuje rad nových elektrických pohonných ústrojenstiev EM C1-4 v piatich výkonových úrovniach. Očakáva sa, že EM C1-4 bude veľmi obľúbená vďaka širokej palete
verzií aj možnosti prispôsobenia na mieru ich požadovanému použitiu. S piatimi rôznymi úrovňami výkonu a štyrmi prevodmi Scania vyzdvihuje predovšetkým ich flexibilitu.

Nové batérie

Scania využíva články od švédskeho výrobcu Northvolt, ktoré sú navrhnuté na nájazd 1,5 milióna kilometrov. Ich uhlíková stopa je v porovnaní s podobným odborovým štandardom približne tretinová. Ich dôležitou prednosťou sú tiež nabíjacie vlastnosti. Batérie je možné opakovane
nabíjať až na 100 % dostupnej kapacity bez toho, aby to malo vplyv na ich životnosť. Navyše majú
priamu krivku nabíjania, teda nabíjajú sa rovnakou rýchlosťou, aj keď sú takmer plné alebo
úplne prázdne.

Priama krivka nabíjania znamená predvídaný čas na nabíjanie a spoločne s dlhou životnosťou batérie prispieva k nízkym celkovým nákladom. Scania a Northvolt to dosiahli vďaka inovácii ktorá zabezpečuje, že batérie majú vždy správnu teplotu. „Sklápače v mestských oblastiach prejdú často vzdialenosť až 200 km za deň. Pokiaľ sa budú nabíjať vo vlastnom depe a pre všetky prípady sa pripoja k systému Scania Charging Access, nebude pre nich dojazd problém,“ myslí si Allard.

Postupný proces

Allard vysvetľuje, že zákazníci kupjú elektrické nákladné vozidlá postupne. Najskôr chcú načerpať prvé skúsenosti, kým sa rozhodnú pre väčšie elektrické flotily. Scania predpokladá, žev roku 2030 sa záujem o elektrické nákladné vozidlá rozrazstie natoľko, že 50 % z celkového objemu predaja značky v Európe budú práve elektrické vozidlá. Pomôcť k tomu má tiež služba Scania Charging Access predstavená začiatkom tohto roka.

Ponúka prístup k nabíjacej sieti v 12 krajinách Európy, pričom nabíjacie miesta sú zoradené podľa vhodnosti pre konkrétne vozidlo. Služba je postavená nezávisle na tom, kto prevádzkuje nabíjacie miesto v sieti, zákazník dostane iba jednu konsolidovanú faktúru od Scanie.

Program Scania Charging Access je poskytovaný bez registrácie alebo mesačných poplatkov,
zákazník platí iba predvídateľnú cenu, keď službu využíva. Jedinou podmienkou je vlastniť aspoň
jeden automobil značky Scania. Scania ručne mapuje a hodnotí každú nabíjaciu stanicu, či už bola pôvodne postavená pre osobné alebo nákladné vozidlá. Vďaka tomu dokáže identifikovať nabíjacie miesta, ktoré budú pre zákazníkov prínosom.

Značka tvrdí, že nabíjacia sieť sa bude po roku 2024 rozširovať a na obrátkach bude naberať aktivita prevádzkovateľov nabíjačiek, ako je Milence. Pomocníkom je aplikácia Scania Driver App alebo My Scania, vďaka ktorým je možné vhodné nabíjacie miesta vyhľadávať a filtrovať.

EM C1-2*EM C3-6EM C1-4**
Stály výkon
elektrického
motoru
230 kW400 alebo 450 kW270, 300, 330, 360
alebo 400 kW
Usporiadanie
pohonného
ústroja
Jeden synchrónny e-
motor s permanentnými
magnetmi, 2-rýchlostná
planétová prevodovka
Tri synchrónne e-
motory
s permanentnými
magnetmi, 6-stupňová
automatická
prevodovka
Jeden synchrónny e-
motor s permanentnými
magnetmi, 4-stupňová
prevodovka
Kapacita batérie
(kWh)
416 kWh/624 kWh (75
% využiteľných)

416 kWh/624 kWh (75
% využiteľných)
416 kWh/624 kWh (75
% využiteľných)
Udávaný dojazd
(km)
260 km s 29t súpravou
390 km s 29t súpravou
350 km s 40t súpravou
250 km s 64t súpravou
390+ km s 29t súpravou
370+ km s 40t súpravou
260+ km s 64t súpravou
Nabíjací výkon260 km s 29t súpravou
390 km s 29t súpravou
350 km s 40t súpravou
250 km s 64t súpravou
390+ km s 29t súpravou
370+ km s 40t súpravou
260+ km s 64t súpravou
Rýchlosť
nabíjania
290km/h s 29t súpravou260 km/h s 40t
súpravou
190 km/h s 64t
súpravou
280 km/h s 40 t
súpravou
200 km/h s 64t
súpravou
Najvyššia
hmotnosť
súpravy
29 t64 t64 t
Pomocný náhon
(PTO)
Elektrický až 100 kW,
elektromechanický až
60 kW
Z prevodovky až 260
kW,
elektrický až 100 kW,
elektromechanický až
160 kW
PTO e-motoru
(mechanický) až 260
kW,
elektrický až 100 kW,
elektromechanický až
90 kW
ZdrojScania
Aktuálne
Prečítajte si aj