V druhej polovici mája predstavil MAN na Slovensku dvojicu svojich aktuálnych noviniek – novú pohonnú sústavu MAN D30 Power Lion a elektrický ťahač eTGX.
Obe novinky absolvovali krátku slovenskú tour, ktorá odštartovala na južnom Slovensku v obci Kútniky, pokračovala v Novom Meste nad Váhom a vyvrcholila v Prešove. „Ak zorganizujete skúšobné jazdy na jednom mieste, je vysoko pravdepodobné, že prídu iba ľudia, ktorí nemusia kvôli podujatiu precestovať polovicu Slovenska. Preto sme sa rozhodli, že za zákazníkmi pôjdeme my,“ vysvetľuje Michal Jedlička, manažér pre marketing a komunikáciu v MAN Truck & Bus Slovakia.
„Vybrali sme tri lokality. Road Show sme začali v areáli firmy Reylon SM/Schwarzmüller Slovakia v Kútnikoch neďaleko Dunajskej Stredy. Z hľadiska dostupnosti optimálne miesto pre dopravcov z Bratislavy a juhozápadného Slovenska. Druhú zastávku sme naplánovali u nášho servisného partnera AVE Moto v Novom Meste nad Váhom, ktorý je súčasne dopravca aj náš zákazník. Bola to spádová oblasť pre reprezentantov firiem z Považia a zo severu či zo stredného Slovenska. Nasledujúci deň sme využili na prepravu vozidiel na východ a prípravu prezentácie noviniek v našom prešovskom MAN Truck & Bus Centre, kde potom 23. mája prebiehal tretí testovací deň určený pre našich klientov z tejto časti Slovenska.“
V prípade elektrického ťahača MAN eTGX išlo tak trochu o unikát, pretože bol vo verzii Mega. Vybavený bol šiestimi batériami s využiteľnou kapacitou 400 kWh, 400-kilowattovým elektromotorom (544 k) a 4-stupňovou prevodovkou. V takejto konfigurácii má vozidlo dojazd približne 400 km. Elektrický ťahač jazdil v súprave s jednonápravovým veľkoobjemovým návesom Schwarzmuller.

Druhým predvádzacím vozidlom bol ťahač TGX 18.520 s novou pohonnou sústavou D30 PowerLion, spriahnutý s klasickým trojnápravovým, resp. dvojnápravovým návesom Schwarzmüller. Zákazníci jazdili zhruba polhodinové okruhy, testovacie vozidlá doplnili dva ťahače určené na statické prezentácie – ďalší e-truck MAN a TGX 18.560 vo verzii Vario.
MAN eTGX zvládol aj kopce
Školiteľ značky asi nikdy nepovie na tú svoju niečo negatívne, v prípade Andreja Rakytum školiteľa MAN Profi Drive, ale máte záruku, že bude hovoriť k veci a otvorene. „Predovšetkým musím povedať, že všetci boli očarení, aké je elektrické vozidlo tiché, komfortné a že jazdiť s ním je rovnaké, ako s klasickým dieselovým ťahačom. Čiže necítili žiadne obmedzenia, páčil sa im aj nábeh výkonu – priebeh výkonovej krivky, ale tiež jazdný dosah. Napokon, ja sám som s tým e-truckom reálne spravil 450 kilometrov na jedno nabitie, keď sme sa vracali z východu. A nešli sme po rovine – spolu s kolegom na druhom eTGX sme jazdili popod Tatry, vystúpali až na Tatranskú Štrbu v nadmorskej výške 930 metrov,“ približuje skúsenosti z roadshow Andrej.
„Čiže z Prešova, ktorý má 255 m n. m., sme išli stále do kopca. Pritom boli zlé poveternostné podmienky – pršalo, fúkal vietor. Takže pokiaľ ide o dojazd tohto aktuálneho modelu, tak klobúk dolu pred konštruktérmi. Jeho veľkou prednosťou je, že dokáže veľmi efektívne rekuperovať. Konkrétne: Keď sme z plne nabitých batérií vyčerpali 370 kWh, tak pri jazde dolu kopcom systém rekuperovania dobil naspäť 70 kWh. Road Show tiež potvrdila, že ak bola k dispozícii výkonná nabíjacia stanica s nabíjacím výkonom 300 kW, tak vozidlo sa nabilo z 28 % kapacity na 95 % za hodinu a pol,“ dodáva školiteľ MAN-u.

Slovensko je zatiaľ bez nabíjacej infraštruktúry pre kamióny
Na Slovensku je naďalej veľkým problémom fakt, že nemáme nabíjacie stanice pre elektrické kamióny. To znamená, že ak potrebujete cestou niekde dobíjať, musíte zaparkovať, odopnúť náves, samotný ťahač ísť nabiť, vrátiť sa k návesu, pripojiť ho a až po celej tejto tortúre môžete pokračovať v jazde. Výnimkou je nabíjacia stanica ZSE Drive pre nákladné vozidlá v trnavskom Emparku.
„Pokiaľ ide o spotrebu energie, tá bola pri jazde ustáleným tempom výborná. Konkrétne v rámci presunov Road Show z Nového Mesta nad Váhom do Prešova a potom naspäť až do Bratislavy mali e-trucky priemernú spotrebu 80 kWh/100 km. To je skvelý výsledok. A som presvedčený, že pri jazde viacerých e-truckov v konvoji by po nastavení adaptívneho tempomatu a EffiecientCruise tieto vozidlá dokázali dosiahnuť ešte lepšiu spotrebu – jednak majú menší odpor vzduchu a tiež lepšie rekuperujú, keďže kopírujú prvú súpravu. Tak ako kolega Robo, ktorý mal síce o 8 ton ťažší náves, ale jazdou v závese zredukoval spotrebu na 73 kWh na 100 km. Takže podľa môjho názoru sa e-truck MAN uplatní aj v hustej premávke,“ opisuje cestu po Slovensku Andrej Rakyta.

Čo na MAN D30 Power Lion hovoria zákazníci?
Na dojmy sme sa pýtali aj zákazníkov, ktorý roadshow navštívili, aby nové ťahače otestovali. Patrik Gyepes zo spoločnosti Schnellecke Slovakia ocenil, že získal informácie, ktoré potreboval. „Chcel som vedieť, aký bude mať elektrický ťahač prvotný dojazd – bol som zvedavý, koľko energie sa minie z plne nabitej batérie na takejto krátkej trase. Spotreboval málo, takže z môjho pohľadu to vyzerá celkom fajn. Ako vodič nevidím žiaden rozdiel v ovládaní vozidla v porovnaní s klasickým ťahačom. Samozrejme, minimálny hluk v kabíne e-trucku je veľmi príjemný. Človek si pustí jemne muzičku a ide. Viem si predstaviť prevádzku e-trucku konkrétne v našich podmienkach v rámci nákladov na pohonné látky a myslím si, že je tam menej mechanických porúch ako na klasickom ťahači.
Vie si teda predstaviť eTGX v ich dopravnej spoločnosti? „U nás jazdíme dve základné trasy, po ktorých zásobujeme výrobnú linku vo Volkswagene – jedna preprava vedie z Lozorna do Volkswagenu, je to na otočku zhruba 36 až 38 kilometrov a druhá z Devínskej Novej Vsi do Volkswagenu, tu je jedna jazda dlhá asi 6 km. Vozíme 5 až 7 ton. V takomto režime prevádzky by sa elektrický ťahač uplatnil počas celej šichty aj bez dobíjania – konkrétne Devínsku by odjazdil na jedno nabitie batérií v 16-hodinovej zmene rovnako ako klasický ťahač. Na otestovanie by sme si elektrický ťahač určite radi požičali.“

Nové pohonné ústrojenstvo v kocke
Úplne novo vyvinutý motor D3066 (skrátene D30) využíva prepojenie skúseností značiek, ktoré sú súčasťou TRATON GROUP. S maximálnou účinnosťou vyše 50 % a so spotrebou paliva, ktorá patrí k najlepším v tejto triede, bol pre zákazníkov lákadlom. Mnohí ho už skôr vnímali ako motor, ktorý používa koncernovo spriaznená značka Scania.
Podľa prvých testov publikovaných v médiách motor D30 vo vozidlách MAN TGX v kombinácii s pohonnou sústavou PowerLion a aerodynamickými opatreniami prináša v priemere 5 % úsporu paliva (v porovnaní s modelom TGX s pohonom predchádzajúcej generácie). K vysokej účinnosti motora D30 prispieva okrem iného prepracované vstrekovanie common-rail XPI (so vstrekovacím tlakom až 1 800 bar) s 10-otvorovými vstrekovacími tryskami na jednej strane a optimalizovaným prepĺňaním turbodúchadlom na strane druhej (s dvomi geometriami prepĺňania závislými od výkonového rozsahu).

Motor je vždy kombinovaný s novou prevodovkou MAN TipMatic 14 a novým portfóliom hypoidných náprav. Voliteľné prvky pre hnaciu sústavu MAN D30 PowerLion zahŕňajú vysoko účinnú motorovú brzdu CRB (Compression Release Brake) s výkonom až 355 kW, retardér s brzdnou silou až 4 700 Nm, ktorý je možné odpojiť pre ďalšie zníženie spotreby.
Takisto je v pponuke početná ponuka pomocných pohonov pre pripojenie širokej škály prídavných zariadení ako hydraulické čerpadlá alebo kompresory. V spojení so 14-stupňovou automatickou prevodovkou (s rýchlobehom) poskytuje motor D30 plynulý a efektívny prenos výkonu. Vyspelý systém preraďovania zvyšuje komfort jazdy a optimalizuje spotrebu paliva.
MAN D30 Power Lion nadchol
Nadojmy zťahača TGX 18.520 PowerLion smesa pýtali Milana Vranikoviča ml. zo spoločnosti Melit Slovakia, ktorá prevádzkuje aj vozidlá predošlej generácie. „Vozidlá MAN mám odšoférované prakticky všetky – od TGL, TGM, TGS až po TGX – takže ich veľmi dobre poznám. Toto je úplne iný motor – hlavne čo sa týka akustického prejavu – má pekný zvuk. S prevodovkou je zladený veľmi dobre, takže jazdenie je pohodlné. A s retardérom aj parádne brzdí. Oproti predchádzajúcim prevodovkám ZF Traxon je teraz preraďovanie určite rýchlejšie, úplne iný komfort,“ hovorí Milan Vranikovič ml.

V modelovom roku 2025 prináša plne digitálny hlavný prístrojový panel nové funkcie, ako napríklad zobrazenie celkovej hmotnosti jazdnej súpravy. Farebný 12,3-palcový displej združeného prístroja Professional prichádza s novým dizajnom ukazovateľov. „Ja som zvyknutý na klasiku, ale táto nová grafika prístrojov aj celý digitálny kokpit, to je krása. A zobrazuje množstvo informácií. Akurát mi chýbalo, že už neukazuje, ktorý prevodový stupeň je zaradený – až keď si prevodovku prepnete do manuálneho režimu. Inak sa zobrazuje iba D. Mne osobne sa však páči, keď viem, aký prevodový stupeň tam mám,“ hodnotí Vranikovič ml. Motor D30 nahradí typové rady D26 a D15 vo všetkých ťahačoch návesov MAN 4×2. K dispozícii je v šiestich výkonových verziách od 380 k do 560 k (krútiaci moment 2 100 Nm až 2 800 Nm).
Nasledujú zákaznícke testy
Po úvodnom zoznámení chce MAN zákazníkom poskytnúť možnosť otestovať novinky v ich vlastných podmienkach. „Avizovaný záujem o prvé zoznámmenie sa s novými produktmi MAN bol veľký a realita naplnila naše očakávania. Veď na Road Show prišlo za tri dni celkove vyše 200 majiteľov a manažérov firiem i vodičov, ktorí reprezentovali okolo 120 dopravných spoločností z celého Slovenska. Prekvapil nás ohromný záujem špeciálne na východe – v Prešove išli ťahače od rána do neskorého popoludnia prakticky nonstop z ruky do ruky,“ dopĺňa informácie Michal Jedlička.
„Sú to prvé vozidlá eTGX a TGX s motorom D30 na slovenskom trhu, ktoré si po Road Show môžu zákazníci požičať na niekoľko dní, aby ich otestovali vo vlastnom prevádzkovom režime. Takto hodláme povzbudiť záujem slovenských dopravcov a naplno rozbehnúť predaj. Pokiaľ ide o TGX s motorom D30, ten si už možno objednať a od júna sa spúšťa aj sériová výroba e-trucku.“
MAN eTGX Ultra Low Liner (Mega) je vyvinutý špeciálne pre požiadavky objemovej prepravy: Umožňuje využívanie veľkokapacitných návesov s vnútornou výškou 3 metre a objemom úložného priestoru do 100 m3. Tento typ návesov sa už roky používa hlavne v automobilovom priemysle, ale aj v iných odvetviach s vysokými nárokmi na kapacitu zásobovacích kamiónov. Elektrický truck pre tento segment dopravy má výšku točnice iba 950 mm a veľmi krátky rázvor 3,75 metra.
Vďaka modulárnej koncepcii s možnosťou konfigurácie so štyrmi, piatimi alebo šiestimi batériami (kapacita 320, 400 alebo 480 kWh) a výkonom motora 449, resp. 544 k sa eTGX dá optimálne prispôsobiť každej dopravnej úlohe. Vo verzii s maximálnou kapacitou batérií ponúka dojazd plne naloženej súpravy približne 400 kilometrov. Okrem štandardnej technológie nabíjania CCS (až 375 kW) si ho možno objednať aj s novým systémom MCS (megawattové nabíjanie s výkonom až do 1 MW), čo umožňuje ešte rýchlejšie dobíjanie batérií počas vodičovej prestávky v jazde.