23.5 C
Bratislava
piatok, 26 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Čínske elektromobily strašia európskych výrobcov

Čínske automobilky vyvolávajú obavy viacerých európskych výrobcov automobilov. Obrovský technologický a kvalitatívny pokrok čínskych producentov v kombinácii so zaujímavými cenami ich modelov zvyšuje záujem európskych spotrebiteľov. Platí to predovšetkým pre čínske elektromobily.

Čína už je vďaka obrovskému domácemu trhu lídrom na trhu s elektromobilmi. Minulý rok sa v Číne predalo 5,4 milióna elektrických vozidiel, z ktorých najsilnejšie predajné podiely mali domáci výrobcovia ako MG, Volvo, Polestar alebo BYD. Tieto značky teraz vo veľkom mieria aj do Európy.

Vyšetrovanie Európskej komisie

Ako uvádza TASR, podiel čínskych automobilov na európskom trhu ako celku je za za prvých sedem mesiacov tohto roka na úrovni 2,8 %, v segmente elektromobilov už ale vzrástol na 8,2 %. Európskych výrobcov to právom znepokojuje, elektromobily sa totiž považujú za budúcnosť a Európa chce postupne ukončiť predaj spaľovacích vozidiel do roku 2035. Značka MG, ktorú vlastní čínsky SAIC, sa v roku 2023 umiestnila pred poprednými európskymi značkami ako Peugeot, Renault či Škoda.

Foto: MMX
Foto: MMX

Kým Európska komisia prešetruje, či čínsky výrobcovia nedostávajú nezákonné štátne dotácie, odborníci poukazujú na to, že viac ako pomoc od štátu bolo rozhodujúce to, že ázijské značky dokázali vyrobiť kvalitné vozidlá za konkurencieschopnú cenu a zabezpečili si hodnotový reťazec, ktorý im dáva konkurenčnú výhodu. Ďalším nezanedbateľným faktorom je, že čínske automobilky zaznamenali výrazný technologický pokrok.

Čínske elektromobily dostali prioritu už v roku 2000

Pre Čínu téma elektromobility neprišla len pred pár rokmi. Miestna vláda sa začala rozvoju potenciálu elektromobility venovať už v roku 2000.Rozbehla viaceré projekty na podporu elektrických vozidiel s cieľom vyrábať v roku 2025 tri milióny elektrických áut ročne. Číňania chceli dosiahnuť na trhu elektromobilov podiel 20-%, čo sa im podarilo už v roku 2022. Podľa TASR v Európe dosahuje registrácia plne elektrických vozidiel približne 12 %.

Foto: MMX

Čínske značky sa už dokázali presadi’t v rozvíjajúcich sa ekonomikách Ázie, Blízkeho východu a Latinskej Ameriky, do Európy tak prichádzajú okrem globálne úspešných produktov aj so skúsenosťou v tom, ako ich dostať na trh. Európa je pre nich zvlášť zaujímavá, pretože oproti rozvíjajúcim sa trhom je ten európsky ziskovejší.

Aktuálne
Prečítajte si aj