23.6 C
Bratislava
štvrtok, 23 mája, 2024
46 300 1 430 18 600

V trnavskom Emparku otvorili prvú nabíjačku pre kamióny

V areáli Empark pri Trnave dnes slávnostne otvotili prvý nabíjací bod určený pre elektrické nákladné vozidlá. Ide o prvú nabíjčku prioritne určenú pre ťažké nákladné vozidlá.

Trnavský Empark je medzi profesionálnymi vodičmi známy ako miesto, kde vybavia viacero vecí naraz – od tankovania až po strážené parkovanie. Oddnes je tu navyše možné nabíjať elektrické nákladné vozidlá na na to určených parkovacích státiach, kde sa bez problémov dostane aj súprava ťahača s návesom.

Prvá nabíjačka pre kamióny v Emparku pri Trnave
Foto: ZSE Drive

Najvyšší výkon na Slovensku

Nabíjacia stanica ZSE Drive v Emparku má dva konektory CCS, z ktorých každý má max. nabíjací výkon 400 kW. Vysokovýkonné nabíjacie stanice dnes už síce nie sú ničím výnimočným ani na Slovensku, avšak, doteraz ani jedna z nich nebola dizajnovaná pre ťažké nákladné autá. To je problém, pretože zaparkovať s veľkým nákladným autom alebo súpravou pri verejnej nabíjačke je zväčša komplikované, ak nie úplne nemožné.

Foto: ZSE Drive

Len ZSE Drive má dnes na Slovensku 500 verejných nabíjacích bodov, pričom do konca roka 2024 chce vybudovať naprieč celým Slovenskom ďalších približne 150 ultrarýchlych nabíjačiek. Nabíjať teda je kde. No nie pre kamionistov. Pre rozvoj elektromobility v ťažkej nákladnej doprave preto bude kľúčové, aby pribudli aj nabíjačky určené priamo pre kamióny.

Elektrická energia zo Slovenska

ZSE Drive na nabíjanie elektromobilov využíva elektrickú energiu vyrobenú malými vodnými elektrárňami, lokálne na Slovensku. Vďaka tomu umožňuje vodičom nabíjanie elektromobilov 100 % certifikovanou elektrinou z obnoviteľných zdrojov. Juraj Krajcár zo ZSE hovorí, že rozvoj infraštruktúry pre elektromobily je jeden z najdôležitejších nástrojov na prekonanie predsudkov, ktoré ľudia z elektromobility majú. „Vďaka spolupráci so spoločnosťou EMPARK sme položili základný kameň rozvoja verejnej nabíjacej siete pre nákladnú automobilovú dopravu na Slovensku,“ hovorí člen predstavenstva ZSE Krajcár.

Foto: ZSE Drive

Od tankovania po strážené parkovanie

Empark má svoje bezpečné parkovanie ako jediný na Slovensku aj certifikované certifikátom TAPA PSR 3. Parkovací priestor tu nájde 150 kamiónov. Parkovisko je oplotené, nasvietené, non-stop strážené a monitorované HD kamerami s nočným videním, aby bol v bezpečí vodič aj tovar. K dispozícii je okrem čerpacej stanice aj autoservis, umývacia linka na nákladné autá a tiež jediná lávka na Slovensku na odstraňovanie ľadu zo strechy návesov.

Foto: ZSE Drive

V areáli nájdu vodiči aj predajňu náhradných dielov, overovanie, montáž a servis tachografov a samozrejme, veci nevyhnutné pre dôstojný život za volantom, ako reštauráciu, WiFi, možnosť využívania pračky, sušičky alebo osobných kúpeľní so sprchou.

„Snažíme sa našim klientom ponúkať služby na úrovni 21. storočia, nechceme však zaspať na vavrínoch a stále pracujeme na zlepšovaní a rozširovaní našej produktovej ponuky. Okrem klasických pohonných hmôt ponúkame aj stále populárne LPG a plánujeme aj plničku pre autá s vodíkovým pohonom. Budúcnosťnámniejeľahostajná a momentálne pripravujeme inštaláciu fotovoltických panelov v našom areáli, aby sme mohli využívať zelenú energiu vlastnej výroby,“ vysvetľuje konateľ Empraku Peter Hájik.

Foto: Cargo magazín

Verejná nabíjačka pre kamióny

Jedným z pionierov elektromobility v nákladných vozidlách je značka Mercedes-Benz Trucks, ktorá už takmer rok a pol na Slovensku testuje elektrické nákladné vozidlá v reálnych podmienkach u svojich zákazníkov. „Práve nabíjací bod v Trnave bol mnohokrát ten kľúčový, kde sme si želali možnosť rýchleho dobitia vozidla kvôli rezerve na dojazd alebo kvôli predĺženiu celkového dojazdu vozidla,“ vysvetľuje vedúci predaja nákladných vozidiel v spoločnosti Daimler Truck & Bus Slovakia Ján Šulek.

Foto: Cargo magazín

Podľa Šuleka bez verejných nabíjacích bodov s výkonom okolo 400 kW zostane zavádzanie elektrických nákladných vozidiel do flotíl slovenských dopravcov len v rovine diskusie, resp. bude sa týkať iba obmedzených trás, kde si dopravca vystačí s nabíjačkou vo vlastných priestoroch alebo na mieste nakládky resp. vykládky.

Aktuálne
Prečítajte si aj