23 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Prvá čerpacia stanica HVO na Slovensku je realitou

Slovensko má prvú čerpaciu stanicu, na ktorej si dopravcovia môžu natankovať hydrogenizovaný rastlinný olej (HVO100). Ide o biopalivo, ktorého základom je použitý kuchynský olej a ďalšie biozložky a dokáže znížiť emisie CO2 až do 93 %.

Prvú možnosť tankovania HVO na Slovensku priniesla koncom januára spoločnosť Eurowag, ktorá HVO začala poskytovať na svojej čerpacej stanici v Malackách. Prvým klientom, ktorý tu bude HVO pravidelne tankovať, je logistický špecialista DB Schenker.

Foto: Eurowag

Plusy a mínusy HVO

Zníženie emisií CO2 až do 93 % je samé o sebe veľkou výhodou, tu však benefity tohto alternatívneho paliva nekončia. Ďalším plusom je, že dnes sú dieselové motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6 už bežne certifikované a kompatibilné s HVO. Pre dopravcu to znamená, že bez dodatočných nákladov a úprav motora môže okrem nafty do svojich nových vozidiel tankovať aj HVO. Vozidlá, do ktorých je možné tankovať HVO majú pri veku nádrže označenie XTL (X to liquid).

Mnohí dopravcovia sa otvorene pýtajú, či tankovanie HVO100 nemôže poškodiť dieselový motor ich vozidiel. Krátka odpoveď je určite nie, no pozrime sa aj na detaily. Kompatiblitu s HVO uvádzajú samotní výrobcovia nákladných vozidiel, ktorí zároveň potvrdzujú, že tankovanie tohto alternatívneho paliva nemá žiadny vplyv na fungovanie dieselového motora ani na servisný interval. Výkonovo aj spotrebou sa dá HVO porovnať s klasickou naftou v pomere 1:1, teda vozidlá dosahujú pri spaľovaní HVO rovnaké výkonové parametre aj spotrebu, ako v prípade nafty.

dopravcovia
Foto: Eurowag

Za negatívum HVO sa dá považovať cena, nakoľko liter HVO je drahší ako liter dieselu. Cenová politika na Slovensku je navyše ovplyvnená nepochopiteľnou požiadavkou, ktorá vyžaduje, aby sa do HVO primiešavali tzv. FAME.

Sú obavy na mieste?

Obavy dopravcov zrejme vychádzajú aj z predošlých skúseností s bionaftou, ktorej využívanie nebolo vždy bezproblémové a vyžadovalo si aj dodatočné úpravy motora. HVO je však svojou skladbou úplne iným typom paliva a preto sa s bionaftou vyrábanou z repky olejnej nedá porovnávať. Konkrétnym rozidelom medzi HVO a bionaftou na báze FAME sa budeme venovať v samostatnom článku, no povedzme si aspoň základné fakty.

Foto: Cargo magazín

HVO100 je biopalivo vyrobené zo 100 % obnoviteľných surovín, na báze živočíšnych a rastlinných tukov. Jeho najzákladnejšou zložkou je použitý kuchyský olej, ktorý dopĺňajú tzv POME – zvyšky vznikajúce pri výrobe palmového oleja. Aj tu je férová otázka o udržateľnosti, nakoľko produkcia palmového oleja je sama o sebe témou na diskusiu. Eurwoag ale potvrdzuje, že POME zložky v HVO ktoré predáva, vznikli udržateľným spôsobom. Štruktúrou zloženia je HVO podobné klasickej nafte, HVO je však vyrábané z obnoviteľných zdrojov a produkuje nižšie emisie CO2. Konzistenciou je HVO číra kvapalina bez zápachu.

Prvá čerpacia stanica HVO na Slovensku

Kým v regióne strednej a východnej Európy je HVO stále pomerne nové a pre mnohých dopravcov neznáme palivo, v západnej Európe (najmä v krajinách Beneluxu alebo v Taliansku) a v Škandinávii sa už bežne využíva. Eurowag potenciálu HVO verí a preto ho chce priniesť aj do našich končín. Okrem nedávno otvorenej HVO čerpacej stanice v Malackách sa toto palivo dá tankovať aj v rakúskom meste Ort a čoskoro aj v českej Jihlave. Celkovo má dnes Eurowag vo svojej sieti viac ako 170 čerpacích staníc s možnosťou tankovania HVO.

Foto: Cargo magazín

Ak sa pozrieme na celý región, Slovensko spolu s Českou republikou už majú pripravenú legislatívu ohľadom HVO a toto alternatívne palivo sa tu môže predávať. Rakúsko je v tomto smere ešte ďalej, tu sa na HVO neuplatňuje spotrebná daň. Eurowag u našich západných susedov predáva HVO od začiatku roka 2023.

Legislatívu zatiaľ nemajú pripravenú v Poľsku ani v Maďarsku. Poliaci ale s jej prípravou finišujú a očakáva sa, že ju budú mať pripravenú v apríli tohto roka. V Poľsku je navyše tesne pred dokončením rafinéria na výrobu HVO, ktorú bude prevádzkovať poľská petrochemická skupina Orlen.

Použitý kuchynský olej je základnou zložkou HVO (Foto: PKN Orlen)

Rovnako v apríli by mala byť legislatíva ohľadom HVO schválená aj v Nemecku, kde v súčasnosti takisto chýba. Popri spomínanej skupine Orlen patria k najväčším producentom HVO v Európe spoločnosti NESTE (ktorá HVO objavila a priniesla na trh a je jeho najväčším producentom), Preem, Repsol a ENI.

Rýchlejšie a lacnejšie

Ďalšou výhodou HVO sú v porovnaní s LNG či vodíkom podstatne nižšie náklady na infraštruktúru. Predaj HVO si totiž vyžaduje iba čistú tankovaciu nádrž. Nie je potrebné stavať kompletne novú čerpaciu stanicu ani zavádzať drahé technológie, ako v prípade LNG, elektrickej energie či vodíka.

Aj keď je v súčanosti najväčšia pozornosť sústredená na elektromobilitu a vodík v ťažkých nákladných vozidlách, HVO je aktuálne cenovo dostupnou alternatívou, ktorá nepotrebuje masívne investície do infraštruktúry.

dopravcovia
Foto: Eurowag

Jeho širšiemu zavedeniu do praxe by okrem väčšej informovanosti pomohli najmä kompenzácie zo strany štátov. Na Slovensku ale ani napríklad v Nemecku či Českej republike nie je využitie HVO nijako zohľadnené, napríklad na úľavách z mýta. To môže súvisieť s tým, že HVO je možné bez problémov miešať s klasickou naftou.

Príkladom však môže byť spomínané Rakúsko, kde sa na HVO neuplatňuje spotrebná daň. Rovnako existuje proces certifikácie, ktorý využíva aj DB Schneker. Ten totiž plánuje pre niektoré prepravy tankovať do vozidiel výhradne HVO, bez jeho zmiešavania s naftou, čím dosiahne úsporu emisií na úrovni až do spomínaných 93 %.

Príklad z praxe

Zavádzaniu HVO môže pomôcť aj úzka spolupráca partnerov, ako to ukazuje príklad Eurwoagu a DB Schenker. Eurowag sa opiera o robustnú európsku sieť čerpacích staníc, z ktorých dnes viac ako 170 ponúka možnosť tankovať HVO. Ešte v roku 2022 ich pritom Eurowag mal vo svojej sieti iba 20. DB Schenker patrí medzi svetovú špičku v logistike a pozemné prepravy tvoria značnú časť jeho biznisu.

Preto je pre DB Schenker udržateľnosť dôležitá a pre jej napĺňanie dlhodobo vykonáva konkrétne kroky. V Prahe má napríklad mikrohub, z ktorého vybraným zákazníkom doručuje zásielky bezemisne pomocou cargo bicyklov, od roku 2022 má v revádzke elektrický van, od roku 2023 elektrické nákladné vozidlo a mestskú logistiku rozvíja aj v Brne a Ostrave.

Alternatívne riešenia v praxi

Flotila CNG vozidiel DB Schenker má dnes viac ako 10 kusov a prevádzkujú aj vlastnú CNG čerpaciu stanicu v Prahe. Spoločnosť testuje aj tzv. cestné vlaky, v súčasnosti v jej farbách jazdia dve extra dlhé súpravy. V podobných aktivitách nezaostáva logistický špecialista ani na Slovensku. Do prevádzky uviedol minulý rok elektrické Volvo FL, ktoré doručuje tovar vybraným zákazníkom v okolí Bratislavy. Pre svoju centrálu aj pre nabíjanie elektrického nákladného vozidla využívajú fotovoltiku.

Volvo FL Electric DB Schenker
Foto: Volvo Trucks

Podľa DB schenker už aj na Slovensku cítiť rastúci záujem klientov o bezmisné a nízkoemisné možnosti prepravy, preto sa dá očakávať, že podobných aktivít bude postupne pribúdať. Vo využívaní HVO chce byť DB Schenker pionierom, tak ako tomu bolo v prípade nasadenia elektrického nákladného vozidla, ktoré spoločnosť na Slovensku uviedla do prevádzky ako prvá.

Aktuálne
Prečítajte si aj