19.6 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Nová generácia vozidiel DAF môže jazdiť na HVO

Na predstavovanie plne elektrických nákladných vozidiel si v poslednom čase zvykáme čoraz viac a počuť je aj o vývoji vodíkových technológií. Niektoré značky však otvorene hovoria o tom, že je potrebné preklenúť aj obdobie, ktoré zažívame teraz. Elektromobily na dlhé trate zatiaľ nestačia a vodíkové technológie sú stále vo fáze vývoja. Odpoveďou môže byť alternatívne palivo HVO

Medzi takýchto výrobcov patrí aj holandský DAF. Značka pripravuje svoje spaľovacie motory na ďalšie zníženie emisií CO2 a to konkrétne tým, že budú môcť byť prevádzkované s využitím HVO, teda hydrogenačne rafinovaného rastlinného oleja. HVO je považované za biopalivo najnovšej generácie, vďaka ktorému dochádza k znižovaniu emisií CO2 až o 90 %. DAF teraz hlási, že sa môže plne používať vo všetkých jeho nákladných vozidlách novej generácie.

HVO pochádza z odpadov

Hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej (HVO) sa vyrába z odpadových produktov a tukov potravinárskeho priemyslu. V súčasnosti sa považuje za najudržateľnejšie palivo na trhu určené pre dieselové nákladné vozidlá. V porovnaní so štandardnou naftou dokáže emisie CO2 „od zdroja po kolesá“ znížiť až o 90 %. Dôležitým faktom je, že na rozdiel od predchádzajúcich generácií biopalív, HVO nemá žiadny vplyv na produkciu potravín.

Ďalším nezanedbateľným faktom je to, že HVO je možné používať v nákladných vozidlách DAF bez potreby úprav vozidla, pričom sa zachová výkon aj servisné intervaly, ktoré sú pre diaľkovú dopravu až do 200 000 kilometrov.

Môžete ho tankovať do ktoréhokoľvek modelu

Všetky nákladné vozidlá DAF najnovšej generácie sú pripravené na využívanie 100 % HVO, vrátane distribučnej série LF či unizverzálnej XD, ktorá je aktuálnym držiteľom ocenenia „Medzinárodné nákladné vozidlo roka 2023“. Rovnako je s HVO kompatibilný rad vozidiel pre diaľkovú dopravu XF, XG a XG+, ktorý mimochodom získali rovnaký titul rok predtým.

„V roku 2018 sme boli prví, kto uviedol na trh plne elektrické nákladné vozidlo, a minulý rok sme predstavili úplne novú generáciu elektrických nákladných vozidiel s dojazdom až 500 kilometrov pri nulových emisiách,“ hovorí hlavný technik DAF Trucks a člen predstavenstva Patrick Dean. Dean potvrdzuje, že sa značka pripravuje aj na nové generácie palív. „HVO nám umožňuje urobiť obrovský skok v znižovaní emisií CO2 už dnes so súčasnými nákladnými vozidlami na trhu, a čo je ešte dôležitejšie, v súlade s metodikou tzv. od zdroja po kolesá,“ hovorí Dean.

Z pohľadu certifikácie CO2 nákladných vozidiel by podľa neho bolo významným krokom vpred, ak by európska legislatíva ocenila prínos čistých palív k zníženiu emisií CO2. „Nemôžeme si dovoliť nevyužiť príležitosti na dosiahnutie udržateľnej cestnej dopravy. Je potrebné sa zamerať na celý proces, od zdroja energie až po splodiny z výfuku, namiesto vnímania len v rámci emisií, od ‚nádrže po kolesá‘,“ uzatvára Dean.

Aktuálne
Prečítajte si aj