11.9 C
Bratislava
piatok, 11 októbra, 2024
46 300 1 430 18 600

Atego oslavuje 25 rokov

V roku 1998 predstavil Daimler Trucks, v tom čase pod menom Daimler-Benz AG, na veľtrhu RAI v Amsterdame model Mercedes-Benz Atego. Po 14 rokoch nahradilo Atego dovtedajší modelový rad LK („Leichte Klasse“, teda ľahkú triedu). Cieľom nového modelového radu bolo priniesť viac možností konfigurácie distribučného nákladného vozidla a reagovať na rôznorodé dopravné úlohy v segmente ľahkých až stredne ťažkých nákladných vozidiel.

Široká ponuka vozidiel v tom čase zahŕňala Atego s plachtou alebo skriňovou nadstavbou, plošinové a vyklápacie vozidlá pre stavebníctvo či modely so špeciálnou výbavou pre komunálne služby a plošiny.

Atego cestári
Foto: Daimler Trucks

Štyri varianty kabín, šesť možností výkonu

Atego spočiatku pokrývalo segment s celkovou povolenou hmotnosťou od 6,5 do 15 ton. Ponuka vozidiel pozostávala z 25 základných typov, 6 výkonových kategórií a 4 variantov kabín. Zákazníci si mohli vybrať medzi radovými štvorvalcovými naftovými motormi OM 904 LA a radovými šesťvalcovými naftovými motormi OM 906 LA. Pri zdvihovom objeme vlacov 4,25 a 6,37 litra generovali výkon 90 až 205 kW (122 až 279 k) a krútiaci moment 470 až 1 300 Nm, svoje maximum dosahovali medzi 1 200 až 1 600 ot./min.

Atego ťahač
Foto: Daimler Trucks

Výrazne vzrástli nároky na komfort a pohodlie na pracovisku vodiča. Výskum ukázal, že vodiči počas distribúcie tovaru nastupujú a vystupujú z vozidla v priemere 30-krát denne. Dizajn Atega s tým počítal. Vozidlo dostalo inovatívny koncept rámu a vytvoril sa prístup tak, aby sa profesionálnym vodičom uľahčila práca v mestskej a regionálnej nákladnej doprave. Štyri varianty kabín zohľadňovali rozdielne požiadavky v segmente ľahkých a stredne ťažkých nákladných vozidiel. Okrem kompaktných verzií pre distribučnú dopravu a stavebníctvo tu bola aj verzia pre ľahkú diaľkovú dopravu.

Atego mixer
Foto: Daimler Trucks

„Heavy-Duty Atego“ z IAA 1998

Na 57. veľtrhu úžitkových vozidiel IAA Daimler-Benz pokračoval a predstavil „heavy-duty Atego“ s vyšším rámom a výkonnejším motorom OM 926 LA – radovým šesťvalcovým motorom s objemom 7,2 l a výkonom 240 kW/326 k. Celková povolená hmotnosť vozidla bola od 18 do 26 ton v 17 základných typoch a 2 výkonových kategóriách (170 kW/231 k a 205 kW/279 k, 1 300 Nm).

Takto Mercedes doplnil ponuku k vlajkovej lodi, modelu Actros. Systém údržby Telligent priniesol údržbu, ktorá sa vykonávala iba vtedy, ak to bolo potrebné vzhľadom na skutočné využitie vozidla. Značka sa tak snážila znížiť prevádzkové náklady vozidla.

Atego komunál
Foto: Daimler Trucks

Atego s titulom Truck of the Year 1999

Atego v roku 1999 získalo titul Medzinárodný kamión roka, no tým sa jeho vývoj nezastavil. Pri prvom facelifte v roku 2004 dostalo novú prevodovku. G85-6 so systémom automatického radenia Telligent vrátane bezpečnostných systémov ABS a ASR, ako aj brzdovým asistenčným systémom BAS zvýšil komfort jazdy. Rozšírená bola aj ponuka motorov, ktorá sa vďaka emisnej technológii BlueTec SCR prispôsobila požiadavkám emisných noriem Euro IV a V alebo EEV. Na základe dávkovaného vstrekovania AdBlue bolo možné efektívne eliminovať približne 60 % oxidov dusíka z výfukových plynov, pričom častice sadzí zachytával filter pevných častíc.

Foto: Daimler Trucks

Kabína, ktorá bola teraz k dispozícii vo variantoch pre nákladnú dopravu, diaľkovú dopravu a v tzv. variante Comfort, bola presnejšie prispôsobená požiadavkám špecifickým pre danú aplikáciu a Atego tak podľa značky ukončilo „éru drsného šarmu úžitkových vozidiel“ v segmente ľahkých až stredne ťažkých vozidiel.

Prvé sériovo vyrábané nákladné auto s paralelným hybridným pohonom

V roku 2010 bol model BlueTEC Hybrid 1222L prvým sériovo vyrábaným nákladným vozidlom s diesel-elektrickým paralelným hybridným pohonom a homologizáciou EÚ. Okrem 160 kW (218 k) OM 924 bolo 12-tonové vozidlo vybavené vodou chladeným elektromotorom generujúcim maximálny výkon 44 kW (60 k). Táto jednotka dokázala pri nízkych rýchlostiach poháňať vozík plne elektricky. Dieselový motor naštartoval vo vyšších otáčkach a s vysokými nárokmi na zaťaženie.

Foto: Daimler Trucks

Elektromotor slúžil aj ako alternátor a dokázal tak rekuperovať kinetickú energiu vo fázach prebehu aj brzdenia a dočasne ju uložiť do lítium-iónovej batérie modelu Atego až do ďalšej akcelerácie. To znížilo spotrebu paliva až o 20 % a v priemere o 10 až 15 % v mestskej distribučnej doprave. Z tohto dôvodu bolo Atego ocenené nemeckou cenou za udržateľnosť 2010 od Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis e.V. (Nemecká nadácia Sustainability Award). Nasledujúci rok bolo Atego opäť korunované ako International Truck of the Year.

Druhá generácia s motormi Euro VI

V roku 2013 bola uvedená na trh druhá generácia, tentoraz s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro VI, z modelových radov OM 934 LA a OM 936 LA. Ich najnovšie verzie poháňajú Atego aj dnes. Výkon sa v tej dobe pohyboval od 115 do 220 kW (156 až 299 k). Napriek vysokým nárokom na nižšie emisie sa podarilo znížiť spotrebu v priemere o 5 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Foto: Daimler Trucks

Tento úspech v Mercedese dosiahli najmä vďaka vstrekovaniu Common Rail, ktoré nahradilo prvky vstrekovačov jednotky, a takisto vysokým zapaľovacím tlakom a aerodynamickým optimalizáciám v kabíne. Vývojári tiež dokázali znížiť spotrebu AdBlue na 2 až 2,5 % spotreby nafty. Rôzne konštrukčné opatrenia zabezpečili, že sa nemuselo znižovať užitočné zaťaženie. Intervaly údržby sa zvýšili na 120 000 kilometrov, čo predstavovalo predĺženie o 20 %.

Power Shift 3

Mimoriadny pokrok v oblasti komfortu, pohodlia a účinnosti umožnila prevodovka, ktorá sa stala veľmi populárnou u veľkého brata Atega. Automatizovaná prevodovka PowerShift 3 so šiestimi a ôsmimi prevodovými stupňami a režimom EcoRoll štandardne zvládala výkon Atega. Časy typického cvakania radenia Telligent sa tak skončili.

Foto: Daimler Trucks

Vodiči ponovom zaraďovali prevodové stupne pomocou elegantného kombinovaného spínača. Manuálna prevodovka so šiestimi alebo ôsmimi prevodovými stupňami a plazivými prevodmi bola k dispozícii iba ako voliteľná výbava. Pre komunálne a iné špeciálne aplikácie bola k dispozícii aj manuálna prevodovka s plazivým prevodom pre pomalú jazdu či päťstupňová automatická prevodovka. Zavedenie dynamiky vozidla ESP ako štandard predstavovalo obrovský skok v bezpečnosti.

S predstavením druhej generácie prešiel kľúčovou revíziou aj systém odpruženia kabíny: vodiči Atega zažili úrovne komfortu, ktoré doteraz poznali len v Actrose. Odvtedy si zákazníci môžu vybrať zo štyroch verzií a troch dĺžok.

Foto: Daimler Trucks

Kabína ClassicSpace S je k dispozícii v bežnej a predĺženej verzii. Okrem toho je k dispozícii kabína L vo verzii Classic alebo BigSpace s vysokou strechou. Vo veľkej kabíne umožňuje príležitostnú diaľkovú prepravu aj jednodielna posteľ so sedemzónovým matracom zo studenej peny. Kabína pre posádku so šiestimi sedadlami je k dispozícii aj pre hasičské zložky, agentúry technickej pomoci alebo komunálne prevádzky.

Uptime Mercedes-Benz zvyšuje dostupnosť a znižuje prevádzkové náklady

V roku 2019 urobil Mercedes-Benz ďalší významný krok vpred vo svojom úsilí o zníženie prevádzkových nákladov a zvýšenie dostupnosti. Služba Mercedes-Benz Uptime sa stala dostupnou aj pre Atego.

Foto: Daimler Trucks

Služba poskytuje prevádzkovateľovi vozidla a servisu Mercedes-Benz prehľad o stave vozidla v reálnom čase. Servisy sú tiež schopné samostatne interpretovať stavové správy prijaté z nákladného vozidla a odvodzovať z nich pokyny. Tým sa predíde neplánovaným prestojom a umožňuje sa plánovanie požiadaviek na údržbu a servis tak, aby boli čo najaktívnejšie, aby nenarušili logistické procesy.

Aktuálne
Prečítajte si aj