Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo v Európe máme úplne iné ťahače ako majú v severnej Amerike? Po tomto článku v tom budete mať jasnejšie.
Rozdiely vyplývajú jednak z rozdielnej legislatívy, ako aj z rozdielnej geografie. Ak začneme legislatívou, v USA majú iné pravidlá rozmerov a hmotností ako máme my v Európe. Kým bežný náves v Európe meria 13,6 metra a celá súprava ťahača s návesom 16,5 metra, v Amerike meria 16 metrov iba samotný náves.
![Kenworth ťahač Fusion T680](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2025/01/t680-fusion-2-10.jpg)
Dlhšie súpravy, širšie ulice
Dĺžka celej súpravy sa vo väčšine štátov USA pohybuje od 21 do 24,4 metra. Predpisy upravujúce dĺžku súprav sú v USA podstatne menej prísne ako je tomu v Európe. Preto môžu mať v Amerike ťahače s motorom pred kabínou. Nebolo to tak ale vždy. Aj v USA mali v minulosti ťahače s motorom pod kabínou, podobne ako máme my v Európe. Dĺžkové limity v USA sa ale v 80. rokoch začali meniť a v roku 1982 prijali nariadenia, ktoré umožnili príchod nosatých truckov s motorom vpredu.
![Ťahač Western Star](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2025/01/original-1024x683.jpeg)
Riešenie, kedy je motor pred kabínou znamená viac miesta pre vodiča. Podstatne dlhšia celková povolená dĺžka súpravy takisto znamená, že americký truckeri majú za sebou často maly luxusný byt, v ktorom je okrem postele, stolíka aj malá kuchynka alebo dokonca vlastné WC či sprcha.
![DAF špeciálny podvozok pre stavebníctvo](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/04/DAF-launches-full-series-of-New-Generation-vocational-trucks-D-1024x604.jpg)
Dlhé súpravy si v USA môžu dovoliť aj preto, že ich cestný dopravný systém je postavený na sieti diaľnic, ktoré sú omnoho širšie ako v cesty v Európe (tzv. „interstates“). Ďalším rozdielom je, že v severnej Amerike jazdia profesionálni vodiči násobne dlhšie trasy ako v Európe a teda na ceste trávia viac času, ako Európania. Aj preto sú ich trucky priestrannejšie a lepšie vybavené pre život.
Trochu čísel pre predstavu
Kým v Európe je samotná kabína ťahača dlhá približne 2,2 metra, v USA meria kabína na dĺžku približne 5 metrov. Rovnaké rozdiely by sme našli aj v dĺžke rázvoru (3,5 m v Európe vs. 5,6 m v USA). Možno by ste čakali, že Američania budú jazdiť na omnoho silnejších strojoch, no porovnanie výkonových parametrov motorov také rozdielne nie je.
V USA sú najrozšírenejšie motory s objemom od 12,8 do 14,6-litra, výkonovo hovoríme o 500 konských silách, ale v ponuke je aj silnejší motor s výkonom 605 k. V USA sú najpopulárnejšími výrobcami motorov spoločnosti PACCAR, Cummins, Detroit Diesel a Volvo. Stále tu jazdia aj vozidlá s motormi Caterpillar, ten ale kvôli úprave emsiných limitov motory pre diaľkovú dopravu v roku 2010 vyrábať prestal. Najpopulárnejším je motor Detroit DD15, ktorý využívajú značky Freightliner a Western Star.
![Scania Green Truck Award 2024](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/04/green_truck_small_001-1024x683.jpg)
V Európe si takmer každá značka produkuje vlastné motory, pričom v ťahačoch sú najrozšírenejšie výkony od 450 do 560 k. Na vrchole stoja na našom kontinente Scania a Volvo. Značka s griffinom ako jediná stále vyrába motor V8 s max. výkonom 770 k, Volvo Trucks nedávno predstavilo nový motor D17 s max. výkonom 780 k.
Cez 130 km/h so súpravou?!
To, že nákladná doprava v severnej Amerike je iná ako v Európe potvrdzujú aj maximálne povolené rýchlosti pre nákladné vozidlá. Na oboch kontinentoch sa líšia podľa štátu, no zatiaľ čo v Európe sa „maximálka“ pohybuje od 80 do 90 km/h, v USA sa vo viacerých štátoch môže jazdiť rýchlosťou okolo 100 km/h a v Texase dokonca 136 km/h!