Na Dakare a v sérii svetových rallye majstrovstiev (W2RC) sa v roku 2025 predstaví vozidlo vyvinuté značkou Dacia. Včera značka predstavila unikátny prototyp vozidla Sandrider, inšpirovaný futuristickým konceptom Manifesto, ktorý ukázala v roku 2022. Závodné špeciály Dacia Sandriders budú vyvinuté špeciálne pre extrémne podmienky rallye.
Konštrukcia a vývoj závodných špeciálov Dacia Sandriders sa opierajú o bohaté závodné skúsenosti Renault Group a spoluprácu s Prodrive, renomovanou britskou firmou v oblasti motoršportu. Už od začiatku vývoja sa na konštrukcii vozidla svojimi skúsenosťami a poznatkami podieľaju aj rallye jazdci a ich spolujazdci.
![Prvá rallye Dacia Sandriders bude v Maroku](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42974_sandrider__8_-1024x577.jpg)
Čistý, funkčný dizajn
Dizajnéri sa zamerali na zachovanie iba tých panelov karossérie, ktoré plnia funkčné úlohy. Celé auto, vrátane dizajnu, je orientované na posádku a jej potreby. Krátka, šikmá kapota má zlepšiť výhľad spoza volantu, v hornej časti palubnej dosky sú použité antireflexné materiály z leteckého priemyslu a samotná prístrojová doska je modulárna, aby si ju každá posádka (spolu budú tri) mohla prispôsobiť presne podľa seba.
![Dacia Sandriders zozadu](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42972_sandrider__6_-1024x577.jpg)
Dakar je najťažšou rallye sveta, preto muselo byť celé vozidlo zosilnené – spodná časť, nárazníky, karbónová karoséria, dvojramenné zavesenie kolies aj prevodovka 4×4, ktorá bola navyše prispôsobená pre extrémne podmienky. Unikátna je aj elektronická infraštruktúra, aby spoľahlivo pracovala aj v najťažších podmienkach.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42971_sandrider__5_-1024x577.jpg)
Sedadlá sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Jednoduchšia je manipulácia s náhradnými kolesami, posádka má rýchly prístup k palubnému náradiu bez toho, aby musela manipulovať so škatuľou.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42970_sandrider__4_-1024x577.jpg)
Zaujímavosťou je, že sa upevňovacie matice dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii, aby sa posádke pri výmene kolesa nestratili v piesku. Sandrider bude mať obutú najnovšiu generáciu pneumatík BF Goodrich, s optimálnou priľnavosťou na všetkých typoch terénu a odolnosť voči nárazom a prepichnutiu.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42976_sandrider-1024x577.jpg)
Dacia Sandriders ekologickí aj na Dakare
Rallye Dakar aj ďalšie motoristické súťaže v súčasnosti reagujú na potrebu dekarbonizácie a snažia sa byť ekologickejšie. V súlade s tym Dacia vytvorila projekt Dacia Sandriders tak, aby mal minimálnu váhu. Jeho hmotnosť je oproti porovnateľným prototypom nižšia o 15 kg. Použil sa totiž rúrkový podvozok a ako sme spomenuli vyššie, zostali iba najpotrebnejšie panely karosérie a ľahký a kopmaktný je aj motor. Pre lepšiu optimalizáciu trakcie a dynamického správania vozidla majú špeciály Dacia Sandriders vyššie rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42973_sandrider__7_-1024x577.jpg)
V porovnaní s konkurenciou inžinieri dosiahli tiež o 10 % nižší odpor vzduchu a o 40 % nižší vztlak. Zvlášť sa venovali aj prívodom vzduchu, ktoré sa používajú na chladenie motora. Extrémne dôležité je na Dakare riadenie tepla, preto pre obmedzenie nárastu teploty v kabíne použili vývojári infračervené pigmenty proti žiareniu, zabudované priamo do karbónu vozidla.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42969_sandrider__3_-1024x577.jpg)
Všetky tri špeciály Dacia Sandriders budú mať motor schopný fungovať na syntetické palivo, ktoré bude dodávať spoločnosť Aramco. Ide o nízkouhlíkové palivo, ktoré chce Dacia počas Dakaru otestovať a nie je vylúčené, že tieto poznatky využije aj pre svoje komerčné účely.
Prvý test Dacia Sandriders príde v októbri
Nové pretekárske špeciály Dacie sa vyvíjajú úplne od začiatku, preto budú potreovať sériu ťažkých testov, aby sa vyladili všetky detaily. Dacia Sandriders odštartuje dlhú sériu vývojových testov v rôznych krajinách v októbri na Rallye du Maroc 2024, ktorá patrí do seriálu majstrovstiev sveta v rallye (W2RC). Na prvom Dakare sa Dacia Sandriders predstavia v roku 2025.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42968_sandrider__2_-1024x577.jpg)
Značka má tie najvyššie ambície, o čom svedčí aj skladba posádok. Pilotom prvej z nich je francúzsky legendárny jazdec rallye Sébastien Loeb, ktorý vyhral v rokoch 2004 až 2012 deväťkrát za sebou majstrovstvá sveta v rallye. Je najúspešnejším jazdcom motoristického športu a často sa považuje za najlepšieho jazdca rallye všetkých čias. Na Dakare sa Loeb zúčastňuje od roku 2016, jeho partnerom bude spolujazdec Fabian Lurquin.
![Interiér Dacia Sandriders](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42963_sandrider__1_-1024x576.jpg)
Rally jazdkyňa Cristina Gutierrez Herrero je jednou z popredných osobností vo svete terénnych rally. Má 32 rokov a v rokoch 2017 až 2024 sa zúčastnila už ôsmich rallye Dakar. Cristina v roku 2021 vyhrala kategóriu T3 svetového pohára v rallye. Cristine bude spolujazdcom Pablo Moreno Huete.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2024/03/42965_sandrider__11_-1024x577.jpg)
Napokon, Nasser Al-Attiyah je päťnásobným víťazom Svetového pohára v cross-country rallye a dvojnásobným víťazom majstrovstiev sveta v rallye. Je legendou Dakaru, vyhral ho už päťkrát.
Fakty o Dacia Sandriders
- Kategória FIA: Ultimate T1+
- Podvozok: rúrkový
- Karoséria: z uhlíkových vlákien
- Motor: 3-litrový V6, dvojité turbo, priame vstrekovanie
- Maximálny výkon: 265 kW/360 k pri 5 000 ot/min
- Maximálny krútiaci moment: 539 Nm pri 4 250 ot/min
- Prevodovka: 4X4
- Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
- Odpruženie vpredu/vzadu: lichobežníková náprava
- Zdvihy odpruženia: 350 mm
- Kolesá: 17-palcové hliníkové kolesá
- Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palcov
- Dĺžka x šírka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
- Rozchod kolies: 3 000 mm
- Predný/zadný previs: 590/550 m