7.9 C
Bratislava
štvrtok, 6 novembra, 2025

ROZHOVOR Mattias Maedge | Tlak na nezmyselné regulácie EÚ má zmysel

Keď počujete pojem „viceprezident pre dekarbonizáciu“, možno si predstavíte človeka, ktorý vidí znižovanie uhlíkovej stopy cez ružové okuliare a vníma len jeho výhody.

V prípade Mattiasa Maedgeho zo spoločnosti Eurowag to však vôbec neplatí. Tento skúsený odborník sa nebojí pomenovať veci pravým menom. Mattias v spoločnosti Eurowag zodpovedá za zavádzanie nových riešení a služieb, ktoré majú dopravným firmám pomôcť s dekarbonizáciou. Výborne pozná nielen európsky trh, ale aj realitu a výzvy, ktorým dopravcovia v praxi čelia.

S Matthiasom sme sa rozprávali na pretekoch ťahačov FIA ETRC, ktorých je v tejto sezóne Eurowag partnerom, práve v snahe zviditeľniť alternatívne pohony napprieč krajinami Európy. Nemecký odborník však bude k téme hovoriť aj na blížiacej sa konferencii Cestná doprava 2025, ktorú organizuje združenie dopravcov ČESMAD Slovakia a uskutoční sa už 25. septembra v Šamoríne.

Alternatívne palivá v ťažkej nákladnej doprave sú horúcou témou. Ako ich vnímate?

Na európskych cestách máme 6,5 milióna kamiónov. V politickom svete je tendencia sťažovať sa na zlé, veľké kamióny. Ale nákladná doprava je životodarnou tepnou ekonomiky – nielen na Slovensku, ale v celej EÚ. Ak to porovnáme, máme 300 miliónov osobných áut a 6,5 milióna nákladných. Takže ak sa pozrieme na to, kto je zodpovedný za emisie z dopravy, tri štvrtiny pochádzajú z osobných áut. Nechcem však prenášať zodpovednosť inam. Uvedomujeme si, že nákladné vozidlá produkujú 25 % cestných emisií a tie musíme rýchlo znížiť. Sme v klimatickej kríze a takmer 200 krajín vrátane všetkých členov EÚ podpísalo Parížsku dohodu. Teda existuje dohoda, že musíme dosiahnuť ciele Green Dealu, t.j. Zelenej dohody. Paradoxne si však únia začína uvedomovať, že veci nie sú také jednoduché. Možno bola príliš rýchla pri zákaze spaľovacích motorov a agresívnom presadzovaní prechodu na elektrinu a vodík. Realita je iná. Aj preto sme sa spojili s FIA Truck Racing Championship – tam sa jazdí na HVO. Toto nízkoemisné palivo je dnes stále podceňované.

Niektoré snahy a regulácie EÚ však vyvolávajú veľký odpor. Má tlak zo strany odvetvia zmysel?

Určite áno. Všetka ťarcha je dnes na pleciach výrobcov nákladných áut. Musia dodržiavať nariadenie o CO₂, ktoré platí od roku 2019. Ale poviem vám pár vecí. Už vtedy boli technológie pripravené na použitie, len výrobcovia čakali na schválenie EÚ. Ak únia schváli cieľ zníženia emisií CO₂ o 25 % na výfuku, bude to problém pre technológie ako plyn. Pretože kamión na bioLNG môže byť počas životného cyklu uhlíkovo neutrálny, ale výfukové emisie zníži len o 15 až 20 %. Čo sa teda stalo? EÚ oznámila cieľ 25 % a tým odradila výrobcov od ďalšieho vývoja iných alternatív než elektriny – ešte pred rokmi.

Dnes vieme, že cieľ znížiť emisie o 45 % do roku 2030 je monumentálna výzva pre celý sektor, nielen pre výrobcov. Tí trpia ako prví, pretože ak nebude do roku 2030 – teda o 5 rokov – na cestách 300 000 až 400 000 elektrických alebo bezemisných kamiónov, hrozia im obrovské pokuty. Také vysoké, že by ich v extrémnom prípade mohli zničiť. Len preto, že ich flotila prekročí emisný limit o niekoľko gramov.

Foto: Eurowag

Aj preto sa dnes v EÚ vedie debata, či by sa táto legislatíva nemala opäť prerokovať. Aktuálne máme na európskych cestách približne 10 000 elektrických nákladných áut. Predaj sa rozbehol v podstate až vlani a tento rok je prvým reálnym testom dopytu. Možno ich bude do konca roka 20 000 – ale stále tu máme 6,5 milióna dieselov. A tie musíme dekarbonizovať rýchlo.

A dá sa to napríklad pomocou HVO?

Presne tak. HVO je tzv. „drop-in“ palivo – netreba obrovské investície, natankujete ním kamióny, ktoré jazdia na naftu. Samozrejme, hovoríme o moderných motoroch, ktoré sú certifikované pre HVO. Dnes ho vedia ponúknuť všetci veľkí výrobcovia.

Ako teda vnímať elektromobilitu? Je to pohon budúcnosti pre nákladnú cestnú dopravu?

To je veľmi dobrá otázka. Teoreticky áno. Ale realita môže byť iná. Najlepšia technológia sa môže stať nepriateľom tej dobrej. To dokonale vystihuje situáciu. Nikto nespochybňuje, že elektromotor je najefektívnejší, je to najefektívnejší spôsob využívania energie. Lenže dnes máme tendenciu elektrifikovať úplne všetko. A pozrite sa, čo sa nedávno stalo v Španielsku. Blackout. Elektrická sieť je systémovo kritická, ale nie je dokonale odolná. Dokonca aj rafinérie prestali po 12 hodinách vyrábať, pretože nemali energiu z núdzových zdrojov. Takže vsadiť všetko na jednu kartu nie je ideálne. Ak sa vrátime k elektrickým kamiónom – sú tu, jazdia skvele, aj ja som niektoré šoféroval. Ale sú neuveriteľne drahé.

Ako teda dosiahnuť ekonomickú škálovateľnosť ich prevádzky? 

Je to o rýchlosti adopcie a o tom, ako rýchlo zmeníte energetický mix. Treba tiež povedať, že batéria je veľmi zlý zásobník. Do jedného litra nafty uložíte 120-krát viac energie než do 1 kWh batérie. To obmedzuje dojazd. Dopravné firmy zo strednej a východnej Európy sú majstrami medzinárodnej dopravy. Aj preto je tu Eurowag taký obľúbený. Chápeme, že im musíme pomáhať s medzinárodnou logistikou. Vidíme však trend čoraz rozmanitejších flotíl. Preto musíme vedieť pokryť rôzne potreby zákazníkov. Je to jeden z dôvodov, prečo sme sa stali poskytovateľom služieb pre e-mobilitu. Pripravujeme novú kartu, ktorú bude možné použiť aj na nabíjanie. To viedlo k vzniku konceptu „Dekarbonizácia ako služba“.

Takže odpoveď na moju otázku je, že v realite potrebujeme mix riešení.

Presne tak. Dám vám ešte jeden dôkaz. Viete, koľko elektriny by sme potrebovali, keby boli všetky kamióny v Európe elektrické? 700 TWh. To je toľko, koľko dnes EÚ vyprodukuje obnoviteľnej elektriny ročne. A to by išlo len na kamióny. Ďalšia vec: kto sú najväčší znečisťovatelia ovzdušia? Severná Amerika, Čína a EÚ. A paradoxne, práve tieto tri oblasti majú najhorší prístup k obnoviteľnej energii. Potenciálne by mohla pochádzať zo Severnej Afriky, arabských krajín a podobne. Tam, kde svieti slnko celý rok. Lenže elektrinu sa nedá efektívne prepravovať. Ak ju chcete prepraviť, musíte ju konvertovať na plyn alebo kvapalinu. Preto hovoríme o vodíku a e-palivách.

Otázka teda znie: čo znižuje CO₂? Trh s elektrickými kamiónmi je zatiaľ malý a len štartuje. Máme prvých zákazníkov, ktorým pomáhame analyzovať možnosti. Ale hlavný produkt je stále diesel. Zaujíma nás aj bioLNG – dá sa ľahko skladovať, má dobrú infraštruktúru. Je cenovo dostupné a škálovateľné. Ako firma robíme to, čo zákazníci potrebujú. Dnes je na európskych cestách asi 50 000 nákladných áut na plyn. Registrácie pribúdajú, takže, samozrejme, niekto im musí poskytnúť riešenie. Nie je to však práve téma, na ktorú sa verejnosť zameriava. Tou témou je elektrina a čo robiť s flotilou dieselových vozidiel. A preto sa znova rozprávame o HVO.

Aktuálne
Prečítajte si aj