V juhokórejskom hlavnom meste sme mali možnosť bližšie sa zoznámiť s Kiou PV5, ktorá už čoskoro dorazí do showroomov po celej Európe. Na to, ako pokračuje vstup do nového segmentu a čo od prvého vozidla z radu PBV značka očakáva, sme sa pýtali CEO Kia, Ho Sung Songa.
Ako ste zatiaľ spokojní s pokrokom a reakciami na vstup značky do segmentu ľahkých úžitkových vozidiel?
Sme veľmi spokojní. Náš návrat na trh ľahkých úžitkových vozidiel ovplyvnili prísnejšie environmentálne regulácie, digitalizácia a pokrok v softvérových technológiách, ako je umelá inteligencia. Napriek týmto zmenám sme to považovali za správny čas predstaviť koncept „Platform Beyond Vehicle“ (PBV). Naša špecializovaná elektrická platforma je navrhnutá a testovaná pre potreby B2B zákazníkov – čo je aj naším unikátnym predajným argumentom, spolu s ekosystémom prepojených služieb, systémov FMS, možnosťami prestavieb a podobne. Firmy dnes potrebujú riešenia na mieru, no často čelia výzvam ako znížená kvalita a bezpečnosť lacnejších modelov, obmedzené možnosti elektrifikácie, neefektívne prestavby a nedostatočná digitálna kompatibilita. Kia ponúka nový prístup – prepojené služby zvyšujúce efektivitu a možnosť prispôsobenia.

Kedy budú produkčné modely v predaji?
Model PV5 sa začne predávať v Kórei a Európe v druhej polovici tohto roka, pričom predobjednávky v týchto regiónoch sa očakávajú už v prvej polovici roka. Predaj v ďalších regiónoch ako ASEAN a MEA je naplánovaný na rok 2026. Pre rôzne podnikateľské využitia sa modely na prestavbu budú zavádzať do výroby postupne medzi rokmi 2025 a 2026.
Akú predajnú stratégiu ste zvolili?
Plánujeme začať predobjednávky pre Kóreu a Európu v prvej polovici roka. Viac ako 60 % predajcov Kia má skúsenosti s predajom LCV, preto vyberáme najmä z tejto siete. Zvažujeme však aj špecializované centrá pre ľahké úžitkové vozidlá. Zriadime špecializované PBV centrá, ktoré poskytnú profesionálne a kvalitné služby priamo pre PBV zákazníkov. Chceme vybudovať dlhodobé vzťahy založené na dôvere v produkty a značku Kia. Naším cieľom je mať do roku 2025 až 640 PBV predajní v Európe a zároveň osloviť externých predajcov pre rozšírenie pokrytia.

Aké verzie vozidiel budete ponúkať?
Ponúkneme viacero verzií PV5 vrátane Cargo Van a Passenger Van. Špecializované prestavby na mieru vstúpia do výroby v rokoch 2025 až 2026. Orientačná cena vstupného modelu PV5 Cargo Van bude 30 000 eur bez DPH, verzia Passenger Van okolo 40 000 eur. Identifikovali sme túto cenovú hladinu ako konkurenčnú v oblasti TCO (celkových nákladov vlastníctva), s výhodou čisto elektrickej platformy a konektivity.
Zameriavate sa najskôr na existujúcich zákazníkov Kia, ktorí prevádzkujú dodávky?
Našou cieľovou skupinou sú všetci B2B zákazníci. Pri zavádzaní PBV plánujeme využiť našu existujúcu globálnu predajnú a servisnú sieť vrátane predajní, ktoré už dnes obsluhujú vlastníkov Kia. Vyvíjame špecializovanú B2B zákaznícku skúsenosť, ktorá nebude obmedzená len na súčasných majiteľov vozidiel Kia. Naším cieľom je silná prítomnosť v segmente LCV a špeciálne oslovenie B2B zákazníkov s našimi PBV modelmi.

Bude náročné presvedčiť zákazníkov, ktorí sú verní iným značkám?
Áno, očakávame, že to nebude jednoduché. Veríme však, že zákazníkov oslovíme tým, že PBV predstavíme ako podnikateľskú platformu. Naše PBV ponúkajú výhody ako špeciálne navrhnutá EV platforma s až o 20 % väčšou kapacitou nákladu, flexibilné usporiadanie vďaka modularite, konektivitu V2X, optimalizované TCO, spoľahlivý ekosystém, ultra-rýchle nabíjanie a všestrannosť v B2B aplikáciách. Pre zákazníkov bude atraktívna nízka TCO, minimálne prestoje, efektívna prevádzka flotily a väčšia hodnota. Toto sme integrovali do ponuky PBV od začiatku. Zákazníci sú verní predajcom a hľadajú najmä dostupnosť a jednoduchosť. Ak máme správnu sieť a kvalitu, dokážu na značku prejsť bez problémov.
Ktoré značky a modely vnímate ako hlavných konkurentov PV5 na európskom trhu a v čom bude podľa Vás Váš model lepší?
PV5 mieri na konkurenciu v segmente LCV od hlavných výrobcov ako Citroën, Renault a Ford, pričom ponúka výhodu v atraktivite aj cene. Verzia Cargo Van s vysokou strechou má objem 5,1 m³, čo zodpovedá potrebám zákazníkov segmentu MVAN so zvýšenými nárokmi na objem. PV5 je postavený na samostatnej EV platforme so zameraním na vysokú odolnosť: 600 000 km pre karosériu, 300 000 km pre pohon, nízku podlahu a riešenia výhradne pre PBV. Dodávka ponúka vysokú pracovnú efektivitu vďaka nízkej výške nakladacej hrany, vnútornej výške až 1,8 m, funkcii walk-through a V2L pripojeniu v nákladnom priestore. Model Passenger Van má nízky nástupný prah pre pohodlné nastupovanie, otvorenú architektúru pre inštaláciu doplnkov a druhý rad sedadiel so systémom sklopenia do podlahy (fold-and-dive), ktorý môže byť doplnený o plochú batožinovú dosku.

Ako plánujete propagovať a predávať PBV modely v Európe?
Zameriame sa na naše unikátne výhody: špecializovanú EV platformu, vyššiu kapacitu nákladu, flexibilitu a pokročilé technológie ako AI a V2X konektivitu. Zdôrazníme výhodné TCO a zameriame sa na B2B segmenty ako logistika a mobilné služby, pričom reálne využitie podporíme spoluprácou s partnermi, ako je Uber. Zákazníkov uistíme silnou servisnou sieťou vrátane PBV centier a rýchleho dodania dielov. Model PV5 uvedieme s konkurenčnou cenou a budeme zdôrazňovať jeho modulárny dizajn pre rôzne komerčné využitia. Zúčastníme sa aj obchodných združení a roadshow akcií.
Ohlásili ste plán ročne vyrábať 250 000 vozidiel PBV. Kedy túto hranicu dosiahnete?
Do roku 2030 už uvedieme na trh aj modely PV7 a PV9. V priebehu nasledujúcich piatich rokov je naším cieľom dosiahnuť celkový predaj 250 000 kusov naprieč celým radom PBV vozidiel.