5.6 C
Bratislava
streda, 17 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Nové prevodovky Scania pre najťažšie úlohy

Rad prevodoviek Scania G25CM a G33CM sa rozširuje o dvoch nových členov – G25CH a G33CH. Písmeno H na konci hovorí o tom, že ide o prevodovky do najťažśích podmienok – z anglického heavy. Obe novinky dostali odolnejšie planétové súkolie.

Rozšírením ponuky o tieto prevodovky chce značka ukázať, že jej rad vozidiel XT a riešenia pre ťažobný priemysel tvoria významnú súčasť jej portfólia. Prevodovky sú navrhnuté tak, aby zvládli výzvy, ktorým vozidlá čelia v najťažších podmienkach. Zákazníci budú podľa Scanie ťažiť z vyššej prevádzkyschopnosti a nižších nákladov na opravy a údržbu.

Nová prevodovka Scania pre najťažšie aplikácie
Foto: Scania

Najnovšia generácia automatizovaných prevodoviek Scania vychádza podľa značky z vyspelých technológií, ktoré dlhodobo vyvíja. Keď bola v roku 2020 ptáto generácia redstavená, priniesla zníženie spotreby paliva a s tým spojené zvýšenie efektivity prepravy. Jej prednosťami boli podľa Scanie už vtedy plynulé a rýchle radenie a nižšia hmotnosť. Kľúčovým parametrom je taksito široké spektrum prevodových pomerov, ktoré (spolu so zodpovedajúcou redukciou na zadnej náprave) zabezpečuje, že motor môže pracovať v nízkych otáčkach a zároveň poskytovať plný krútiaci moment.

Ideálna rovnováha

Nákladné vozidlá pre ťažké prevádzky s vysokou celkovou hmotnosťou súpravy zvyčajne používajú podvozok 6×4 s „krátkym“ prevodom zadných náprav (3,5:1 a vyššie; niekedy oveľa vyššie). V kopcovitých podmienkach alebo pri vysokom valivom odpore to so sebou prináša veľké zaťaženie na výstupný hriadeľ prevodovky. Krátky prevod, obvykle v kombinácii s nápravami s redukciami v nábojoch, je výhodný pre rozjazd vozidla. Vďaka nemu je totiž vozidlo silnejšie, ale motor pri cestovnej rýchlosti pracuje pri vyšších otáčkach.

Scania sa však dlhodobo hlási k filozofii nízkych otáčok motora a priaznivej spotrebe paliva. Preto kľuč spočíva v nájdení optimálnej rovnováhy medzi prevodom zadnej nápravy a praktickým použitím vozidla. Nové prevodovky pre ťažké prevádzky sú navrhnuté tak, aby ešte viac nákladných vozidiel mohlo používať rýchlejšie prevody a pritom malo dostatočnú silu.

Hliníkové, tiché a účinné

Prevodovky radu G s technológiou Scania Opticruise, predstavené v roku 2020, sa stali v odvetví veľmi obľúbenými. Vďaka celohliníkovej skrini a menším rozmerom sú o 60 kg ľahšie ako ich predchodkyne a ponúkajú tiež nižšiu hladinu hluku.

Séria G pomáha prevádzkovateľom ušetriť palivo vďaka zníženému vnútornému treniu a aj tomu, že má iba dva synchronizátory. Používa totiž pneumatické akčné členy a hriadeľové brzdy (celkovo tri). Pri spolupráci s inteligentným systémom riadenia motora, ako sú nové radové šesťvalce Super, sú prevodovky radu G podľa Scanie mimoriadne rýchle a majú presné radenie.

ZdrojScania
Aktuálne
Prečítajte si aj