Elektrické nákladné vozidlá MAN odjazdili v logistickej prevádzke u významných európskych dopravcov už vyše pol milióna kilometrov.
Do praxe boli nasadené od začiatku roka 2025 ako súčasť predsériovej 200-kusovej flotily, pričom cez 100 e-truckov dnes denne jazdí v Nemecku, Rakúsku, Belgicku a Holandsku. Podľa nemeckej značky ich každodenný výkon dosahuje aj 800 kilometrov a priemerná spotreba v zimných podmienkach dosiahla 106 kWh na 100 km.
Podľa výrobcu by tieto vozidlá pri využití 100 % zelenej energie mohli ušetriť približne 400 ton CO₂. Pri plánovanej životnosti 1,2 milióna km na jedno vozidlo tak môže flotila dosiahnuť úsporu až 120 000 ton CO₂, uvádza mníchovská značka.
MAN eTGX začnú vyrábať v máji
Sériová produkcia modelov MAN eTGX a eTGS sa začne v máji 2025. Predchádzajúce testy a skúsenosti zákazníkov inžinierom potvrdili správnosť ich riešení elektrického pohonného ústrojenstva, pozitívne reakcie na tieto vozidlá prichádzajú aj od logistických gigantov ako DB Schenker, Duvenbeck či Dachser. Ich vozidlá sú vybavené modulárnym systémom batérií s dojazdom do 500 km. Na výber sú konfigurácie so 4 až 6 batériami a výkonom 449 alebo 544 k.

Model eTGX sa osvedčil aj pri extrémnom záťažovom teste v projekte MAN Polar Express, keď absolvoval 3 000 km dlhú trasu z polárneho kruhu do Mníchova výhradne na batériový pohon. Nabíjanie prebiehalo výhradne cez verejnú infraštruktúru. MAN to vníma ako dôkaz pripravenosti siete aj vozidla na plne elektrickú diaľkovú prepravu, no v realite sú zatiaľ zákazníci s takýmito diaľkovými prepravami iba na elektriku opatrní.
Elektrické riešenia na mieru
MAN pristupuje k téme elektromobillity komplexne. Dopravcom ponúka komplexné služby v oblasti eMobility – od technického poradenstva a analýz prevádzky, cez návrh a dodávku infraštruktúry, až po digitálne služby ako eReadyCheck či Charge&Go. Posledne menovaná služba vrátane nabíjacej karty umožňuje jednoduché plánovanie a fakturáciu nabíjania na medzinárodných trasách.
Okrem štandardného nabíjania CCS až do 375 kW je možné nové e-trucky objednať aj s rozhraním MCS (Megawatt Charging System), ktoré umožní nabíjanie do 750 kW – neskôr až do 1 MW. To umožní dobitie batérie počas povinnej prestávky vodiča, čím sa výrazne zvyšuje efektivita.
Model eTGX je v ponuke aj vo verzii Ultra Low Liner. Vďaka výške točnice 950 mm ide o ideálny model pre veľkoobjemové návesy. Krátky rázvor, veľká kapacita batérií a možnosť využitia pre logistiku automobilového priemyslu z neho robia univerzálny nástroj pre rôzne typy dopravy.