25.6 C
Bratislava
štvrtok, 19 júna, 2025

Tachografy vo zvýšenej miere vykazujú chybu GNSS

Rušenie satelitného signálu ohrozuje cestnú dopravu v Európe. Chyba GNSS je problém, s ktorým sa stretáva stále viac vodičov.

Jedným z menej viditeľných dôsledkov vojny na Ukrajine, no o to závažnejších, je systematické rušenie signálu GNSS (Global Navigation Satellite System), ktoré priamo ovplyvňuje prevádzku nákladných vozidiel v strednej a severnej Európe. Ide o zásadný problém pre dopravcov, keďže satelitný signál je kľúčový pre sledovanie vozidiel, fungovanie inteligentných tachografov druhej generácie aj ďalšie digitálne služby.

Počet incidentov výrazne narástol

GNSS signál sa dnes používa nielen na navigáciu, ale aj na záznam jazdných časov. Ak dôjde k výpadku signálu, záznam v tachografe môže byť prerušený, čo vodiča vystavuje riziku pokuty. V takýchto prípadoch je povinnosťou vodiča okamžite vytlačiť údaje z tachografu a na výtlačok pripojiť poznámku, že výpadok bol spôsobený pravdepodobným lokálnym rušením. Ak sa situácia opakuje, najmä v oblastiach, kde nebol rušivý signál hlásený, odporúča sa vykonať kalibráciu tachografu.

V priebehu roka 2024 zaznamenali krajiny ako Fínsko, Pobaltie, Škandinávia a Poľsko výrazný nárast prípadov rušenia satelitného signálu – a to z pozemných aj vzdušných zdrojov. Len za prvé štyri mesiace roku 2024 bolo vo Fínsku hlásených 1 200 incidentov (v porovnaní s 239 za celý rok 2023), v pobaltských štátoch 1 240, v Poľsku 544, vo Švédsku 800 a v Nórsku 300 prípadov. Zaznamenaných bolo aj 85 incidentov v Rumunsku, najmä v oblasti Čierneho mora. Celkovo sa počet incidentov v regióne vyšplhal na približne 4 300.

nearshoring sa týka aj Slovenska
Foto: Cargo magazín

Tieto údaje prinútili začiatkom júna 2025 trinásť členských štátov EÚ zaslať spoločný list európskym inštitúciám so žiadosťou o urýchlenie implementácie rušeniu odolných GNSS systémov, posilnenie bezpečnosti infraštruktúry a zlepšenie ochrany strategických odvetví. Ako uviedol litovský minister dopravy Eugenijus Sabutis, výpadky GNSS signálu priamo ovplyvňujú oblasti ako doprava, energetika či telekomunikácie.

Dve formy útokov: rušenie a falšovanie signálu

Odborníci upozorňujú na dve hlavné formy zasahovania do satelitnej navigácie: jamming a spoofing. Jamming (rušenie) spočíva v zámere vysielať silný rádiový signál na rovnakých frekvenciách ako GNSS, čím dôjde k prehlušeniu slabého signálu zo satelitov. Ide o technicky jednoduchší spôsob rušenia s obmedzeným dosahom. Používajú ho aj zločinecké skupiny na odcudzenie nákladných vozidiel.

Spoofing (falšovanie signálu) je sofistikovanejšia forma útoku, obvykle realizovaná štátmi. Vysielaním falošných GNSS signálov, ktoré imitujú tie reálne, možno zmanipulovať navigačné systémy – a potenciálne nasmerovať lode, lietadlá alebo vozidlá mimo správnu trasu.

Kamión na Triblavine za Bratislavou
Foto: Cargo magazín

Hybridná vojna v praxi

Tento druh elektronického zasahovania do infraštruktúry sa čoraz častejšie označuje ako súčasť tzv. hybridnej vojny. Načasovanie aj geografické rozloženie incidentov naznačuje súvislosť s vojnou na Ukrajine. Európske štáty poukazujú na Rusko a Bielorusko ako pravdepodobných pôvodcov rušenia. Zároveň však treba dodať, že sa nedá vylúčiť ani to, že takéto rušenia môžu v rámci vojenských operácii prcňichádzať aj z Ukrajiny a v regióne sa pravidelne konajú tiež vojenské cvičenia NATO, čo celú situáciu ešte viac zamotáva.

Hoci sa konflikt nevedie priamo na území EÚ, dôsledky týchto operácií majú konkrétny dopad na každodenné fungovanie dopravy. GNSS technológie dnes patria k základným pilierom logistiky a akékoľvek narušenie ich funkčnosti ohrozuje nielen plynulosť prepravy, ale aj bezpečnosť vodičov a integritu dodávateľských reťazcov.

Výzvy pre európske inštitúcie a dopravcov

Trinásť členských štátov EÚ preto žiada urgentné kroky zo strany Bruselu. Medzi prioritami je zavedenie rušeniu odolných GNSS služieb, investície do ochrany kľúčových systémov a vypracovanie spoločného európskeho postupu pre prípad krízových výpadkov navigačných služieb.

Nedostatok proefsionálnych vodičov
Foto: Cargo magazín

Na strane dopravcov sa odporúča zabezpečiť pravidelný servis tachografov, školenie vodičov v prípade výpadkov signálu a implementácia alternatívnych systémov sledovania vozidiel, ktoré môžu dočasne nahradiť satelitnú navigáciu v rizikových oblastiach.

Chyby tachografov zaznamenali aj na Slovensku

Stránka Mototach.sk, ktorá sa venuje tachografom upozornila, že takisto zaznamenala zvýšený počet telefonátov a dopytov od vodičov a dopravcov, ktorí sa stretli s chybovými hláseniami na svojich tachografoch G2V2 a G2V1. Na displejoch sa objavujú správy ako „Anomália pohybu GNSS“alebo „Interná porucha GNSS“.

Aj Mototach odporúča zachovať si záznamy o jazdách a v prípade potreby kontaktovať svojho servisného technika alebo dodávateľa tachografov. Tachograf nie je potrebné reštartovať, problém nie je vo vašom zariadení, ale v externom GNSS signáli. Pre prípad kontroly je dobré zaznamenať chybu manuálne a mať záznam o čase a obsahu chybového hlásenia.

Aktuálne
Prečítajte si aj