16.9 C
Bratislava
nedeľa, 14 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Čo treba vedieť ak prechádzate na elektrickú flotilu?

Prechod od spaľovacích motorov k vozidlám s alternatívnymi pohonmi vyvoláva u správcov vozových parkov množstvo otázok a často aj obáv. Odobrníci zo spoločnosti Business Lease preto pripravili súhrn toho, čo by flotilový manažéri mali vedieť, ak sa chystajú  doplniť do svojho autoparku elektrické vozidlá.

Obstarávacia cena

Obstarávacia cena elektromobilov je v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi stále vyššia. S rastúcou popularitou electromobility však cena elektrických áut postupne klesá. Mnohé automobilky ponúkajú rôzne cenové kategórie svojich elektrických modelov s rôznym dojazdom, no odborníci upozorňujú, že kúpna cena by pri rozhodovaní o type vozidla nemala byť jediným parametrom.

Výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková pripomína, že kým pri vozidlách so spaľovacími motormi náklady na palivo počas užívania vozidla predstavujú približne štvrtinu priemerných nákladov na flotilu, v prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. V priemere to môže byť menej aj o 20 % až 30 %.

Forma obstarania

Ak sa zákazník rozhodne pre operatívny lízing, nemusí do obstarania vozidla investovať vlastný kapitál. Vozidlo si prenajíma a v rámci mesačných platieb prefinancuje len rozdiel medzi nadobúdacou cenou vozidla a jeho zostatkovou hodnotou po skončení nájmu. Lucia Čišková dodáva, že pri operatívnom lízingu je zostatková hodnota vozidla po skončení nájmu veľmi dôležitá, pretože od nej do veľkej miery závisí výška mesačnej platby.

Ďalšími parametrami sú ročný nájazd vozidla alebo dĺžka nájmu. V mesačnej platbe sú pritom zahrnuté všetky náklady spojené s prevádzkou vozidla (registračné náklady, diaľničná známka, PZP, havarijné poistenie vrátane GAP poistenia, náklady na opravy, údržbu vozidla a pneumatík, asistenčné služby po celej Európe, náhradnú mobilitu). Podľa Čiškovej sa pri operatívnom lízingu dá ušetriť v priemere 20-25 % na vozidlo.

V prospech operatívneho lízingu elektromobilov hrá aj fakt, že v súčasnosti v podstate neexistuje trh jazdneých elektromobilov. Neexistuje dostatočná história, dojazdy nových vozidiel sa stále zvyšujú a tlačia cenu jazdených vozidiel nadol. V prípade operatívneho lízingu je po jeho ukončení na zákazníkovi, či vozidlo vráti, uzavrie novú zmluvu alebo ho odkúpi. 

Prevádzkové a servisné náklady

Tu je dôležitý pohľad na celkové náklady na mobilitu za obdobie užívania vozidla, teda približne 4 až 5 rokov, po ktorých sa vozidlo bežne obmieňa. Vyššia obstarávacia cena elektromobilu je vtedy čiastočne kompenzovaná nižšími nákladmi na údržbu a servis elektromobilu. Výrazne nižšie sú tiež náklady na pohonné hmoty, nakoľko elektrický pohon dokáže pri optimálnom spôsobe nabíjania na 100 km znížiť náklady o cca 50-70 % oproti dieselu či benzínu.

Poplatky a dane

Držitelia elektromobilov či plug-in hybridov už teraz platia výhodnejšiu daň z motorových vozidiel. Ekologickejšie a novšie autá majú aj výhodnejšiu sadzbu. V prípade vozidiel, ktorých jediným zdrojom je elektrina, je sadzba dane nulová. Pri financovaní vozidiel na operatívny lízing sa firme premieta nižšia daň aj do nižších platieb operatívneho lízingu.

Elektromobily sú výhodné aj z hľadiska registračných poplatkov. Úpravou zákona o správnych poplatkoch sa od 1. júla 2023 zmenil výpočet registračného poplatku. Zrušil sa koeficient zostatkovej hodnoty vozidla podľa veku a zmenil spôsob výpočtu poplatku. Tento koeficient vo vzorci nahradil ekologický koeficient vozidla (EKV).

V praxi to znamená, že od 1.7.2023 sú najviac zvýhodnené novšie vozidlá s nižšími emisiami (ekologickejšie) a s nižším výkonom. Naopak najviac znevýhodnené sú staršie vozidlá, ktoré majú nižšiu emisnú normu a vyšší výkon. Ak máte vozidlo s výkonom do 80 kW nič sa pre vás nemení, budete platiť rovnako 33 eur, ako doteraz.

Podpora infraštruktúry

Budovanie nových nabíjacích staníc, vrátane rýchlonabíjačiek, ohlásil štát aj súkromní prevádzkovatelia. Obavy z dostatočného dojazdu tlmí aj pohľad na data. Zo štatistík vyplýva, že 70 % jázd v Európe tvoria cesty do 40 km denne. Najnovšie modely elektromobilov pritom disponujú dojazdom na úrovni 400 či 500 km. Pokračujúci vývoj v oblastí rýchleho nabíjania má za cieľ dobiť elektromobil do 7 minút. Elektromobilita sa tak stáva zaujímavou aj prie firmy, ktoré potrebujú vysielať svojich obchodných zástupcov po Slovensku či po Európe.

Nabíjanie

Až 80 % nabíjania sa uskutočňuje doma alebo v práci, kde je tak možné dosiahnuť priaznivú cenu za 1 kW elektrickej energie. Zvyšných 20 % sa realizuje vo verejnej sieti. Práve rýchlosť nabíjania od pomalého až po ultra rýchle má vplyv na cenu. Platí úmera, čím rýchlejšie nabíjanie, tým vyššia cena za 1 kW elektrickej energie. Ak však spoločnosť má možnosť inštalovať si fotovoltiku alebo iný obnoviteľný zdroj energie, nemusí riešiť cenu energie.

„V prípade prepravných spoločností, ktoré nabíjajú elektrické vozidlá v noci, a teda v rámci dňa ich už nepotrebujú dobíjať, nie je potrebné investovať do rýchlonabíjacej infraštruktúry. Nočné pomalé nabíjanie je pre nich lacnejšie a zároveň dostatočné pre denné rozvozy,“ vysvetľuje Lucia Čišková.

V prípade taxislužieb, ktoré potrebujú elektrické vozidlá dobíjať priebežne, aj v rámci dňa počas prestojov, je výhodnejšie využitie dostupnej siete rýchlonabíjačiek. Ak chce firma v rámci firemných benefitov poskytovať zamestnancovi vozidlo aj na súkromné účely, je na zváženie možnosť v prípade rodinných domov inštalovať tzv. wallboxy, ktoré sú bezpečnejšou

Fakturácia

Fakturácia či účtovanie e-flotily je pre firmy strašiakom, najmä ak popri obstaraní elektromobilov majú stále vo firme vozidlá so spaľovacím motorom. Málokto si vie na začiatku predstaviť všetky účtovné a evidenčné aspekty toho, čo to znamená kúpiť si elektrické vozidlo. Dnes už ale existujú systémy, ktoré dokážu zákazníkovi jednoducho spočítať a ukázať, kde sa dané elektrické vozidlo nabíjalo, koľko sa nabilo a ako tieto „náklady“ správne vyúčtovať.

Často je problémom práve to, že vodiči sa na fleetových vozidlách striedajú, resp. v rámci mesiaca striedajú vozidlá so spaľovacím motorom, elektromotorom prípadne hybridné vozidlá. Ak na každom vozidle urobia aj súkromné aj služobné kilometre, tak bez kvalitného telematického riešenia je skoro nemožné správne spočítať, koľko by vodič mal zaplatiť do firemnej kasy a pod. Prepojenie služieb, ako je verejné, firemné či domáce nabíjanie s celkovým manažmentom a spravovaním procesu nabíjania do jednej platformy a aplikácie umožní zákazníkovi získať úplnú kontrolu nad prevádzkou a rozúčtovaním nákladov na vozidlá.

Aktuálne
Prečítajte si aj