Dánsko pripravuje zásadnú úpravu pravidiel pre dlhé nákladné súpravy. Zavedie tzv. duo súpravy.
Minister dopravy Thomas Danielsen avizoval, že popri existujúcom dánskom modeli A-double krajina zavedie švédske štandardy EMS2, teda konfigurácie A-double a AB-double. Cieľom je odstrániť jednu z najväčších prekážok rozširovania dlhých súprav – vysoké vstupné náklady na preverenie trás a úpravy infraštruktúry. Odvetvová asociácia International Transport Denmark (ITD) tento krok víta ako prielom, ktorý dopravcom otvorí prístup do siete EMS2.
Duo súpravy v Dánsku
Od začiatku pilotu EMS2 v Dánsku (1. január 2024) bol pokrok pomalý najmä pre finančnú náročnosť. Dopravca dnes platí úvodný poplatok 50 000 DKK (asi 6 700 eur) na posúdenie trasy Dánskym cestným riaditeľstvom a následne môže čeliť investíciám do úprav križovatiek či napojení v rádovo miliónoch. Prebratie švédskych štandardov má znížiť rozsah a cenu potrebných zásahov, keďže tieto zostavy majú kompaktnejšie prejazdové a odbočovacie parametre než súčasná dánska definícia EMS2.
A-double je ťahač so štandardným návesom, za ktorým nasleduje dolly a druhý štandardný náves. AB-double tvorí sólo podvozok s nadstavbou, ktorý ťahá dolly so štandardným návesom a za ním ešte jeden náves. Vo Švédsku sú obidve konfigurácie povolené na vybraných úsekoch až do dĺžky 34,5 m. ITD pripomína, že zapojenia EMS2 môžu zvýšiť prepravnú kapacitu až o 25 % v porovnaní so štandardnými modulárnymi kombináciami, znížiť emisie CO₂ a zároveň zmierniť tlak z nedostatku vodičov.

Dánske ministerstvo cieli na trvalé povolenie EMS2 od roku 2027. Pilot pre švédske modely má začať skôr. Podľa technického experta ITD Steffena Johnsena je zaradenie A-double aj AB-double kľúčové preto, aby sa do siete EMS2 mohlo zapojiť viac domácich dopravcov a aby boli potrebné úpravy ciest menej nákladné a rozsiahle.
Od skúšok k politike
Nemecko dokončilo ročný test EcoDuo, teda zostavy s dvoma štandardnými návesmi spojenými dolly, na koridore medzi Dolným Saskom a Katalánskom. Partneri projektu (VDA, Schmitz Cargobull, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland) potvrdili praktickú uskutočniteľnosť 31,7-metrovej, 40-tonovej kombinácie aj kompatibilitu s kombinovanou dopravou, keďže jednotlivé návesy sú manipulovateľné bez zmien.
Pre bežnú prevádzku však chýba právny rámec. Konzorcium navrhuje zaviesť novú kategóriu „Typ 6“ do nariadenia o výnimkách pre mimoriadne dlhé vozidlá, ktorá by umožnila súpravy do 32 m na vymedzenej sieti.
Holandsko spustí do konca roka predtestovaciu fázu Super EcoCombi (SEC) do 32 m a 72 t na trase Rotterdam–Moerdijk–Venlo pod vedením TNO. Vozidlá budú vybavené 360-stupňovými kamerami na monitorovanie bezpečnosti a správania ostatných účastníkov premávky.

Ak sa preukáže bezpečnosť a prínosy, v roku 2026 má nasledovať pilot s viacerými dopravcami a trasami. Projekt podporujú Ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva, Rijkswaterstaat, Prístav Rotterdam, evofenedex, RDW, RAI Vereniging a TLN; cieľom je overiť príspevok SEC k znižovaniu emisií a riešeniu nedostatku vodičov.
Švédsko od 15. apríla 2025 rozšírilo zoznam povolených kombinácií nad 25,25 m na päť konfigurácií. Popri A-double a AB-double pribudli Nordic combination, B-double a C-double na vybraných častiach siete. Rámec obsahuje prísne technické a bezpečnostné požiadavky, povinné značenie a normy pevnosti spojov, pričom pri dvojitých návesoch do 25,25 m je za splnenia podmienok povolená rýchlosť 80 km/h.
Dopady na prax dopravcov
Zavedenie švédskych štandardov v Dánsku môže byť rozhodujúce pre ekonomiku EMS2. Menšie polomery prejazdu a lepšie sledovanie stopy znamenajú menej náročné stavebné zásahy a kratší čas uvádzania trás do režimu pre dlhé súpravy. Pre zadávateľov dopravy ide o potenciál znížiť jednotkové náklady na tonokilometer pri zachovaní kompatibility s logistickými procesmi, najmä na pravidelných ťahoch medzi terminálmi. Pre štát a správcov infraštruktúry je kľúčové jasne definovať sieť, podmienky prístupu (intelligent access), body rozpojovania a kontrolné mechanizmy.

Súčasne rastie tlak na harmonizáciu rámcov v EÚ. Rôzne limity dĺžky, hmotnosti a rozdielne technické požiadavky komplikujú cezhraničné plánovanie a znižujú prínosy dlhých súprav na paneurópskych koridoroch. Príklady z Nemecka, Holandska a Švédska ukazujú, že kombinácia striktnej bezpečnostnej filozofie, jasne definovanej siete a zberu dát o reálnom správaní vozidiel v premávke je cesta k udržateľnému zavedeniu konceptu.
Čo sledovať v najbližších mesiacoch
V Dánsku bude dôležité, ako rýchlo sa podarí preklopiť pilot do funkčného režimu pre švédske konfigurácie a aké budú požiadavky na preukázanie spôsobilosti trás. Dopravcovia budú kalkulovať úspory z konsolidácie prepráv proti dodatočným investíciám do súprav, školení a IT. V Holandsku bude kľúčový výstup z bezpečnostného predtestu SEC s 360° monitoringom, ktorý môže urýchliť širší pilot.
V Nemecku je rozhodujúci legislatívny postup k novej kategórii 32-metrových kombinácií. A v širšom meradle môžu nové dlhé súpravy prispieť k znižovaniu CO₂ v nákladnej cestnej doprave aj k efektívnejšiemu využitiu vodičov – za predpokladu, že pravidlá budú predvídateľné a infraštruktúra pripravená.

