19.6 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Do vozidiel MAN sa dajú objednať nové systémy

Nemecká značka MAN predstavila ďalšie prvky, ktoré si zákazníci môžu objednať do jej vozidiel. Ich zoznam je poriadne dlhý a sústredia sa na tri hlvané oblasti: zvyšovanie bezpečnosti, zníženie spotreby paliva a zvyšovanie komfortu pre vodiča.

Prvoradá je bezpečnosť, preto začnime práve ňou. Chodci sú narizikovejšou skupinou účastníkov cestnej premávky. Dnes navyše platí, že často nevenujú pozornosť tomu, čo sa okolo nich deje a tým sa vystavujú ešte väčšiemu riziku. Svoje o tom vedia najmä profesionálni vodiči vykonávajúci distribúciu tovaru v meste, jazdiaci v neprehľadných situáciách na križovatke, ale výnimkou nie sú ani vjazdy na kruhové objazdy alebo cúvanie na rampu. Chodci totiž často očakávajú, že ich vodič v kabíne vidí za každých okolností a mŕtve uhly akoby neexistovali.

Ochrana najzraniteľnejších

V takýchto situáciách dokáže zasiahnuť systém „FrontDetection“. Novinka funguje tak, že pri rozbiehaní a nízkych rýchlostiach (do 10 km/h) zisťuje, či sa v priestore pred vozidlom, ktorý sa vodičovi ťažko kontroluje, nenachádzajú chodci alebo cyklisti. Pri hroziacej kolízii FrontDetection varuje vodiča vizuálne aj akusticky. Zároveň je nová bezpečnostná funkcia začlenená do stratégie varovania a brzdenia asistenta núdzového brzdenia MAN tretej generácie (EBA).

MAN s technológiou detegujúcou chodcov
Vďaka detegovaniu chodcov a cyklistov sú vozidlá MAN ešte bezpečnejšie, zvlášť pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, akými sú chodci (Foto: MAN Truck & Bus)

Ten teraz už od rýchlosti 10 km/h rozpoznáva iných účastníkov cestnej premávky, ktorí nie sú priamo v jazdnom pruhu pred vozidlom, ale môžu pred ním prejsť. V prípade hroziacej kolízie spustí systém výstrahu a ak si to situácia vyžaduje, automaticky aktivuje núdzové brzdenie až do zastavenia vozidla.

Aktualizáciou prešiel aj systém MAN AttentionGuard, monitorujúci úroveň pozornosti vodiča. Ak systém identifikuje nebezpečnú jazdu, vizuálne aj akusticky ho varuje. Jeho nová generácia neustále vyhodnocuje, nakoľko stabilná je jazda v pruhu (aj keď vodič mimovoľne nevybočí) a registruje zásahy do riadenia. Takto dokáže ešte precíznejšie zaznamenať pokles pozornosti vodiča ešte predtým, ako si on sám uvedomí, že prichádza ospalosť a klesá jeho koncentrácia.

Držíte si dostatočný odstup?

Držanie si adekvátneho odstupu od vozidla pred vami je témou na samostatný článok. Najmä za zhoršenej viditeľnosti je však dodržanie bezpečného odstupu nevyhnutné. MAN z tohto dôvodu predstavil systém, ktorý vodiča upozorní, ak sa priveľmi priblíži k vozidlu jazdiacemu pred ním. Vodič vidí aj aktuálnu vzdialenosť v metroch a to aj vtedy, ak nie je aktivovaný adaptívny tempomat ACC. Ten totiž udržiava správnu vzdialenosť automaticky. Upozornenie na nedostatočný odstup a ACC spoločne pomáhajú znížiť riziko nárazu zozadu, a to aj ako preventívne opatrenie.

Vodič vidí vzdialenosť od vozidla pred ním
Zobrazenie dopravných usmernení a rýchlostných limitov v reálnom čase uľahčuje vodičovi šoférovanie (Foto: MAN Truck & Bus)

Rýchly a centrálny prístup ku všetkým asistenčným funkciám poskytuje vodičovi nové tlačidlo umiestnené na multifunkčnom volante alebo na prístrojovom paneli (v závislosti od výbavy). Funkcie ako podpora pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní, asistent pre diaľkovú jazdu CruiseAssist alebo detekcia chodcov a cyklistov FrontDetection môže vodič jednoducho nájsť a aktivovať bez hľadania v menu.

Vozidlá môžu mať predprípravu na pripojenie prístroja na dychovú skúšku. Zariadenie, ktoré zisťuje obsah alkoholu v dychu, umožní naštartovať motor len vtedy, ak je vodič spôsobilý viesť vozidlo. Takto sa dá predchádzať nehodám spôsobeným alkoholom, ktoré sú obzvlášť tragické a bohužiaľ, na Slovensku aj pomerne časté.

Pomoc pri každodennej práci

Okrem mnohých aktívnych varovných či preventívnych bezpečnostných systémov teraz MAN Trucks ponúka aj inovácie, ktoré vodičovi pomôžu pri každodennej práci a nepriamo tiež prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti. Pribudlo nové rozpoznávanie značiek. Zobrazenie dopravných usmernení a rýchlostných limitov v reálnom čase odbremeňuje vodiča, takže sa môže plne sústrediť na riadenie vozidla a premávku, bez obáv z prehliadnutia platných obmedzení a pokút.

Znížiť spotrebu pomáha aj nová aerodynamika
Usmerňovače vzduchu na spojleroch a utesnenie spojov na karosérii aj čelnom skle zlepšujú aerodynamiku kabín pre diaľkovú dopravu (Foto: MAN Truck & Bus)

Nové zobrazenie poskytujúce informácie o tlaku v pneumatikách a ich teploty pomáha znižovať spotrebu paliva. Okrem spotreby znižuje aj opotrebovanie pneumatík a zmenšuje riziko nebezpečného prasknutia pneumatiky a požiaru v dôsledku jej prehriatia. Systém zobrazuje tieto údaje aj pri pneumatikách prívesov a návesov, ak sú vybavené príslušnými snímačmi.

Cúvanie vie byť náročné aj pre majstrov

Hoci profesionálni vodiči vedia dokonale cúvať s dlhými jazdnými súpravami, aj oni sa môžu dostať do náročnej situácie, napríklad v dôsledku obmedzeného výhľadu dozadu. Pomôcť môže zadná kamera, ktorá je teraz k dispozícii ako štandardná výbava. Po zaradení spiatočky sa na displeji informačno-relaxačného systému automaticky zobrazí priestor za vozidlom. Systém možno kedykoľvek aktivovať aj manuálne pomocou tlačidla na prístrojovej doske. Takto má vodič vždy prehľad o tom, čo sa deje za jeho vozidlom.

Snímače na točnici pomáhajú so zapínaním návesu
Ďalšiu výraznú podporu prináša šoférom kamiónov točnica vybavená snímačmi (MAN Truck & Bus)

Počuli ste už o točnici vybavenej snímačmi? Senzor prívesu na točnici, senzor čapu na zámke spriahadla a senzor zamykania na prístupovom kryte monitorujú proces spájania a poskytujú informácie cez digitálny zobrazovací prístroj. Takto vodič môže kontrolovať správne zasunutie točnice priamo spoza volantu. Ideálny pomocník najmä v noci.

K jednoduchšiemu pripájaniu prispieva tiež nové nastavovanie vzduchového odpruženia. Zabezpečuje to ergonomický dizajn diaľkového ovládača vedľa sedadla vodiča. Okrem toho má šofér možnosť ovládať funkcie vzduchového odpruženia spínačom na multifunkčnom volante a cez palubné menu. Novým systémom možno nastavovať aj vzduchové odpruženie prívesu, čo tiež skracuje časy zdvíhania a spúšťania až o 50 %.

Jednoduché nastavenie pri zmene vodičov

Ďalšou novinkou je rozpoznávanie hlasu prostredníctvom karty vodiča. Uľahčuje nastavenie pri zmene šoférov, ktorí hovoria rôznymi jazykmi. Okrem dvoch štandardných jazykov – nemčiny a angličtiny – si užívatelia môžu cez MAN Now bezplatne stiahnuť ďalších 28 jazykov prostredníctvom platformy RIO.

Načítavanie dát na diaľku priamo do vozidla teraz takisto zahŕňa veľké množstvo funkcií: rozpoznávanie jazyka a jazykový balík, vypínanie pri voľnobehu, systémy MAN EfficientCruise a MAN EfficientRoll zvyšujúce efektívnosť jazdy, monitorovanie času jazdy MAN TimeInfo a MAN TimeControl, ako aj jazdné programy pre prevodovku MAN TipMatic. Všetky tieto funkcie sa dajú nainštalovať do nákladných vozidiel MAN aj dodatočne, od modelového roku 2022.

Viac výkonu aj vyššia efektivita

Okrem aktualizovania bezpečnostných systémov, ktoré podporujú vodiča, sa MAN Truck & Bus sústredí zameral aj na znižovanie spotreby paliva. Zároveň ale značka tvrdí, že zvýšiť výkon svojich motorov. Nový motor D26, ktorý bol predstavený na IAA v roku 2022 ponúka zvýšený krútiaci moment aj výkon: +50 Nm, resp. +10 k. Zároveň podľa MAN-u dosahuje značné úspory paliva. Tento faktor v kombinácii s aerodynamickými vylepšeniami kabíny, s novou generáciou hnacích náprav a so systémom MAN EfficientCruise, umožňuje podľa nemeckej značky dosiahnuť až 6 %-nú úsporu paliva. Nová integrovaná funkcia PredictiveDrive pomáha tempomatu s GPS k vyššej efektivite, pretože plánuje optimálnu rýchlostnú krivku pre topografiu trasy pred vozidlom a vyberá pre ňu najhospodárnejší prevádzkový režim motora. Do úvahy pri tom berie prevodový pomer, a to už od rýchlosti 30 km/h.

Motor MAN D 26
Motor D26 s nižšou spotrebou a väčším výkonom spoločne so zlepšenou aerodynamikou, s novým PredictiveDrive a novými nápravami usporí podľa značky až 6 % paliva (Foto: MAN Truck & Bus)

Novinky aj v TGL a TGM

V ľahších modeloch TGL a TGM je hlavnou inováciou nová prevodovka MAN PowerMatic, ktorá preraďuje prevodové stupne efektívnejšie. Zároveň automatizovaný menič krútiaceho momentu zabezpečuje štartovanie bez opotrebovania a rýchle akcelerovanie. Ideálne pre prevádzku v meste alebo pre hasičov.

Nová prevodovka MAN PowerMatic s meničom krútiaceho momentu pre modely TGL a TGM
Nová prevodovka MAN PowerMatic s meničom krútiaceho momentu pre modely TGL a TGM (Foto: MAN Truck & Bus)

Portfólio noviniek, ktoré sa už dajú objednať pre modely TGX, TGS, TGM a TGL, dopĺňa nový systém spravovania batérie. Táto inovácia zohľadňuje zvýšené nároky mnohých elektrických zariadení v čase, keď nepracujú a stará sa o štartovaciu kapacitu vozidla. Vypína menej dôležité spotrebiče. Okrem toho po rozšírení sortimentu o sklápače s nadstavbou Meiller TRIGENIUS, ktoré už boli predstavené na IAA 2022 pre všetky štyri produktové rady vozidiel MAN, značka opäť zväčšuje svoje portfólio nadstavieb dodávaných na vozidlách priamo zo závodu. Rozsah záruky mobility MAN Mobile24 bol rozšírený a teraz zahŕňa aj rezervácie termínov a podporu v zahraničí, pneuservis a online správy o stave vozidla, ako aj podrobné informácie cez MAN ServiceCare.

Aktuálne
Prečítajte si aj