23.5 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Dopravcovia na Slovensku bojujú s celým radom problémov

Podnikanie v doprave je na Slovensku čoraz náročnejšie. Vysoké ceny mýta, pohonných hmôt, aj nedostatok vodičov sú pre tunajšie dopravné firmy na pokraji udržateľnosti. Navyše, kleslo aj množstvo zákaziek. Niektorí dopravcovia už z tohto dôvodu ukončili svoju činnosť.

Väčšie spoločnosti v reakcii na tieto výzvy redukujú počet áut vo flotile, aby mohli v podnikaní pokračovať. Aby toho nebolo málo, čoskoro môže pribudnúť ďalšia komplikácia – zavedenie povinného podielu ťažkých motorových vozidiel s nulovými emisiami.

Foto: Cargo magazín

Dopravcovia varujú pred kritickou situáciou

Na hlavu nám padá jedna rana za druhou. Tak momentálnu situáciu opisujú niektorí autodopravcovia. V posledných rokoch totiž sústavne bojujú s narastajúcimi nákladmi. Aj preto sa niektorí z nich rozhodli podnikanie ukončiť. Dopravcov sužujú rastúce ceny pohonných hmôt, mýtneho aj zvyšujúce sa náklady na leasing. Cena za dopravu pritom zostáva roky takmer konštantná. 

Problémy doprpavcov potvrdzuje aj Petr Trefil z firmy Bibby Factoring Slovakia, ktorá poskytuje financovanie malým a stredným podnikateľom. Hovorí, že za posledný rok ukončilo svoju činnosť niekoľko ich klientov, ktorí neboli schopní preparvovať tovar za ceny, ktoré dnes na trhu sú.

Foto: Cargo magazín

„Vlani sa to týkalo zatiaľ len malých autodopravcov. Väčšie firmy potom redukujú počet áut a počet vodičov, aby si udržali aspoň minimálnu maržu a mohli v podnikaní pokračovať,“ opisuje aktuálnu situáciu Trefil. Rastúce ceny najviac ohrozujú práve malých dopravcov, ktorí majú 5 až 10 vozidiel.

Mýto je drahšie v celej Európe

Neustály rast nákladov v posledných mesiacoch tlačí aj zvyšujúca sa cena mýta. Napríklad v Nemecku od decembra minulého roku vzrástol polatok za mýto o 83 %. Od marca zdražie mýto o 15 % aj v susednej Českej republike. Práve týmito krajinami pritom tranzituje alebo sem vozí tovar množstvo slovenských dopravcov.

Foto: Cargo magazín

Trefil vysvetľuje, že dopravcov to môže nútiť orientovať sa na iné krajiny a hľadať nové obchodné príležitosti. Spolupráca s novými zahraničnými zákazníkmi však so sebou nesie aj určité riziká. Tieto riziká je podľa Trefila možné pokryť napríklad bezregresným faktoringom, teda financovaním krátkodobých pohľadávok s preverovaním a poistením zahraničných partnerov. Dopravcovia vďaka tomu získajú peniaze z vystavených faktúr do 24 hodín namiesto 60 dní, čo je obvyklá splatnosť.

Stále nie je vylúčené, že mýto zdražie aj na Slovensku. Práve naopak, odborníci túto možnosť považujú za čoraz pravdepodobnejšiu. Podľa posledných informácií Národná diaľničná spoločnosť stále analyzuje, ako zdraženie bude vyzerať. 

Ukrajinskí dopravcovia a drahé pohonné hmoty

Popri mýte sa v poslednom čase stala témou aj lacná ukrajinská konkurencia. Európska únia do konca prvého polroku 2024 zrušila pre ukrajinských dopravcov systém povoľovania vjazdu do európskeho bloku. Slovenskí autodopravcovia tvrdia, že im ukrajinskí kolegovia berú zákazky na prepravu tovaru v rámci EÚ a vyhrotená situácia viedla aj k blokáde hraničných priechodov, ktoré sa masívne odohrávali najmä v susednom Poľsku.

Foto: Cargo magazín

Situácii slovenských dopravcov neprospieva ani cena pohonných hmôt. „Problém je v tom, že prudké nárasty cien pohonných hmôt sa premietajú do nákladov okamžite, zatiaľ čo ceny za dopravu môžu firmy upraviť až dodatočne, ak vôbec. To je jeden z dôvodov, prečo sú marže dopravcov nízke. A dopravcovia potom nemajú z čoho splácať prípadný úver alebo leasing,“ vysvetľuje Peter Trefil. 

Stanú sa bezemisné vozidlá príťažou?

Na dopravcov sa chystá ešte ďalšia komplikácia. Európsky parlament totiž navrhuje, aby veľkí cestní dopravcovia museli mať určitý podiel ťažkých motorových vozidiel s nulovými emisiami. „Povinnosť nakupovať vozidlá s nulovými emisiami môže nielen porušovať právo na vlastníctvo a právo podnikať, ale môže zároveň viesť k narušeniu trhu, pretože verzia Parlamentu predpokladá, že sa také obmedzenia využívania kapitálu budú týkať iba veľkých prevádzkovateľov,“ upozorňuje riaditeľka pre presadzovanie záujmov EÚ Medzinárodnej únie cestnej dopravy IRU Raluca Marian. Zároveň vyzýva, aby akýkoľvek návrh, ktorý by nútil dopravcov do nákupu určitých typov vozidiel, bol dôrazne odmietnutý.

Aktuálne
Prečítajte si aj