12.3 C
Bratislava
štvrtok, 6 novembra, 2025

Európsky parlament schválil reformu vodičských preukazov

Reforma vodičských preukazov dostala zelenú. Európsky parlament 21. októbra 2025 definitívne schválil rozsiahlu reformu smernice o vodičských preukazoch, ktorá nahrádza doterajšiu legislatívu z roku 2006.

Nové pravidlá sú súčasťou tzv. balíka pre bezpečnosť na cestách, ktorý Európska komisia predstavila ešte v roku 2023. Cieľom reformy je znížiť počet smrteľných nehôd, harmonizovať pravidlá medzi členskými štátmi a zároveň riešiť akútny nedostatok profesionálnych vodičov.

Reforma vodičských preukazov

Kľúčovou zmenou je zníženie vekovej hranice pre získanie vodičského oprávnenia na nákladné vozidlá (kategória C) na 18 rokov a na autobusy (kategória D) na 21 rokov, ak uchádzač zároveň získa kvalifikačný preukaz vodiča (CPC). Bez tohto osvedčenia zostáva minimálny vek 21, resp. 24 rokov. Ide o reakciu na prehlbujúci sa nedostatok vodičov. Podľa Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) chýba v Európe vyše 500 000 profesionálov.

Reforma zároveň zavádza povinné sprevádzané šoférovanie, čo znamená, že mladí vodiči nákladných áut budú môcť zbierať skúsenosti pod dohľadom mentora, podobne ako v pilotných programoch sprevádzaného jazdenia s osobným autom (od 17 rokov). Opatrenie má zlepšiť prípravu nových vodičov bez kompromisov v oblasti bezpečnosti.

IRU opatrenie víta, no upozorňuje aj na vysoké náklady na vstup do povolania – získanie vodičáku skupiny C+D spolu s kvalifikáciou stojí v priemere 3,7-násobok minimálnej mesačnej mzdy v EÚ. Reforma preto obsahuje aj kroky na zjednodušenie výcviku a uznávania kvalifikácií medzi štátmi.

EP schválil novinku, začne platiť reforma vodičských preukazov
Foto: Cargo magazín

Zásadná digitálna novinka

Zásadnou inováciou je aj digitálny vodičský preukaz, ktorý bude dostupný cez aplikáciu European Digital Identity Wallet a od roku 2030 sa stane štandardom vo všetkých členských štátoch. Fyzická kartička však zostane voliteľne dostupná. Digitálny preukaz bude obsahovať QR kód, bude fungovať aj offline a bude uznávaný v celej EÚ. Členské štáty budú mať päť a pol roka na jeho zavedenie a to vrátane jednotnej infraštruktúry pre overovanie platnosti.

Reforma harmonizuje aj platnosť vodičských oprávnení:

  • 15 rokov pre kategórie A a B
  • 5 rokov pre kategórie C a D Členské štáty môžu tieto lehoty skrátiť pre vodičov nad 65 rokov alebo ak preukaz slúži aj ako občiansky doklad. Pred vydaním alebo obnovením preukazu bude povinná lekárska prehliadka, vrátane kontroly zraku a fyzickej kondície.

Pre nových vodičov bude zavedené skúšobné obdobie minimálne 2 roky, počas ktorého budú platiť prísnejšie sankcie za vážne priestupky, napríklad šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo používanie mobilu. Členské štáty sú vyzvané k nulovej tolerancii voči alkoholu a drogám počas tejto fázy.

Reforma vodičských preukazov sa dotkne aj osobných vozidiel
Foto: Cargo magazín

Ďalšou zmenou je vajomné uznávanie sankcií

Ďalšou novinkou je vzájomné uznávanie sankcií – ak vodič príde o vodičák v jednej krajine, nebude môcť šoférovať ani v inej krajine EÚ. Príslušné orgány budú povinné informovať krajinu vydania preukazu do 15 dní. Implementácia bude prebiehať cez existujúce systémy RESPER a EUCARIS.

Do výcviku vodičov pribudnú tiež nové povinné moduly, napríklad o mŕtvych uhloch, využívaní asistenčných systémov, otváraní dverí tak, aby nedošlo k zrážke s cyklistom, ako aj o rozpoznávaní rizikových situácií a ohľaduplnosti voči zraniteľným účastníkom cestnej premávky.

Zavádza sa aj nová kategória B1 pre ľahké štvorkolky s výkonom do 15 kW a zároveň sa upravujú pravidlá pre vozidlá na alternatívne palivá, pri ktorých bude možné presiahnuť hranicu 3 500 kg, ak zvýšenú hmotnosť spôsobuje batéria a vodič má zodpovedajúce skúsenosti.

Členské štáty budú mať na transpozíciu novej smernice tri roky, na jej implementáciu ďalší rok a na digitálny vodičský preukaz celkovo päť a pol roka. Reforma tak predstavuje najkomplexnejšiu zmenu európskych vodičských predpisov za posledných 20 rokov.Jej cieľom je skombinovať vyššiu bezpečnosť, jednoduchší prístup k profesii a moderné technológie v praxi.

Aktuálne
Prečítajte si aj