5.8 C
Bratislava
streda, 4 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Vodíkový ťahač Mercedes-Benz GenH2 ide do zákazníckeho testovania

Advertisement

Spoločnosť Daimler Truck vstupuje do ďalšej fázy vývoja svojich vodíkových nákladných vozidiel. Po náročnej testovacej fáze na skúšobnom okruhu a na verejných cestách budú nákladné vozidlá Mercedes-Benz GenH2 s palivovými článkami nasadené do testovania v prvých zákazníckych flotilách.

Daimler Truck preto vyrobil prvé vozidlá Mercedes-Benz GenH2 určené na tento účel. Od polovice roku 2024 sa spoločnosti Amazon, Air Products, INEOS, Holcim a Wiedmann & Winz zúčastnia na prvých zákazníckych skúškach, aby získali prvé skúsenosti s CO2-neutrálnou diaľkovou dopravou pomocou nákladných vozidiel s palivovými článkami.

Päť kusov ťahačov Mercedes-Benz GenH2

Päť testovacích ťahačov bude nasadených v rôznych aplikáciách pre diaľkovú dopravu, na špecifických trasách v Nemecku. Prepravovať budú napríklad stavebné materiály, námorné kontajnery alebo plynové fľaše. Počas týchto prvých zákazníckych skúšok zostanú nákladné vozidlá GenH2 pod priamym dohľadom a zodpovednosťou spoločnosti Mercedes-Benz Trucks.

Mercedes-Benz GenH2 na moste
Foto: Daimler Truck AG

Vozidlá budú tankované na vybraných verejných čerpacích staniciach s kvapalným vodíkom (sLH2) vo Wörth am Rhein a v oblasti Duisburgu. Spoločnosť Daimler Truck a jej partnerské spoločnosti chcú takto vytvoriť prvotný projekt a demonštrovať, že dekarbonizovaná doprava pomocou nákladných vozidiel na vodík je možná už dnes. Avšak, pre úspech transformácie bude v nasledujúcich rokoch nevyhnutné zabezpečiť výstavbu medzinárodnej infraštruktúry na tankovanie a dostatočnú kapacitu a dostupnosť zeleného kvapalného vodíka.

Andreas Gorbach, ktorý je členom predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG a zodpovedný za technológiu nákladných vozidiel, vidí v testovaní výhody pre obe strany. „Naši zákazníci sa zoznamujú s technológiou palivových článkov v každodennom reálnom prevádzkovom prostredí a náš inžiniersky tím lepšie pochopí potreby zákazníkov a relevantné prípadové štúdie, ktoré zohľadní pri sériovej vývoji.“

Päť zákazníkov získa prvé reálne skúsenosti

Wiedmann & Winz so sídlom v meste Geislingene an der Steige (Badensko-Württembersko) bude jednou z prvých spoločností, ktoré otestujú nákladné vozidlo Mercedes-Benz GenH2. Pre medzinárodného poskytovateľa logistických služieb DP World ním bude prepravovať námorné kontajnery k priemyselným a obchodným zákazníkom a naopak.

Mercedes-Benz GenH2 tankovanie
Foto: Daimler Truck AG

Riaditeľ Dr. Micha Lege vidí vysoký potenciál vodíkových vozidiel najmä na paneurópskych logistických trasách. „Naša spoločnosť vždy patrila medzi priekopníkov, pokiaľ ide o inovácie. Napríklad prostredníctvom FleetBoardu bol Wiedmann & Winz jednou z prvých spoločností, ktoré sa spoliehali na telematiku a digitalizáciu v logistickom priemysle. Nedávno sme tiež začali nasadzovať eActros 300 ako ťahač v každodenných prepravných operáciách. Teraz sa tešíme na ďalší krok s nákladným vozidlom GenH2 Truck, kde otestujeme diaľkový ťahač s vodíkovými palivovým článkami.“

Skúška aj v stavebníctve

Logistická spoločnosť Gerdes + Landwehr, ktorá je súčasťou skupiny Holcim, plánuje vodíkovým ťahačom prepravovať granuláty a minerály pre stavebný priemysel. „Nosnosť vždy zohrávala dôležitú úlohu v našej logistike, pokiaľ ide o uhlíkovú stopu a efektívnosť. Po rozsiahlych testoch s batériovými elektrickými nákladnými vozidlami sa tešíme, že budeme pokračovať v prieskume cesty k udržateľnej doprave s nákladným vozidlom na vodík. Len s vlastnými konkrétnymi skúsenosťami môžeme urobiť správne rozhodnutia pre zmenu, ktorá sa začne v našej obchodnej skupine v roku 2025, hovorí John H. Landwehr z Gerdes + Landwehr.

Mercedes-Benz GenH2 na diaľnici
Foto: Daimler Truck AG

Caroline Stancell, generálna manažérka pre vodík pre mobilitu v Air Products, vysvetľuje, že postupne plánujú postupne transfromovať celú svoju globálnu flotilu na vozidlá poháňané vodíkom. „Nákladné vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck bude nasadené v našej existujúcej flotile na prepravu plynových fliaš, čo nám umožní získať cenné skúsenosti v oblasti prepravy priemyselných plynov. Sme tiež hrdí na to, že poskytujeme spoločnosti Daimler Truck časť potrebnej infraštruktúry na tankovanie a vodík ako súčasť skúšok. Náš najnovší mobilný čerpací stan pre kvapalný vodík bude použitý pre projekt v oblasti Duisburgu a môže preto fungovať za reálnych podmienok.“

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement