1.6 C
Bratislava
streda, 4 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Ruský dopravný sektor sa mení

Advertisement

Pred 24. februárom 2022 a ruskou inváziou na Ukrajinu bola orientácia ruského dopravného priemyslu prevažne na Západ, vďaka silným ekonomickým väzbám medzi Ruskom a EÚ.

Ruskom vyvolaná vojna a s ňou spojené sankcie však ukončili nádeje na ďalší rozvoj priemyslu s rovnakou dynamikou. Zlom, ktorý nastal, bol radikálny. Podľa vyjadrení zastupujúceho vedúceho ruskej colnej služby Ruslana Davydova podiel Európskej únie na nákladnej doprave z Ruska pred rokom 2022 dosahoval 50 % alebo viac. V súčasnosti je to 16 %.

Presmerovanie do Ázie

Naopak, podiel ázijských krajín medzitým vzrástol na takmer 70 % a ďalej stúpa. Analytici zaznamenali najväčší rast a preorientovanie tokov na Čínu, Indiu aj Latinskú Ameriku. Podľa vyšších ruských dopravných úradníkov zostáva situácia v priemysle stabilná, pretože väčšina ruských nákladných tokov vo všetkých druhoch dopravy bola presmerovaná do ázijského regiónu, a to napriek sankciám.

Oficiálne štatistiky Rosstat, ruskej štátnej štatistickej služby ukazujú, že nákladná doprava vo všetkých druhoch dopravy v Rusku minulý rok klesla iba o 0,1% v porovnaní s rokom 2022, pričom dosiahla 8,7 miliardy ton.

Pohľad na jednotlivé typy dopravy ukazuje, že 1,2 miliardy ton nákladu bolo prepravených železnicou, 6,2 miliardy ton cestnou dopravou, 32,9 milióna ton po mori a približne 500 000 ton letecky. Za prvých päť mesiacov tohto roku ruský dopravný sektor vykazoval takmer rovnakú dynamiku.

Vydrží silná železnica?

Mikhail Blinkin, vedecký riaditeľ fakulty mestskej a regionálnej rozvoja na Ruskej vysokej škole ekonomiky (HSE) v rozhovore pre HSE Daily uviedol, že západné sankcie najviac postihli ruskú leteckú dopravu.

Vplyv sankcií na železničnú dopravu a výrobu vagónov a lokomotív bol oveľa menší. Blinkin dodal, že v súčasných podmienkach a vzhľadom na veľkosť a rozsah krajiny, je pre Rusko dôležité rozvíjať vnútrozemskú dopravu.

Situácia v priemysle sa zdá byť stabilná, ale sankcie a uzavretie západných trhov pre ruských vývozcov viedli k prudkému nárastu cien nákladnej dopravy vo všetkých druhoch dopravy. Podľa prepravcov tieto tarify naďalej rastú a vyvíjajú na nich vážny tlak.

Zložitá situácia prepravcov

Najväčšie nárasty sadzieb boli zaznamenané v železničnej doprave, kde dominuje veľký štátny operátor RŽD. Vedie to k nedostatku trhovej konkurencie. Podľa štátnych údajov sa tarify v železničnej doprave v Rusku od roku 2022 zvýšili o 50 %, v skutočnosti bol ale rast pravdepodobne oveľa vyšší.

Rovnaká situácia bola zaznamenaná v automobilovej doprave, kde sa tarify zvýšili 2 až 2,5 krát, v dôsledku zníženia počtu automobilov, masívneho odchodu vodičov (mnoho z nich bolo tiež naverbovaných do ruskej armády a vyslaných na Ukrajinu), spolu s vysokými cenami benzínu a nafty.

Situácia je komplikovaná aj tým, že Čína, ktorá je v súčasnosti hlavným obchodným partnerom Ruska, často používa nekonkurenčné spôsoby trhovej súťaže, uvaľuje umelé obmedzenia na prepravu ruského nákladu a vytvára tak ďalší rast taríf.

Vyšší import robí Číne problémy

Okrem toho, stále rastúci objem nákladných tokov z Ruska spôsobuje Číne a jej dopravnému sektoru problémy. Od mája Čína prudko zvýšila tarify na železničnú dopravu do Ruska a Bieloruska.

Podľa ruského analytika Infotrans, ceny sa zvýšili o 500 až 800 USD, kvôli poklesu počtu voľných kontajnerov v Číne a veľkým dopravným zápcham na hraniciach. Ceny námornej prepravy z Číny tiež vzrástli, z 800 až 1000 USD na 1 300 až 1 500 USD, v závislosti od prístavu odchodu.

Ruská vláda si je vedomá týchto problémov a zvažuje spôsoby, ako podporiť priemysel. Nedávno schválila balík investícií zameraný na podporu domáceho dopravného sektora a rozvoj dopravnej infraštruktúry Ruska.

Podľa ruského premiéra Michaila Miština sú plánované ročné investície vo výške okolo 1,5 bilióna rubľov, pričom ich pridelenie bude súčasťou existujúceho federálneho programu. Väčšina prostriedkov bude vynaložená na rozvoj nových dopravných trás medzi Ruskom a Áziou a na zvýšenie kapacity Bajkalsko-amurskej magistrály a Transsib, najdlhších železničných tratí v Rusku.

ZdrojITJ
Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement