27.5 C
Bratislava
streda, 24 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Svetová premiéra autobusu eCitaro s palivovými článkami

Na veľtrhu Global Public Transport Summit (GPTS) 2023, ktorý sa bude konať od 4. do 7. júna, predstaví spoločnosť Daimler Buses prvý sériovo vyrábaný elektrický autobus s palivovými článkami, ktoré slúžia ako predlžovač dojazdu. Mercedes-Benz eCitaro fuel cell má byť autobusom, ktorý kombinuje veľký dojazd s veľkou kapacitou cestujúcich.

eCitaro fuel cell vo verzii dostupnej od júna bude mať dojazd 350 kilometrov bez potreby dobíjania. Kapacita cestujúcich bude 128 osôb. Daimler Buses vidí eCitaro ako možnú náhradu mestských autobusov so spaľovacími motormi. Zároveň môže poslúžiť operátorom, ktorý chcú mať elektrickú flotilu aj na dlhých trasách.

Ekonomické riešenie aj na dlhé trate

eCitaro fuel cell je postavené na batériovom systéme pohonu s vysokovýkonnými batériami NMC 3. Palivový článok s výkonom 60 kW slúži ako vodíkový generátor, ktorý predlžuje dojazd. Táto kombinácia podľa výrobcu prináša výbornú ekonomiku prevádzky, pretože elektrická energia zo siete je dostupná za nižšie ceny, než je súčasná cena vodíku. Elektronický kontrolný systém reguluje mix energie z batérií a palivového článku a zabezpečuje ideálne využitie oboch.

Nový autobus od Daimler Buses
Foto: Daimler Buses

V porovnaní s plne vodíkovým vozidlom s malou batériou, ktorá slúži ako „buffer“, má byť eCitaro fuel cell lepšie aj v kompletnom uchovávaní energie získanej pri brzdení. Má totiž veľké baterky. Ich maximálna kapacita je 392 kWh, čo má navyše umožniť silný výkon v náročnejšom teréne, akým sú napríklad kopce. Keď je to pre systém neefektívne, palivový článok sa nebude využívať vôbec.

Nový autobus eCitaro fuel cell
Foto: Daimler Buses

Výrobca vyzdvihuje optimálne rozloženie hmotnosti a uloženia batérií a palivových článkov, čo prináša spomínanú vysokú kapacitu počtu cestujúcich. Nakoľko má eCitaro fuel cell vysoký dojazd, s nabíjaním počas jazdy sa nepočíta, nabíjať sa bude z nabíjacieho bodu v depe. Rozvoj takejto technológie podporuje aj nemecká vláda. Cez Národný inovačný program pre vodík a technológie palivových článkov, ktorý je známy aj pod skratkou NOW, vyčlenila na tieto účely spolu 3,3 mil. eur.

Náročné bezpečnostné testy

S novými technológiami je prirodzene spojená aj nedôvera a platí to o to viac, ak ide o nové technológie pohonu vo vozidlách. eCitaro fuel cell podstúpilo pred spustením sériovej výroby všetky bezpečnostné a funkčné testy. Dôraz sa kládol na nový systém palivových článkov a vodík. Vodíkové nádrže boli otestované voči ohňu, nárazom a teplotnej odolnosti, v súlade s novým štandardom UN ECE R 134. Všetky komponenty aj upevňovací systém na strechce prešli vibračnými testami aj testom prevrátenia vozidla. Nový systém tepleného manažmentu vozidla, ktorý využíva teplo z palivových článkov, úspešne absolvoval laboratórne aj praktické testy v extrémnych horúčavách aj v extrémnom chlade. Všetky komponenty eCitara fuel cell prešli testami úspešne.

Nový eCiatro Fuell cell pojme 128 cestujúcich
Foto: Daimler Buses

Spolu s eCitaro Fuel Cell aj nové digitálne služby

Spolu s novým autobusom eCitaro fuel cell predstaví Daimler Buses portfólio služieb pre prevádzku elektrických autobusov. Experti zákazníkom poradia ako zvládnuť prechod na elektromobilitu a dokážu pomôcť aj s budovaním elektrickej infraštruktúry, riešení nabíjacieho manažmentu či prevádzky flotily.

Palubná doska autobusu eCitaro fuel cell
Foto: Daimler Buses

Daimler Buses ponúkne systém TiGR, virtuálne dátové rozhranie pre monitorovanie autobusov na diaľku, v súlade s medzinárodným štandardom ITxPT. Ten umožňuje prevádzkovateľom zmiešaných flotíl využívať homogénnu databázu pre celú flotilu. Pre analýzu prevádzkových dát Daimler Buses predstavil portál Omniplus. Ten umožňuje monitorovať spotrebu elektrickej energie autobusov, či vykonávať diaľkovú diagnostiku v reálnom čase. S novým Omniplus eProcurement systémom dokážu zákazníci prepojiť svoje skladové ERP systémy s Omniplus eShop-om a objednávať tak náhradné diely omnoho jednoduchšie.

Aktuálne
Prečítajte si aj