5.8 C
Bratislava
sobota, 15 marca, 2025

Päť veľlkých tendrov u diaľničiarov

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila v roku 2024 päť veľkých verejných súťaží na výstavbu viacerých úsekov D1 a D3.

Celý ťah D1 od Bratislavy po Košice, ako aj kysucká D3 sú súčasťou dôležitej medzinárodnej základnej TEN-T siete. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v priebehu roka 2024 vyhlásila verejné obstarávanie na výstavbu všetkých troch úsekov kysuckej D3: D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Oščadnica – Čadca Bukov, II. profil.

Dokopy pôjde o výstavbu zhruba 26 kilometrov diaľnice, pričom predpokladaná cena za výstavbu všetkých troch úsekov je viac než 1,1 miliardy eur bez DPH. Analýzy diaľničiarov ukazujú, že po dostavbe týchto troch dôležitých úsekov D3 sa má počet vozidiel na ceste prvej triedy znížiť minimálne o 7 000 osobných a 5 000 nákladných vozidiel.

Pohla sa výstavba D1 Turany – Hubová

Dôležitým tohtoročným medzníkom bolo nielen pre NDS ale najmä pre motoristov vyhlásenie súťaže na výstavbu posledného chýbajúceho článku na trase Bratislava – Košice (D1 Turany – Hubová). Ide o historicky najvyššiu investíciu Národnej diaľničnej spoločnosti. Predpokladané náklady predstavujú 1,5 miliardy eur bez DPH. 

NDS ekodukt na D3
Foto: NDS

Verejná súťaž momentálne prebieha aj na výstavbu rajeckého privádzača na D1 za predpokladaných 76,4 milióna eur bez DPH. Privádzač má zvýšiť dopravný komfort obyvateľov žilinského regiónu aj kvalitu života obyvateľov dotknutých obcí Lietavská Lúčka a Porúbka. Podľa dostupných čísiel prejde po tejto ceste denne Porúbkou 11-tisíc vozidiel a až 15-tisíc vozidiel Lietavskou Lúčkou.

Bezpečnejšie a komfortnejšie cestovanie

Ušetrený čas, komfortnejšie cestovanie aj úbytok áut z intravilánu sú hlavnými benefitmi plańovanej diaľničnej infraštruktúry. Kvalitná cestná infrštruktúra však pritiahne aj nové investície, či už ide o logistické centrá, priemyselné parky alebo ďalšie odvetvia.

Tieto očakávania potvrdzuje aj analýza spracovaná pre Európsku komisiu z mája 2017. Parametre sa pritom nezlepšujú iba priamo v regiónoch, naprieč ktorými vedie dopravná sieť, ale aj v okolí. Platí to dokonca aj v medzinárodnom meradle. Z analýzy vyplynulo, že vybrané koridory TEN-T mali pozitívny vplyv na európsky HDP pri porovnaní rokov 2014 a 2016.

Pozitívny vplyv bol zaznamenaný aj pri zamestnanosti. Práve regióny Slovenska zaznamenali najvýraznejšiu pozitívnu zmenu v uvedených parametroch vplyvom rozvíjajúcich sa dopravných koridorov.

ZdrojNDS
Aktuálne
Prečítajte si aj