Európska únia určila nový míľnik pre inteligentné tachografy. Dopravcovia sa musia pripraviť do polovice augusta.
Od 18. augusta 2025 budú musieť všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony, ktoré jazdia v medzinárodnej doprave a sú vybavené prvou generáciou inteligentných tachografov, prejsť na najnovšie inteligentné tachografy, teda druhú generáciu zariadení. Týka sa to vozidiel zaregistrovaných v období od polovice roka 2019 do augusta 2023.
Inteligentné tachografy: čo sa mení?
Nové inteligentné tachografy 2. generácie prinášajú pokročilejšie technológie: automatickú detekciu prekročenia hraníc, rozšírené satelitné sledovanie cez GNSS a bezpečnostné overovanie údajov prostredníctvom OSNMA systému. Ich cieľom je zlepšiť kontrolu dodržiavania pravidiel EÚ a zároveň zvýšiť transparentnosť v cestnej doprave. Od 1. júla 2026 sa táto povinnosť rozšíri aj na ľahké úžitkové vozidlá (2,5 – 3,5 tony) v medzinárodnej doprave.
Predchádzajúci termín december 2024 ukázal, aké riziká so sebou prináša podcenenie prípravy. V mnohých krajinách nastal nedostatok dostupných servisov, kvalifikovaných technikov a zariadení. Podľa údajov IRU dosiahla miera súladu do septembra 2024 len 6,42 % európskej flotily. Problémom bola aj nevyužitá možnosť výmeny počas pravidelných dvojročných kontrol.
Na prechodné obdobie zaviedla Európska komisia dvojmesačný “edukačný odklad”, ktorý trval do 28. februára 2025. Ten síce umožnil dočasné vyhnutie sa pokutám, no právna povinnosť ostala v platnosti.
Náklady a odporúčania pre dopravcov
Cena za výmenu jedného tachografu sa odhaduje medzi 1 700 až 2 200 eur, vrátane zariadenia, montáže a certifikácie. K tomu treba pripočítať približne 2 hodiny prestoja na jedno vozidlo, školenie vodičov a dispečerov a aktualizáciu flotilových IT systémov. Experti odporúčajú nečakať na poslednú chvíľu. S blížiacim sa termínom bude tlak na autorizované servisy opäť narastať, čo môže spôsobiť meškania a sankcie.