30.1 C
Bratislava
štvrtok, 18 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

ROZHOVOR | Dacia Sandriders ide vyhrať Dakar

Keď Dacia oznámila svoj dakarský projekt Dacia Sandriders, mnohí zostali v pozitívnom šoku. V dobe, kedy viaceré automobilky odstupujú alebo redukujú svoju účasť v motoršporte, sa Dacia rozhodla postaviť zbrusu nové auto a poskladať tri skúsené posádky, aby vyhrala najťažšiu rallye sveta.

V Ženeve sme dostali možnosť, pozrieť sa na projekt Dacia Sandriders viac do detailov. Rozprávali sme sa totiž s Françoisom Aupièrresmem, ktorý je jeho vedúcim. Energický líder nám prezradil, ako pokračuje vývoj aj to, či Dacia plánuje zostať na Dakare dlhodobo.

Dacia Sandriders v Ženeve
Foto: Cargo magazín

Keď Dacia oznámila projekt Dacia Sandriders, mnohých ste prekvapili. Dnes je trendom šetrenie a mnohé značky z motoršportu skôr odchádzajú. Aké očakávania máte od tohto projektu?

Dakar vstupuje do novej fázy svojej histórie, zaviazali sa k nízkym emisiám uhlíka a chcú sa zaviazať aj k novému typu motora, novému typu benzínu atď. Pre nás to bolo v tomto okamihu veľmi zaujímavé. A samozrejme nachádzame tiež dokonalý súlad medzi Dakarom a našim podnikaním. Dakar je niečo ako živé vonkajšie technologické laboratórium, odohráva sa v dunách a je to veľmi ťažký a náročný pretek. Ale zároveň pomáha rozvíjať veľa nových technológií. A to zodpovedá našej ambícii byť lídrom v technológách s nízkymi emisiami uhlíka.

Foto: Cargo magazín

Cenovo dostupné nízkoemisné riešenia sú niečím, na čom Skupina Renault pracuje, zaoberáme sa elektrickými vozidlami aj hybridmi. Pre Dakar využívame poznatky Skupiny a jej technológie a zamýšľame sa nad tým, ako dokážeme stále vylepšovať spaľovacie motory. Práca na Dakare so syntetickým palivom je pre nás veľmi dôležitá, pretože môžeme skúsiť využiť niekoľko typov energie a nové funkcie pre budúcnosť. Preto sme sa chceli zaviazať k Dakaru.

Foto: Cargo magazín

Dá sa teda povedať, že súčasťou projektu Dacia Sandriders bude aj testovanie technológií, ktoré neskôr môzu byť použité pre sériovo vyrábané modely?

Áno. Pre nás je to laboratórium. Ako som povedal, pracujeme na syntetickom palive, ale tiež sme oznámili, že pracujeme na proti-infračervených pigmentoch, ktoré môžeme pridať do uhlíka, do farby a ďalších súčastí, aby sa znížila teplota auta a tým sa menej používala klimatizácia. Menej používania klimatizácie totiž znamená menej spotreby paliva a menej emisií. Takže áno, pracujeme na tom, čo ste sa pýtali a myslíme si, že je to skvelé laboratórium. Podľa nás niektoré z týchto inovácií alebo technológií môžu byť použité vo výrobnej sérii, ale asi nie všetko. Napríklad, keď hovoríme o ľahkom prístupe k rezervnému kolesu, to určite nie je niečo, na čom by sme pracovali pre sériovú výrobu. Čo mi ešte napadá ako potenciálne využiteľné pre sériové modely, je lepšia priama viditeľnosť alebo rôzne povrchy interiéru.

Foto: Cargo magazín

Ktoré funkcie Dacie Sandrider považujete Vy osobne za najkľúčovejšie z pohľadu toho, že sa Sandrider popasuje o víťazstvá s tými najlepšími na svete?

Pre mňa kľúčové možno nie sú ani tak jednotlivé funkcie, ale fakt, že pracujeme s tímom a s posádkami už od samého začiatku. Oni nám definujú, čo potrebujú, a my sa snažíme definovať auto okolo ich potrieb. Je isté, že auto staviame s dôrazom na najlepší výkon a obratnosť, pretože je to auto priamo určené pre výkon, to je jasné. Ale naozaj berieme veľmi do úvahy spätnú väzbu a potreby posádok. Pridávame k nim nejaké inovatívne funkcie.

Foto: Cargo magazín

Takže nemôžem povedať, že je tu jeden bod, na ktorý som hrdý viac ako na iný. Je to projekt ako celok ktorý je podľa mňa skvelý. Napríklad posádku sme získali pred rokom, diskutovali sme s nimi a prišli na to, že potrebujú dobrý výhľad, rýchlo dostupné rezervné koleso, potrebujú magnetickú dosku, potrebujú veľa vecí, ku ktorým sme my pridali naše nápady a vytvorili celok, ktorý ja osobne obidvujem, pretože je to úplne nové auto.

Foto: Cargo magazín

Definovali sme ho na základe poznatkov od špecialistov. Zapojili sme do procesu interných špecialistov, napríklad v skupine Renault, ďalších máme v Alpine pre motor, atď. Čerpáme aj z informácií od ProDrive, nášho technického poskytovateľa, takže všetko zatiaľ funguje výborne.

Na Dakar 2025 chcete poslať tri posádky. Budú sa ich autá nejako od seba odlišovať?

Autá nie, ale detaily ako napríklad palubná doska, ktorá je prispôsobiteľná, si môžu meniť podľa seba. Preto napríklad to, kde konkrétne budete mať na palubnej doske umiestnené tlačidlá, sa môže líšiť. Závisí to od posádok. Ale to nie je niečo, čo skutočne odlišuje výkon jednotlivých áut. Je to skôr o živote na palube, aby mala prvky každá posádka usporiadané tak, ako jej to vyhovuje. V tejto chvíli sú to tri rovnaké autá, možno budú mať časom jemné rozdiely, napríklad ladenie či nastavenie, ktoré si posádky definujú.

Foto: Cargo magazín

Predpokladám, že plánujete nové autá dôkladne testovať aj na ostrých pretekoch ešte pred Dakarom?

Áno, áno, samozrejme. Začíname stavať prvé auto a budeme ho testovať, myslím, že od konca apríla. Skúsime, začneme testy najskôr v Európe, potom príde mnoho ďalších testov. Trikrát budeme v Maroku, mám tam na pláne skúšať tri autá a tri posádky. Aj prvú ostrú rallye pôjdeme v Maroku, v októbri 2024. Bude to prvá oficiálna rallye, na ktorú sa s Dacia Sandriders postavíme, prvý test v reálnych podmienkach.

Foto: Cargo magazín

Staviame úplne nové auto, takže môžete robiť čokoľvek chcete, potrebujete sa postaviť na štart skutočnej rallye, aby sme sa ubezpečili, že je všetko v poriadku a sme pripravení ísť na prvý Dakar v roku 2025. Možno nebudeme mať toľko skúseností, no minimálne získame spätnú väzbu z reálnych pretekov.

Bude Dacia chodiť na Dakar dlhodobo alebo pôjde skôr o projekt na kratšie obdobie?

Z pohľadu udržateľnosti vnímame tento projekt ako dlhodobý. Nateraz sme sa zaviazali zúčastniť sa Dakaru v rokoch 2025, 2026 a 2027, teda na tri roky. Čo bude potom, na to je asi príliš skoro, aby sme to vedeli s istotou povedať. Do veľkej miery to bude závisieť od našich výsledkov. Chceme byť úspešní.

Trúfate si na prvenstvo hneď v prvom roku?

To bude závisieť od mnohých faktorov. Samozrejme, že očakávame dobré výsledky a víťazstvá, ale či to príde hneď v prvom roku? Na začiatok je našim cieľom dosiahnuť kvalitné, dobré výsledky, v ďalších rokoch budeme určite cieliť na celkové víťazstvo. Ale toto všetko nie je ľahké predpovedať. Pravdou je, že máme najlepších jazdcov, to áno. Ale zároveň ideme pretekať na úplne novom aute. Úplne nové auto potrebuje spoľahlivosť, to je to najdôležitejšie, o čo sa momentálne snažíme.

Foto: Cargo magazín

Potrebujeme ho otestovať a definovať, či je realita taká, ako by sme chceli. Videli ste, že na poslednom Dakare skončili mnohé posádky práve kvôli technickým problémom. Musíme veľa testovať. Máme v tíme Nassera Al-Atiyu, dvojnásobného obhajujúceho majstra sveta a päťnásobného víťaza Dakaru. Máme Sebastien Loeba, ktorý naozaj chce vyhrať Dakar. Teraz sú to pre neho najdôležitejšie preteky, pretože je deväťnásobným majstrom sveta v rally, deväťkrát po sebe!

Foto: Cargo magazín

Viac krát ste spomenuli, že staviate úplne nové auto. Ako náročná je takáto úloha?

Staviame úplne nové auto, no zároveň čerpáme veľa prvkov od špecialistov. Či už z Alpine alebo z predchádzajúceho Rondosportu. Takže vieme, čo robiť, a vedia to aj v ProDrive, takisto majú veľa skúseností. Nezačíname od úplnej nuly, to nám pomáha.

Môžeme očakávať edíciu Sand Rider pre Duster?

Zatiaľ nie (úsmev). Toto je niečo, nad čím možno budeme uvažovať niekedy v budúcnosti, ale nie je ľahké prepojiť jazdenie v piesočných dunách s predajom bežného vozidla. Ale ktovie, uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Aktuálne
Prečítajte si aj