20 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Aké inovácie môžu pomôcť znížiť emisie nákladných áut?

Do roku 2040 majú emisie CO2 z nákladných vozidiel klesnúť o 90 %. Aké inovácie pomôžu naplniť tento cieľ slovenským logistickým firmám?

Minulý mesiac prijal Európsky parlament nové pravidlá, ktoré posilňujú ciele zníženia emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá. Tie podľa niektorých výskumov zodpovedajú za 25 % emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy EÚ a viac ako 6 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ. Do hry tak vstupujú inovácie a pokročilé softvéry, ktoré pomáhajú znižovať emisie CO2 a zároveň šetriť náklady logistických a dopravných firiem.

Prísne emisné ciele EÚ

Na cestách postupne pribúdajú vozidlá s alternatívnym pohonom. Ciele znižovania emisií CO2 boli totiž stanovené na 45 % pre obdobie rokov 2030 až 2034. V období rokov 2035 až 2039 je to 65 % a od roku 2040 až 90 %. Dopravné a logistické firmy sa tak budú musieť v najbližších rokoch zamerať na rôzne spôsoby, akými dokážu tieto ciele naplniť. Okrem alternatívnych pohonov je dôležité aj efektívne plánovanie a minimalizácia zbytočných jázd. 

Foto: Daimler Truck

V marci navyše europoslanci dali zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.

Využívanie kamiónov pomôže 

Akokoľvek paradoxne to môže znieť, využívanie veľkých nákladných vozidiel v mestách môže ochrane klímy pomôcť. Napríklad kamión s inovatívnou zadnou natáčacou osou umožňuje efektívne manévrovanie v meste aj na okresných cestách. Takýto „cityliner“ sa dobre „láme“ a dokáže prepraviť až 27 paliet, teda viac ako klasické 18-paletové vozidlo. Vďaka dobrej manévrovacej schopnosti sa dokáže dostať na miesta, kam by inak muselo dochádzať niekoľko dodávok.

„Je to modelový príklad toho, ako fakticky riešiť uhlíkovú stopu. Kamión sa stáva jedným z najekologickejších riešení, pretože pri rovnakých emisiách premiestni väčšie množstvo nákladu. Ekologickú záťaž tak redukujeme pomocou efektivnej prepravy,“ hovorí Jakub Trnka, generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Slovakia.

Foto: Scania

Životné prostredie šetria aj IT technológie

Dopravné aplikačné softvéry pre plánovanie trás slúžia okrem vyhľadania ideálnej trasy prepravovaného tovaru u aj k optimalizácií záťaže. Pomáhajú využívať plný potenciál nákladného priestoru, čím vznikajú úspory. Investovať do automatizácie a nových technológií je zvyčajne vysoko nákladné. Ekonomickejším riešením logistickej firmy by mohla byť práve kúpa softvéru, zameraného na optimalizáciu prepravy tovaru.

Elektrifikácia bojuje s problémami 

Postupne pribúdajú aj elektrické nákladné vozidlá. Výrobcovia ako Volvo alebo Scania si stanovili vlastné ciele a do roku 2030 chcú predávať každé druhé nákladné vozidlo elektrické. V rámci nákladnej prepravy má ale elektromobilita aj množstvo bariér. Jednou z nich je infraštruktúra, ktorá nie je dostatočne dobudovaná. Ďalším problémom sú pre dopravcov dojazdy niektorých elektrických nákladných áut.

DAF XB Electric
Foto: DAF Trucks

„Pre nákladnú dopravu sú elektrifikované vozidlá  veľmi vhodné lokálne, napríklad v rámci rozvozu po jednom meste. Pre diaľkovú nákladnú dopravu ale budú do budúcna potrebné vyššie dojazdy a infraštruktúra,“ vysvetľuje Jakub Trnka. 

Počet nabíjacích miest medziročne vzrástol o 33 %, ich počet je však stále nedostatočný. Chýbajú najmä na diaľniciach. „Nabíjacie huby na diaľniciach sú kritické, lebo odpočívadlá, na ktorých by mali byť umiestnené, sú často na odľahlých miestach a energetické spoločnosti tam nemajú dostatočné kapacity pripojenia. Vláda by sa preto mala sústrediť na akceleráciu výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov v diaľničných lokalitách,“ povedala hovorkyňa Západoslovenskej energetiky Michaela Dobošová.

Kľúčový je výkon aj rozmer 

Úspešná elektrifikácia kamiónovej dopravy sa často okrem zabezpečenia väčšieho počtu nabíjacích bodov spája aj so zvyšovaním ich výkonu. Ak je nabíjací výkon nedostatočný, elektrické kamióny budú mať dlhšie prestoje. „Vlaňajšia štúdia ukázala, že kým štáty západnej Európy sú na nástup elektrokamiónov relatívne pripravené, stredná a východná Európa je na tom podstatne horšie,“ uviedla spoločnosť Eurowag s tým, že Slovensko sa v rebríčku pripravenosti európskych krajín umiestnilo približne v strede, a to na 20. mieste. Ako je to v súčasnosti s nabíjaním elektrického nákladného auta s vlekom si v praxi vyskúšal aj náš Martin Malec, ktorý dvojtýždňový praktický test elektrického eActrosa zhrnul vo videu.

Aj Martin si počas testu vyskúšal, že výzvou je aj adekvátnych rozmerov nabíjacích bodov. „Existujúce nabíjacie body pre osobné autá nie sú pre kamióny vhodné nielen z dôvodu ich nízkeho výkonu, ale aj preto, že sa tam nákladné vozidlá často jednoducho nevojdú,“ vysvetľuje tiež Eurowag.

Keďže dobíjanie batérie je zatiaľ zdĺhavejšie než tankovanie nafty, hrozí zdržanie kamiónov. „Možno taktiež očakávať tlaky dopravcov na to, aby sa dal nabíjací slot vopred rezervovať. V opačnom prípade hrozia rady pred nabíjacími lokalitami a tým pádom oneskorenie dodávok,“ uzavrel Eurowag. 

Bude vodík lepšou alternatívou?

Aktuálny rekord prejdenej vzdialenosti na jedno natankovanie u vodíkového kamiónu vytvoril Mercedes-Benz, ktorý prešiel 1 046 km. Je to stále približne 5 krát menej ako dokáže prejsť dieselový kamión a zároveň 4 krát drahšie. Načerpanie plnej nádrže na jedno natankovanie trvá približne 15 minút.

Pre porovnanie, elektrický kamión MAN alebo Tesla SEMI podľa údajov značiek dokážu na jedno nabitie prejsť asi 800 km, pričom plné dobytie trvá približne 1,5 hodiny u Tesly a od 2 až do 4 hodín u MANu, v závislosti od kapacity batérie. Dobytie batérie počas cesty z 10 % na 80 % zaberie u oboch značiek okolo 45 minút. Takýto čas je možné spojiť s povinnými prestávkami, ktoré vodiči musia dodržiavať, no tu sa opäť dostávame k problému s nedostatkom nabíjacích bodov pre nákladné autá.  

Aktuálne
Prečítajte si aj