27.3 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Prečo máme v Európe iné ťahače ako majú v Amerike?

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo v Európe máme úplne iné ťahače ako majú v severnej Amerike? Po tomto článku v tom budete mať jasnejšie.

Rozdiely vyplývajú jednak z rozdielnej legislatívy, ako aj z rozdielnej geografie. Ak začneme legislatívou, v USA majú iné pravidlá rozmerov a hmotností ako máme my v Európe. Kým bežný náves v Európe meria 13,6 metra a celá súprava ťahača s návesom 16,5 metra, v Amerike meria 16 metrov iba samotný náves.

Kenworth ťahač Fusion T680
Foto: Kenworth

Dlhšie súpravy, širšie ulice

Dĺžka celej súpravy sa vo väčšine štátov USA pohybuje od 21 do 24,4 metra. Predpisy upravujúce dĺžku súprav sú v USA podstatne menej prísne ako je tomu v Európe. Preto môžu mať v Amerike ťahače s motorom pred kabínou. Nebolo to tak ale vždy. Aj v USA mali v minulosti ťahače s motorom pod kabínou, podobne ako máme my v Európe. Dĺžkové limity v USA sa ale v 80. rokoch začali meniť a v roku 1982 prijali nariadenia, ktoré umožnili príchod nosatých truckov s motorom vpredu.

Ťahač Western Star
Foto: Western Star

Riešenie, kedy je motor pred kabínou znamená viac miesta pre vodiča. Podstatne dlhšia celková povolená dĺžka súpravy takisto znamená, že americký truckeri majú za sebou často maly luxusný byt, v ktorom je okrem postele, stolíka aj malá kuchynka alebo dokonca vlastné WC či sprcha.

DAF špeciálny podvozok pre stavebníctvo
DAF Trucks NV

Dlhé súpravy si v USA môžu dovoliť aj preto, že ich cestný dopravný systém je postavený na sieti diaľnic, ktoré sú omnoho širšie ako v cesty v Európe (tzv. „interstates“). Ďalším rozdielom je, že v severnej Amerike jazdia profesionálni vodiči násobne dlhšie trasy ako v Európe a teda na ceste trávia viac času, ako Európania. Aj preto sú ich trucky priestrannejšie a lepšie vybavené pre život.

Interiér amerického ťahača
Foto: Volvo Trucks NA

Trochu čísel pre predstavu

Kým v Európe je samotná kabína ťahača dlhá približne 2,2 metra, v USA meria kabína na dĺžku približne 5 metrov. Rovnaké rozdiely by sme našli aj v dĺžke rázvoru (3,5 m v Európe vs. 5,6 m v USA). Možno by ste čakali, že Američania budú jazdiť na omnoho silnejších strojoch, no porovnanie výkonových parametrov motorov také rozdielne nie je.

Kabína Volvo VNL
Foto: Volvo Trucks NA

V USA sú najrozšírenejšie motory s objemom od 12,8 do 14,6-litra, výkonovo hovoríme o 500 konských silách, ale v ponuke je aj silnejší motor s výkonom 605 k. V USA sú najpopulárnejšími výrobcami motorov spoločnosti PACCAR, Cummins, Detroit Diesel a Volvo. Stále tu jazdia aj vozidlá s motormi Caterpillar, ten ale kvôli úprave emsiných limitov motory pre diaľkovú dopravu v roku 2010 vyrábať prestal. Najpopulárnejším je motor Detroit DD15, ktorý využívajú značky Freightliner a Western Star.

Scania Green Truck Award 2024
Foto: Scania

V Európe si takmer každá značka produkuje vlastné motory, pričom v ťahačoch sú najrozšírenejšie výkony od 450 do 560 k. Na vrchole stoja na našom kontinente Scania a Volvo. Značka s griffinom ako jediná stále vyrába motor V8 s max. výkonom 770 k, Volvo Trucks nedávno predstavilo nový motor D17 s max. výkonom 780 k.

Ťahač Frightliner biely
Foto: Freightliner

Cez 130 km/h so súpravou?!

To, že nákladná doprava v severnej Amerike je iná ako v Európe potvrdzujú aj maximálne povolené rýchlosti pre nákladné vozidlá. Na oboch kontinentoch sa líšia podľa štátu, no zatiaľ čo v Európe sa „maximálka“ pohybuje od 80 do 90 km/h, v USA sa vo viacerých štátoch môže jazdiť rýchlosťou okolo 100 km/h a v Texase dokonca 136 km/h!

Interiér Frightliner Cascadia
Foto: Frightliner
Aktuálne
Prečítajte si aj