-1 C
Bratislava
štvrtok, 5 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Ktorá dodávka je v roku 2023 podľa Euro NCAP najbezpečnejšia?

Advertisement

V roku 2021 začala bezpečnostná organizácia Euro NCAP hodnotiť bezpečnosť komerčných vanov s cieľom zlepšiť informácie o bezpečnosti pre manažérov vozových parkov, vodičov dodávok a ostatných účastníkov cestnej premávky. Už nasledujúci rok po spustení testov zaznamenala organizácia zlepšenia v testovaných vozidlách a teraz už vieme aj výsledky pre rok 2023.

Euro NCAP tento rok ešte sprísnila kritériá pre bezpečnostné ratingy. Testovala spolu 18 dodávok, z ktorých najlepšie dopadol minuloročný víťaz Fiat Ducato. Kým minulý rok dostalo Ducato hodnotenie Platinum, tento rok je opäť na vrchole, no v prísnejšom hodnotení už dostalo „len“ zlatý rating. Na samom chvoste naopak zostal Nissan Interstar, ktorý má hodnotenie „Neodporúčané“, nakoľko má nedostatky v systémoch na predchádzanie zrážkam.

Bezpečnostná organizácia očakáva, že do roku 2026 budú mať dodávkové vozidlá rovnaké požiadavky pokročilých asistenčných systémov vodiča, známych ako ADAS, ako majú osobné vozidlá. Hodnotenie dodávok bude od tohto bodu zohľadňovať len štandardnú výbavu na všetkých európskych trhoch. Navyše bezpečnostná organizácia pracuje aj na zavedení bezpečnostných ratingov pre ťažké nákladné vozidlá.

Na vrchole Ducato a Transit

Okrem spomínaného modelu Ducato od Fiatu dostal zlaté hodnotenie aj Ford Transit. Mercedes-Benz Vito kleslo zo zlatého na strieborné hodnotenie, ktoré má aj jeho sesterský model Mercedes-Benz Sprinter, a tiež dodávky Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar a Volkswagen Crafter. Bronzové hodnotenie dosiahli Citroën Jumpy (v Spojenom kráľovstve známy ako Dispatch), Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel/Vauxhall Vivaro, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Mastera Toyota PROACE. Ku každému modelu uvádza Euro NCAP aj detailné hodnotenie.

Komerčné dodávky síce štatisticky nemajú vyššiu mieru nehodovosti ako iné vozidlá, nehody s nimi však majú tendenciu byť závažnejšie pre ich oponentské vozidlá a zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Podľa Euro NCAP technológia ADAS môže pomôcť účinne predchádzať alebo zmierniť následky takýchto nehôd.

ADAS dokážu výrazne pomôcť

Komerčné dodávky však často nie sú dostatočne vybavené najmodernejšou technikou. Nové kritériá Euro NCAP pre hodnotenie úžitkových vozidiel posúvajú ADAS na vyššiu úroveň s väčším dôrazom na zraniteľných účastníkov cestnej premávky vrátane bezpečnosti chodcov, so zameraním na nočné scenáre a na cyklistov, ako aj zavedenie nového scenára – zrážky dodávky s osobným autom.

„Bezpečnostné technológie a inovatívne riešenia sa vyvíjajú rýchlym tempom. Euro NCAP musí vypracovať svoje kritériá tak, aby zabezpečilo, že výrobcovia udržia impulz inovácií a sprístupnia najnovšie bezpečnostné technológie vo všetkých vozidlách na európskych cestách. To, že sa dodávky používajú na komerčné účely neznamená, že by mali byť menej bezpečné ako osobné autá. Podľa plánov Euro NCAP sa do roku 2026 očakáva, že dodávky budú spĺňať rovnaké požiadavky ADAS ako osobné vozdilá,“ hovorí generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Euro NCAP chce koncepčný prístup

Preprava tovaru rastie ruka v ruke so zvyšujúcimi sa požiadavkami modernej doby. Nakoľko sa väčšina tovaru stále prepravuje po ceste, dodávky a nákladné vozidlá sa pravdepodobne stanú ešte dôležitejšími. S nárastom ich počtu na cestách ale prichádza aj negatívny vplyv na bezpečnosť na cestách a životné prostredie. Preto chce bezpečnostná orgniazácia v roku 2023 spustiť novú hodnotiacu schému aj pre ťažké nákladné vozidlá.

„V priebehu minulého roka Euro NCAP skúmalo bezpečnosť a možné riešenia v kategórii ťažkých nákladných vozidiel. Som presvedčený, že toto musí byť ďalší míľnik Euro NCAP, aby sa zabezpečilo, že krajiny v celej Európe dosiahnu svoj cieľ „Vision Zero“ a skoncujú so smrteľnými dopravnými nehodami. To znamená začiatok novej, náročnej a vzrušujúcej cesty pre Euro NCAP, jej členov a tých, ktorí sa k nám chcú v budúcnosti pripojiť,“ dodáva Michiel van Ratingen.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement