30.1 C
Bratislava
štvrtok, 18 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Ford skúša vodíkovú dodávku

Ford začal prostredníctvom svojej úžitkovej divízie Ford Pro skúmať, ako by mohol pre svoj plne elektrický E-Transit využiť vodík ako ďalší zdroj energie. V Spojenom kráľovstve rozbehol projekt, ktorý ukáže, či s využitím vodíka bude možné predĺžiť dojazd jeho elektrických dodávok. Na projekte spolu s automobilkou kooperuje päť ďalších spoločností z oblasti technológií a flotilového manažmentu, pretože okrem samotného auta chcú otestovať aj dostupnosť a využitie infraštruktúry.

Zároveň vo Ford Pro preveria a rozšíria svoje znalosti v oblasti konverzií. Do projektu sú totiž zapojení aj inžinieri a špecialisti na E-Transit zo závodov v Dagenhame a technologického centra v Duntone. Ford sa snaží zostať verní svojej tradíci experta na úžitkové vozidlá a tak sa úžitková divízia pozerá na to, ako ešte predĺžiť dojazd svojich bezemisných vozidiel.

Integrácia pokrokových technológií

E-Transit s vodíkovými palivovými článkami sa dostane do ostrej prevádzky vo viacerých flotilách zákazníkov ako napríklad Ocado Retail. Ďalšími partnermi sú bp, ktorá zabezpečuje vodíkovú infraštruktúru a jej využitie, Cambustion otestuje systémy palivových článkov, Viritech má na starosti dizajn vodíkových nádrží a Cygnet Texkimp poskytne karbónové prvky.

Foto: Ford

Vodíkové palivové články produkujú elektrickú energiu kombináciou vodíka z nádrže na palube a kyslíka. Jediným odpadovým produktom tejto kombinácie je voda. Systém v podstate využíva vodíkovú nádrž na palube auta ako „batériu“, aby zvýšil dojazd a poskytol rýchlejšie nabíjanie ako štandardné batérie. Takéto riešenie by malo byť ideálne pre zákazníkov, ktorí pracujú v ťažkých aplikáciách, vrátane dlhých prepráv, maximálneho užitočného zaťaženia alebo majú limitované možnosti dobíjania počas pracovnej doby.

Tri roky v ostrej prevádzke

Ford sa technológiou palivových článkov zaoberá od 90. rokov. Vyvinul množstvo prototypov, v spolupráci s partnermi skúšal ich využitia vo flotilách a v roku 2021 ukázal vozidlo E-Transit fuel cell. V Európe je značka stále zapojená vo viacerých verejne financovaných projektoch, ktoré takisto skúmajú využitie vodíkovej technológie nielen vo forme palivových článkov, ale aj vo vodíkových spaľovacích motoroch.

Počas troch rokov, teda až do roku 2025, bude flotila 8 vodíkových vozidiel E-Transit tráviť 6 mesiacov v službách reálneho zákazníka. Dáta z testovania poskytnú poznatky o prevádzkyschopnosti a celkových nákladoch na vlastníctvo a prevádzku vodíkových úžitkových flotíl.

Autá budú vybavené výkonným pohonným reťazcom využívajúcim palivové články, spolu s veľkými nádržami na vodík, ktoré ale boli optimzalizované pre bezpečnosť aj úžitkové parametre vozidla, vrátane váhy. Nezabudlo sa ani na ekonomiku a dôraz sa kladie aj na to, aby tieto potrebné úpravy boli na konkurencieschopnej úrovni. Napokon sa projekt zaujíma aj o možnosti využitia recyklácie vozidla a jeho komponentov na konci jeho životného cyklu.

ZdrojFord
Aktuálne
Prečítajte si aj