10.3 C
Bratislava
piatok, 19 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Euro NCAP bude hodnotiť bezpečnosť nákladných vozidiel

Bezpečnostná organizácia Euro NCAP, ktorá spotrebiteľom poskytuje informácie o bezpečnosti vozidiel oznámila, že rozšíri svoje pôsobenie v oblasti ťažkých nákladných vozidiel a prostredníctvom svojho systému hodnotenia „Truck Safe City and Highway“ bude poskytovať detailné informácie o tom, ako bezpečné sú ťažké nákladné vozidlá.

Viac informácií o chystanej zmene načrtla bezpečnostná organizácia vo svojej najnovšej správe s názvom Safer Trucks: On the Road to Vision Zero. Nový systém hodnotenia Truck Safe podľa nej umožní všetkým zainteresovaným stranám v odvetví nákladnej dopravy identifikovať a posúdiť úroveň bezpečnosti ich flotily ťažkých nákladných vozidiel.

Jasný rámec bezpečnosti

Podľa Euro NCAP to prinesie nielen zvýšenú bezpečnosť pre vodičov, ale zároveň sa takto vytvorí trh pre bezpečné technológie a výrobcom to umožní inovovať a rozvíjať ich ponuku bezpečnostných prvkov v jasne definovanom rámci pravidiel a požiadaviek. Mestá a verejné orgány budú môcť jasne identifikovať najlepšie vozidlá pre svoje cesty a podporiť ich zavedenie. Firmy budú na druhej strane vedieť ľahko určiť špecifikácie vozidiel, ktoré musia spĺňať podľa požiadaviek úradov, miest či samospráv.

„Vo Švédsku vidíme čelné zrážky, a to najmä s ťažkými nákladnými vozidlami, ako jednu z najväčších výziev pri rozvíjaní bezpečného systému cestnej dopravy. Na základe úspešných skúseností s testovaním osobných automobilov Euro NCAP, ktoré zachraňuje životy, očakávame, že nový systém hodnotenia ťažkých nákladných vozidiel Euro NCAP bude silným nástrojom pri riešení tohto závažného problému na cestách v našej krajine,“ hovorí Rikard Fredriksson, poradca pre bezpečnosť vozidiel švédskeho úradu pre dopravu (Trafikverket) a člen predstavenstva Euro NCAP.

Dopyt po cestnej nákladnej doprave má rásť

Preprava tovaru je základom každej modernej spoločnosti. Vďaka nej máme k dispozícii všetko, čo potrebujeme nielen na prežitie, ale aj množstvo vecí pre pohodlie a zábavu. Väčšina nákladu v rámci Európy sa prepravuje po ceste. Najmä z pohľadu ochrany životného prostredia silnejú snahy o zvýšenie kapacity prepravy po železnici či podpora prechodu na iný, ekolgickejší druh dopravy. Logistika sa popri tom zameriava na efektívnejšie organizovanie logistických reťazcov, čo má spoločne znížiť dopyt po cestnej nákladnej doprave.

Rast populácie a zvyšovanie životnej úrovne však má práve opačnú tendenciu a dopyt po nákladnej doprave zvyšuje. Predpokladá sa, že globálny dopyt po nákladnej doprave sa v rokoch 2015 až 2050 strojnásobí. Ťažké nákladné vozidlá sa pravdepodobne stanú ešte dôležitejšími. Pritom už dnes predstavujú takmer 1,5 % zo všetkých vozidiel na európskych cestách a podieľajú sa na takmer 15 % všetkých smrteľných nehôd na cestách v Európskej únii. Ak sa teda má dosiahnuť spomínaná Vision Zero, musia sa aktívne riešiť výzvy týkajúce sa nákldných vozidiel na cestách.

Čo na to odborníci

Pokročilé technológie asistencie vodiča sú v súčasnosti štandardom väčšiny európskych automobilov a prispievajú k viac ako 40 % zníženiu niektorých nehôd, myslí si riaditeľ pre stratégiu výskumu v spoločnosti Thatcham Research Matthew Avery. Ako dodáva, ťažké nákladné vozidlá majú rovnaké nehody ako iné vozidlá, ale často nemajú rovnaké bezpečnostné systémy a technológie, ako osobné vozidlá, čo vedie k neúmernému počtu obetí pri nehodách s ťažkými vozidlami.

„Verím, že preskúmaním úrovní bezpečnosti ťažkých a komerčných nákladných vozidiel a zlepšením ich bezpečnosti, dokážeme ukončiť smrteľné úrazy súvisiace s cestnou premávkou a dokážeme pomôcť mnohým európskym krajinám dosiahnuť ich cieľ Vision Zero, pokiaľ ide o nehody na cestách,“ hovorí Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.

„Bezpečnostný štítok nákladného vozidla môže podporiť dobrý výkon, umožniť optimalizáciu prevádzkovej bezpečnosti a nákladov a urýchliť regulačné úsilie o zlepšenie bezpečnosti nákladných vozidiel,“ dodáva van Ratingen. Podľa neho sa takto európske cesty stanú bezpečnejšími. Euro NCAP preto aktívne hľadá nových členov, ktorí môžu investovať zdroje a svoje znalosti, aby organizácii pomohli dosiahnuť úspech, aký spoločnosť potrebuje. „Znamená to začiatok novej, náročnej a vzrušujúcej cesty pre Euro NCAP, jej členov a tých, ktorí sa k nám chcú v budúcnosti pripojiť,“ myslí si van Ratingen.

Odvážne plány Euro NCAP

Euro NCAP verí, že vytvorenie trhu, kde najbezpečnejšia voľba vozidla je zároveň tou najziskovejšou, bude rozhodujúce pre úspech celej iniciatívy. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je prepojenie organizácie Euro NCAP s národnými, regionálnymi a miestnymi iniciatívami, ako sú miestne obmedzenia prístupu, schémy osvedčených postupov v nákladnej doprave, uzatváranie zmlúv na verejné obstarávanie či spolupráca s poisťovňami. Ak sa toto všetko spojí pevnejšieho, harmonizovaného rámca technických noriem, vznikne kúpna sila potrebná na vytvorenie dopytu po bezpečnejších vozidlách.

Euro NCAP chce dvojité hodnotenie

Organizácia nechce hodnotiť všetky typy vozidiel rovnako. Práve naopak. Veľa nákladných vozidiel bude napríklad jazdiť z depa do depa a do zastavaných oblastí sa sa nedostanú vôbec alebo len zriedka. V meste však väčšinu svojho času strávia distribučné %ci komunálne vozidlá. Euro NCAP vo svojej tlačovej správe tvrdí, že nemá zmysel podporovať bezpečnostné riešenie špecifické pre mesto na nákladnom vozidle, ktoré do mesta nevstúpi. Znamenalo by to náklady bez reálneho prínosu.

Mestá by si samé mohli určovať stupeň bezpečnosti, aký musia spĺňať nákladné vozidlá, aby mali napríklad povolený vstup do centier alebo husto obývaných oblastí. Preto Euro NCAP navrhuje koncept dvojitého hodnotenia pre mestské a diaľničné prostredie. Všetky vozidlá budú hodnotené podľa oboch súborov kritérií. Ak by operátor vozidlo kupoval pre špecifický účel, musel by zvažovať iba bezpečnostný rating pre tento daný účel. Iba vozidlá so všeobecným použitím totiž potrebujú dobrý rating v oboch kategóriách, uzatvára Euro NCAP.

Aktuálne
Prečítajte si aj