5.6 C
Bratislava
streda, 17 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Mercedes vo svetovej premiére ukázal eActros 600

Na odpočívadle blízko nemeckého Hamburgu sa začiatkom októbra konala svetová permiéra značky Mercedes-Benz Trucks. Výrobca nákladných automobilov patriaci do koncernu Daimler Trucks svetu ukázal svoje diaľkové elektrické nákladné vozidlo eActros 600.

Ako prvý vyvolal diskusie jeho dizajn, inšpirovaný konceptom Future Truck 2025, ktorý značka predstavila v roku 2015. Podstatné však nie je ani tak to, ako novinka vyzerá, ako to, čím dokáže podporiť dopravcov v ich podnikanía vodićov v ich každodennej práci.

eActros 600 na premiére v Hamburgu
Vozidlo je dizajnované na celkovú hmotnosť súpravy 44 ton, podľa legislatívy v danej krajine tak dokáže odviezť do 22 ton nákladu (Foto: Autor)

eActros 600 je diaľkové elektrické nákladné vozidlo, inžinieri spolu s dizajnérmi preto optimalizovali doslova všetky komponenty a prejavilo sa to aj v dizajne. Predná maska je jednoliata, vďaka čomu má celá kabína nižší odpor vzduchu a  efektívne vedené vzduchové prúdenie okolo kabíny. Jedným z kanálov, ktorým vzduch počas jazdy obteká kabínu je aj spoj medzi kabínou a spodnou časťou prednej masky. Optimazliácia však beovplyvnila funkčnosť. Elektrická novinka sa bude dať objednať so všetkými tromi typmi kabín, vrátane tej najväčšej. Nová kabína mimochodom dostala označenie „ProCabin“.

Navrhnutý ako elektromobil

eActros 600 už od prvého návrhu vznikal ako elektrické ťakžké nákladné vozidlo, čo sa prejavuje v mnohých aspektoch. Číslo 600 označuje užitočnú kapacitu 600 kWh, ktorú spolu vytvárajú tri akumulátory uložené po stranách (dva vpravo a jeden vľavo). Aby sa sem zmestili, rázvor narástol na 4 metre. Mercedes vyvinul vlastnú 800-voltovú elektrickú zadnú nápravu s dvomi elektromotormi, ktorých spoločný stály výkon je 400 kW, špičkový dokáže stúpnuť na 600 kW. Údaj o max. krútiacom momente zatiaľ zverejnený nebol.

eActros 600 s polepom
Do predaja pide eActros 600 o pár týždňov, sériová výroba je naplánovaná na rok 2025 (Foto: Autor)

Batérie využívajú technológiu LFP (lithium-železo-fosfát) a majú nové, upravené chemické zloženie článkov. Články sú robustnejšie a preto majú deklarovanú dlhšiu životnosť. Mercedes hovorí o 10 rokoch prevádzky a nájazde 1,2 mil. kilometrov. Ďalšou výhodou LFP batérií je, že až 95 % ich inštalovanej kapacity je zároveň využiteľnej, čo pre používateľa znamená väčší dojazd. Elektrický systém má tri nezávislé chladiace okruhy, ktoré však medzi sebou komunikujú a dokážu si navzájom prenášať energiu, čo prispieva k vyššej efektivite.

Zvládne aj megawattové nabíjanie

Technológia LFP a nové chemické zloženie článkov znamená aj vyššiu odolnosť pri rýchlonabíjaní. Pri eActros 600 sa počíta s tým, že väčšina nabíjania bude preiehať na rýchlonabíjačkách a Mercedes-Benz už pri premiére upozornil na to, že rýchlonabíjanie nebude mať negatívny vplyv na životnosť batérie.

eActros 600 nabíjačky CCS a MCS
eActros 600 má štandardný vstup pre rýchlonabíjačku CCS ale k nej môže mať zákazník aj konektor pre nabíjanie MCS, ktoré sa v súčasnosti štandardizuje (Foto: Autor)

Možnosti nabíjania má auto hneď dve. Prvou je dnes štandardne používaná nabíjačka typu CCS, ktorá zvládne nabíjanie s výkonom do 400 kW. Zákazníci si však budú môcť objednať aj predinštaláciu na megawattové nabíjanie MCS, ktoré sa v súčasnosti štandardizuje a mnohí ho považujú za budúci štandard pre ťažké nákladné vozidlá. S CCS rýchlonabíjačkou trvá nabíjanie z 20 na 80 % kapacity približne hodinu, po nástupe MCS rýchlonabíjačiek sa tento čas podľa značky dokáže skrátiť na 30 min (ak uvažujeme o nabíjaní výkonom 1 megawatt).

Kabína eActros 600 zboku
Do kabíny vedú pevné hlíníkové schodíky (Foto: Autor)

V rámci testov absolvoval eActros 600 so štandardným, teda nie aerodynamicky optimalizovaným návesom a celkovým zaťažením 40 ton jazdy v extrémne chladných teplotách vo Fínsku aj v horučavách v Španielsku. Na bežných cestách stihla táto elektrická novinka prejsť 5 000 kilometrov. Značka deklaruje s takýmto zaťažením dojazd 500 km.

CEO Karin Radstrom pri eActros 600
Slávnostnej premiéry sa zúčastnila aj generálna riaditeľka značky Mercedes-Benz Trucks Karin Radström (Foto: Autor)

Po oficiálnej svetovej premiére budú v ďalšej fáze vozidlo testovať aj niektorí vybraný zákazníci značky priamo vo svojich flotilách. Kým predaj modelu eActros 600 začne v nasledujúcich týždňoch, sériová výroba sa má rozbehnúť koncom budúceho roka. V súčasnosti je vo výrobe asi 50 kusov pre účely spomínaného ďalšieho testovania.

PTO aj podvozková verzia

Mercedes vyvinul pre tento model aj PTO, čo rozšíri jeho použitie taktiež na aplikácie ako sklápače, posuvné podlahy alebo silo návesy. Okrem variantu klasického ťahača 4×2 bude eActros 600 v ponuke tiež ako podvozok. Zákazníci budú mať dokonca na výber z elektromechanického PTO alebo elektrického PTO. V prípade elektrického menič mení jednosmerný prúd z vysokonapäťovej batérie na striedavý prúd. Umožní to napríklad využitie chladiarenských nadstavieb alebo chladiarenských návesov. Výkony PTO-čiek sa pohybujú od 22 do 90 kW. Systém je navrhnutý tak, aby sa k elektrickému ťahaču dali pripnúť aj bežné návesy. Vozidlo je konštruované na max. celkovú hmotnosť súpravy 44 ton. V závislosti od platnej legislatívy v danej krajine dokáže odviezť 22 ton nákladu.

eActros 600 ako podvozok
eActros 600 bude k dispozícii aj ako podvozok (Foto: Autor)

Upravený interiér kabíny

Kabína prešla zmenami aj zvnútra, no nie tak drastickými ako v exteriéri. Vodiči jazdiaci so súčasnou generáciou modelov Actros L prídu do známeho prostredia – digitálny displej pred vodičom, ďalší digitálny displej multimediálneho systému po pravej ruke, veľmi podobná grafika aj rozloženie jednotilvých prvkov. Novinkou je lišta na obrazovke dotykového multimediálneho systému, ktorá má uľahčiť jeho ovládanie najmä počas jazdy. Niektoré základné tlačidlá zostali pre lepšiu orientáciu a obsluhu aj fyzické. Pribudli USB-C vstupy a možnosťou je aj klasická 230V zásuvka.

Interiér eActros 600
Interiér prešiel úpravami, no nie drastickými, priaznivcom značky bude veľmi dobre známy (Foto: Autor)

Softvér multimediálneho systému bol upravený tak, aby odrážal potreby elektromobility. Ak si napríklad do navigácie zadáte cieľový bod, systém vám ukáže, koľko percent batérie a aký dojazd budete mať k dispozícii pri príjazde do cieľa. Navigácia vám ukáže nabíjacie body vhodné pre nákladné vozidlá, čo je v súčasosti veľká pomoc, pretože nie všetky rýchlonabíjačky sú schopné poslúžiť aj pri nabíjaní ťažkých nákladných vozidiel. Takisto vám vie zobraziť územie, ktoré pri súčasnej energii v batériách dokážete pokryť. Navigácia má funkciu „Live Traffic“, takže poskytuje presné informácie, vrátane aktuálnych zdržaní. Vodiči určite ocenia aj Matrix LED svetlomety. K dispozícii je 5 stupňov rekuperácie a po aktivovaní aj režim jednopedálového ovládania.

Infotainment eActros 600
Multimediálny systém bol prispôobený tak, aby odrážal potreby elektromobility (Foto: Autor)

Akú má eActros 600 návratnosť?

Jednou z najčastejšie skloňovaných otázok ohľadom modelu eActros 600 je jeho cena a návratnosť celej investície. Kým cenu zatiaľ nepoznáme, Mercedes deklaroval, že by mala byť na úrovni 2 až 2,5-násobku porovnateľného dieselového ťahača. To je samo o sebe malým krokom vpred, nakoľko súčasné elektrické nákladné vozidlá sú zhruba o 3 až 3,5-krát drahšie ako ich dieselové ekvivalenty.

eActros spodná časť masky
Spodná časť prednej masky má LED osvetlenie aj MAtrix LED svetlomety, smerovky sú integrované v druhom schodíku (Foto: Autor)

Aj na kúpu elektrického ťahača je potrebné nazerať z pohľadu celkových nákladov na vlastníctvo (TCO), no v ich prípade do procesu vstupujú aj ďalšie premenné. Jednou z nich je cena elektrickej energie, ktorá sa v jednotlivých krajinách líši. V krajinách ako Nemecko či Francúzsko, kde je cena elektrickej energie nižšia, bude návratnosť rýchlejšia. Ďalšou premennou budú úľavy z mýtnych poplatkov. Niektoré krajiny totiž už zaviedli zľavy z mýta pre nákladné vozidlá s alternatívnymi pohonmi a mnohé takisto plánujú zaviesť mýtne poplatky na báze emisií CO2. V takýchto príapdoch sa návratnosť môže pohybovať v horizonte 5 rokov resp. 600 000 km. Ďalším dôležitým kritériom návratnosti investície je finančná podpora zo strany štátu.

Úspora emisií počas životného cyklu

Uhlíková stopa eActros 600 bude závisieť od energetického mixu krajiny, v ktorej sa bude používať resp. nabíjať. Pri súčasnom energetickom mixe Európy je úspora CO2 oproti porovnateľnému dieselovému nákladnému autu na úrovni 40 %. Ak by sa auto nabíjalo iba obnoviteľnou energiou, počas životného cyklu (10 rokov od vyťaženia surových materiálov) dokáže znížiť emisie až o 80 %. Predstavuje to od 370 do 775 ton ušetrených emisií CO2.

eAtros 600 podvozok
K dispozícii budú dva typy PTO (Foto: Autor)

Bezpečnosť zostala najvyššou prioritou

Elektrické nákaldné vozidlá sú veľmi tiché, preto aj eActros 600 dostal maximálnu bezpečnostnú výbavu. Externý akustický systém (AVAS) je nutnosťou, avšak nová elektronická architektúra umožnila spojiť dáta z radaru a kamery tak, aby auto „videlo“ ešte viac do strán aj pred seba. Pre predstavu, nová architektúra umožňuje procesovať 20-krát viac dát. eActros 600 má spolu 6 seznorov – 4 štyri radary s blízkym dosahom, jeden radar s dlhým dosahom aj multifunkčnú kameru na členom skle, ktorá pokrýva uhol 270° okolo vozidla.

eActros 600 hlavný displej
Displej pred vodičom je známy už zo súčasných modelov, vyznačuje sa kvalitnou grafikou (Foto: Autor)

Výhody novej elektronickej architektúry sa v praxi prejavujú tým, že systémy ako Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) alebo Active Drive Assist 3 (ADA 3) majú ešte rýchlejšie reakcie, vďaka rýchlejšiemu vyhodnocovaniu všetkých údajov z okolia vozidla. Majú zlepšenú schopnosť rozoznať nebezpečenstvo a monitorovať vaicero pruhov súčasne. Pohotovostný brzdový systém dokáže rýchlejšie reagovať pri zmene jazdných pruhov alebo ak sa za zákrutou objaví stojatá kolóna. ABA 6 rozozná pohybujúcich sa aj stojacich chodcov a cyklistov a to nielen vo svojom  jazdnom pruhu ale aj prichádzajúcich z iných smerov. Do rýchlosti 60 km/h dokáže automaticky zabrzdiť a zastaviť vozidlo.

eActros 600 batérie
Inštalovaná kapacita batérií je 621 kWh, využiteľná 600 kWh (Foto: Autor)

Active Sideguard Assist 2 predĺžil vzdialenosti, v ktorýc hdokáže monitorovať situáciu na 7 metrov pred vozidlom, 30 metrov za vozidlom (súpravou) a do 4,25 metra na pravej strane. Novinkou je monitorovaná zóna aj na strane vodiča. Môže to zabrániť kolízii, ak chce vodič odbočiť vľavo aby predbiehal, no nevšimne si zozadu prichádzajúce vozidlo v rýchlejšom pruhu.

Konzultačné služby aj financovanie

Mercedes-Benz Trucks naďalej podporuje svojich zákazníkov počas celého procesu prechodu na elektrický pohon. Ponúka im analýzu ich podnikania a odporúčania aký typ elektrického nákladného vozidla a s akými parametrami bude pre ich dané úlohy najvhodnejší. Rovnako to platí aj pre analýzu potrebnje nabíjacej infraštruktúry zákazníka. Cez Daimler Truck Financial Services, ktorá na slovenský, český a poľský trh v stúpi v 1. Štvrťroku 2025, dokáže pomôcť aj s financovaním celého projetku.

Aktuálne
Prečítajte si aj