29.7 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz eSprinter | Druhá generácia skočila do súčasnosti

Druhá generácia elektrickej dodávky eSprinter sa s tou prvou porovnáva len ťažko. Novinka má totiž úplne nové technológie, od pohonu, cez softvér, asistenčné systémy až po karosárske varianty.

Prvá generácia eSprintera patrila medzi vôbec prvé elektrické dodávky, ktoré prišli na trh, čomu ale zodpovedal aj jej dojazd, ktorý bol zhruba 120 kilometrov. Pri aktuálnej ponuke konkurentov by už takýto dojazd nestačil a nový eSprinter tak prichádza s tromi novými batériami s vyššou kapacitou.

Foto: Cargo magazín

Najmenšia z nich má využiteľnú kapacitu 56 kWh a dojazd podľa WLTP 329 kliometrov, stredná má 81 kWh a dojazd 233 kilometrov a najväčšia batéria poskytuje 113 kWh využiteľnej kapacity, čo má stačiť na 478 kilometrov bez nabíjania. 

Foto: Cargo magazín

Modulárna plaforma

Nový eSprinter je oproti predchodcovi postavený úplne inak. Druhá generćia sa totiž skladá z troch moduloch, ktoré sú ľahko kombinovateľné. Vďaka tomu sa dá elektrická dodávka prispôsobiť viacerým úlohám. Predný modul obsahuje vysokonapäťové komponenty a môže byť kombinovaný s ktorýmkoľvek karosárskym variantom, bez ohľadu na rázvor, výšku vozidla alebo veľkosť batérie. 

Foto: Cargo magazín

Nový elektromotor a zadná náprava

Stredový modul má v podlahe uloženú batériu, ktorá je v masívnom ráme, aby bola dobre chránená. Okrem dobrého ťažiska táto pozícia zaručuje aj najbezpečnejšie uloženie batérie. Navyše, v akumulátore sa nenachádza kobalt ani nikel. eSprinter má už v základe pri každej verzii tepelné čerpadlo, ktoré pomáha optimalizovať využitie energie. Aj tu sa ale udiali zmeny a inovované tepelné čerpadlo dokáže zužitkovať teplo z batérie aj z elektromotora.  

Foto: Cargo magazín

Posledný, zadný modul obsahuje elektromotor, ktorý poháňa novú zadnú nápravu. Synchrónny motor s permanentným magnetom váži zhruba 130 kíl a poskytuje max. výkon 100 alebo 150 kW. Krútiaci moment dosahuje max. 400 Nm. Nový elektromotor a nová zadná náprava takisto prispievajú k jednoduchšej práci nadstavbárov a rozširujú ponuku možností, na ktoré sa dá eSprinter prispôsobiť. 

Funkčný a s množstvom technológií

V interiéri sa skombinovali overené veci s novými. Čo zostalo sú bohaté odkladacie priestory, zvlášť fanúšikov kávy poteší spolu šesť držiakov na poháre, odkladacie priestory sú ale aj nad palubnou doskou (dva otvorené a v strede uzatvárateľný), nad hlavou a pred spolujazdcom. Lakťová opierka vodiča vpravo nie je ničím výnimočným, potešil ale fakt, že vľavo je priestor na dverách vystlaný mäkkou kožou, takže aj opretie ľavej ruky o dvere je príjemnejšie. 

Foto: Cargo magazín

Nový eSprinter má v Európe už od základu multimediálny systém MBUX s najnovším softvérom, čo je jednoznačne dobrá správa. Má výbornú grafiku, pracuje rýchlo a napriek tomu, že obsahuje obrovské mnoźstvo možností a informácií, dá sa s ním veľmi rýchlo zžiť. Okrem iného obsahuje aj elektrickú navigáciu, ktorá vám dáva informácie o tom, koľko energie a dojazdu budete mať pri dojazde do cieľa alebo vám pomôže efektívne optimalizovať dlhšiu trasu a navrhne miesta na nabíjanie.

Foto: Cargo magazín

Tu je dôležité povedať, že to robí s rozumom, takže časy dobíjania sa prispôsobujú tomu, či sa ponáhľate do cieľa alebo koľko dojazdu chcete po dojazde do cieľa mať ešte k dispozícii. Nový eSprinter dostal k existujúcim asistenćným systémom, ktoré boli ešte prepracované, taksito celú škálu nových. Z nich sú viaceré zahrnuté už v sériovej výbave. 

Foto: Cargo magazín

Tri jadzdné režimy, päť stupňov rekuperácie

Mercedes zostáva verný viacerým možnostiam rekuperácie. Aj nový eSprinter tak ide od plachtenia až po v podstate jednopedálové ovládanie (D-, D, D+, D++). Piatou možnosťou rekuperácie je automatická, ktorá zohľadňuje dopravné značky a informácie z máp. Vodič si vie prispôsobiť aj jazdné režimy (komfortný, ekonomický a maximálny dojazd).  

Foto: Cargo magazín

Jazdné režimy nebol dôvod meniť, no s rekuperáciou sa pracuje skvele. Vďaka štyrom levelom odporu viete kombinovať plachtenie s maximálnym brzdením, čo je nielen efektívne ale z pohľadu vodiča to oživuje jazdu a robí ju interaktívnejšou. Ak chcete iba držať volant a o nič sa nestarať, stále je tu režim rekuperačný Auto. Nový eSprinter je na ceste stabilný, so zaťažením sa jazdí bez nadskakovania alebo otrasov a výkon je viac ako postačujúci. 

nový eSprinter dvere
Foto: Cargo magazín

Spokojní sme boli s prácou digitálneho spätného zrkadla, ktoré je súčasťou doplnkovej výbavy. Kvalitný obraz neťahá oči a zvykli sme si na neho okamžite. Vidieť vo veľkej panelovej dodávke za seba je vždy dobré, nielen z pohľadu komfortu, ale najmä bezpečnosti.  

Foto: Cargo magazín

Ako sú na tom úžitkové vlastnosti

Nový eSprinter bude okrem panelovej dodávky k dispozícii aj ako podvozok. Max. celková váha vozidla bude do 4,25 tony a max. objem nákladového priestoru 14 m3. Teraz môže ťahať už aj príves, konkrétne do 2 ton celkovej váhy. 

Foto: Cargo magazín

S úžitkovými vlastnosťami nepriamo súvisí aj to, že Mercedes ponúka už v cene vozidla servisný balík na 4 roky resp. 160 000 km a záruku 8 rokov resp. 160 000 km na batériu, pri ktorej počas tejto doby garantuje minimálnu kapacitu 70 %.

Foto: Cargo magazín

Nabíjanie výkonom 115 kW

Z domáceho wallboxu zvládne AC nabíjanie výkon 11 kW, v prípade rýchlonabíjania (DC) je max. výkon 115 kW. Čas nabíjania závisí od toho, ktorú batériu nabíjate, no pri najmenšej 56 kWh baterke sa pri max. výkone nabíjania dostanete z 10 na 80 % kapacity za necelú pol hodinu.

Aktuálne
Prečítajte si aj