Volvo Trucks získalo s modelom FH Aero titul Green Truck Award 2025 za najlepšiu spotrebu. V zaujímavom vlastnom meraní síl ale proti sebe Švédi v Prahe postavili rovnaký motor v dvoch rôznych kabínach.
Sami totiž chceli porovnať a zistiť, aký bude rozdiel v spotrebe medzi kabínami FH Aero a klasickej FH. Obe vozidlá dostali absolútne totožnú hnaciu súpravu: motor s výkonom 460 k (338 kW), krútiacim momentom 2 600 Nm, prevodovkou I-Shift AT2612 a technológiou I-Save. Obe naložené na celkovú váhu súpravy 39,5 tony. Okrem kabíny bol rozdiel aj v tom, že FH Aero malo pod kabínou spolu s hnacím ústrojenstvom aj najnovšie inovácie, ktoré značka čoskoro uvedie do predaja.

Voľnobežka so Stop-start systémom
Týchto inovácii tu bolo hneď niekoľko. Zvonku to boli nové deflektory na A stĺpikoch. Zdanlivo nenápadná zmena dokáže ušetriť až 1 % na spotrebe paliva. Drážky na deflektoroch totiž menia prúdenie vzduchu okolo kabíny a tým znižujú odpor pri jeho obtekaní.

Ďalšie úpravy na kabíne FH Aero zahŕňali dodatočné utesnenie priestoru medzi prednými dverami a nárazníkom, nový “golier”, teda gumy predlžujúce spojlery a uzatvárajúce priestor medzi ťahčom a návesom a vyššiu gumu (160 mm) uzatvárajúcu priestor medzi medzinápravovým spojlerom a návesom. Tá síce môže budiť u vodičov nechuť, pretože priestor na manévrovanie pri tankovaní je malý, odklopenie medzinápravového spojlera však zaberie minimum času a za tú úsporu paliva to stojí.

Tou najväčšou novinkou ale bola voľnobežka so Stop-start systémom. Akokoľvek prekvapujúco to znie, Volvo Trucks vyvinulo voľnobežku, ktorá pri splnení súboru viacerých podmienok počas jazdy namiesto voľnobehu motor úplne vypne, aby sa šetrilo palivo.

Najdôležitejšími, ale nie jedinými podmienkami sú zapnutý tempomat, (klasický alebo odstupový), rýchlosť nad 60 km/h, zadaný ekonomický režim jazdy, dostatočný tlak vzduchu, a vhodný stav batérie. K ďalším podmienkam patrí dostatočná teplota oleja, vonkajšia teplota neklesajúca do príliš nízkych hodnôt a ďalšie. Volvo si totiž aj tu zakladá v prvom rade na bezpečnosti a tak sa systém spustí iba vtedy, keď sú splnené všetky podmienky.

Značná časť cesty s vypnutým motorom
Je dôležité dodať, že motor sa opätovne nezapína cez štartér, ale pomocou spojky. Zároveň je vozidlo vybavené jedným čerpadlom navyše, ktoré pomáha s riadením počas toho, keď je motor vypnutý. Nejde však o úplne novú vec, takéto pomocné čerpadlo značka využíva pri stavebných vozidlách, aby bolo šoférovanie vozidiel v konfiguráciách ako 8×6 jednoduchšie.

Ako vodič “spadnutie” otáčok na nulu zrejme ani nepostrehnete. Jedine, ak sa naň veľmi sústredíte. Skôr si ho všimnete vďaka otáčkomeru. Prednosťami tejto inovácie je o 0,7 menšia hodnota VECTO a pochopiteľne, nižšia spotreba paliva.

Čo ma prekvapilo viac, je čas, kedy vozidlo dokázalo splniť všetky podmienky, aby bol systém aktívny. Vyskúšal som si to hneď dvakrát. Najskôr počas pražského testu, ktorý meral necelých 250 km. Celkový jazdný čas predstavoval niečo cez 2,5 hodiny, pričom 53 minút z tohto času bol motor vypnutý.

O niekoľko týždňov som s rovnakým autom putoval z Prahy do Goteborgu. Z celkovo niečo viac ako 10,5 hodín jazdy bola funkcia aktívna (a teda motor vypnutý) asi 2,5 hodiny. V tomto prípade to však ovplyvnil fakt, že až po Chemnitz sme z Prahy išli po okresných cestách, kde cestu narúšali časté menšie či väčšie dopravné zápchy. Od Chemnitzu až po prístav v Kieli fungoval systém na diaľnici výborne a prispel k úctyhodnej spotrebe.

Za všetko hovoria výsledky
V Prahe sme 250 km testovací okruh absolvovali so spotrebou 20,76 l/100 km, spotrebovalo sa 51 litrov nafty a priemerná rýchlosť dosiahla 77,93 km/h. Pre porovnanie, súprava s ťahačom s klasickou FH kabínou dosiahla na totožnej trase spotrebu 22,19 l/100 km, spotrebovala 54,66 litrov paliva a dosiahla priemernú rýchlosť 76,29 km/h. Priame porovnanie kabín teda v tomto prípade ukázalo, že FH Aero má o 6,3 % nižšiu spotrebu paliva oproti klasickej FH kabíne. To predstavovalo 1,43 litra paliva na 100 km.

Na trase do Švédska sme už spotreby neporovnávali, pretože súprava s klasickou kabínou odchádzala z Prahy o niekoľko dní skôr. Za zmienku ale stoja výsledky spotreby FH Aero s najnovšími funkciami. Trasu dlhú 750 km sme prešli so spotrebou 21,79 l/100 km (163,5 litra spotrebovaného paliva) pri priemernej rýchlosti 70,68 km/h. Aj tú ovplyvnila jazda po okreskách, na diaľnici v Nemecku sme však tepomat nastavili na 85 km/h.

Aj keď je FH Aero na trhu iba pomerne krátko, už prichádza s prvými vylepšeniami a tento test ukázal, že vo Volve zostávajú verní svojmu inovátorskému charakteru. Voľnobežka so Stop-start systémom bude ideálnou voľbou pre diaľkových dopravcov, ktorí jazdia rovinaté a mierne kopcovité trasy a prevažne po diaľnici. Náš test tiež potvrdil, akú dôležitú rolu zohráva v dnešnej dobe aerodynamika. Nová kabína FH Aero tak pri porovnaní vstupných nákladov stojí za zváženie, zvlášť, ak jazdíte spomínanú diaľkovú dopravu.

Z pohľadu vodiča musím oceniť celkový komfort jazdy. Volvo razí filozofiu, že vybrať si má vodič. Preto si môžete zvoliť napríklad zo štyroch režimov systému podpory riadenia Volvo Dynamic Steering alebo viacerých módov tempomatu. Prispôsobiť sa dá aj zobrazenie na digitálnom štíte palubnej dosky, na ktorom mimochodom pribudlo zobrazenie vzdialenosti vozidla pred vami v metroch, ktoré Volvo doteraz nemalo.

Ak vozíte tovar spadajúci pod ADR2, teraz máte uź aj vy možnosť vybrať si digitálny systém CMS namiesto spätných zrkadiel. Podľa môjho názoru je tento systém aktuálne špička spomedzi celej ponuky na trhu.

