21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

MAN Liga majstrov volantu pozná víťazov

MAN Truck & Bus v Českej republike a na Slovensku už pravidelne pripravuje pre svojich zákazníkov súaž o najefektívnejšieho profesionálneho vodiča. Tento rok prebiehala MAN Liga od 17. apríla do 31. mája a zúčastnilo sa jej 17 vodičov z Českej republiky a 15 zo Slovenska. Všetci jazdili na ťahačoch MAN TGX tretej generácie- a spolu reprezentovali 32 dopravných firiem.

Každý z vodičov počas trvania súťaže najazdil od 10 000 do 18 000 kilometrov. Vzdialenosti ukazujú, že už bolo čo porovnávať. Avšak, cestou k víťazstvu nebolo iba dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu. Hodnotili sa komplexný prístup k úspornej jazdy a celkové využívanie potenciálu vozidiel značky MAN.

Čo všetko sa hodnotilo?

Vozidlá nemali rovnaký výkon motora ani identickú výbavu, to však pre súťaž nebolo podstatné. Ťahače jednotlivých účastníkov súťaže boli dokonca v prevádzke na úplne odlišných trasách, v rozličnej topografii a líšila sa aj celková hmotnosť súprav. Práve preto sa hodnotil štýl jazdy s dôrazom na to, ako vodič využíva technológie, ktoré má k dispozícii.

Vozidlá MAN na Slovakia ringu
Foto: MAN Truck & Bus SK

Pri hodnotení sa využívali dáta z online digitálnej platformy RIO. Školiteľ MAN ProfiDrive vďaka nim vidí využívanie dojazdu zotrvačnosťou, teda predvídavú jazdu, používanie pedála akcelerácie ale vie aj to, kedy sa šliape na plynový pedál pri zapnutom tempomate, čo je z hľadiska spotreby nežiadúce.

Telematika sleduje aj využívanie motorovej brzdy a retardéra, aby sa čo najmenej opotrebúvali prevádzkové brzdy. Ďalší hodnotený parameter bol využívanie tempomatu. RIO monitoruje jeho používanie v rozsahu rýchlostí od 60 do 90 km/h a ak ho vodič neaktivuje, automaticky si tým znižuje skóre.

Vozidlá MAN na SLovakia ringu
Foto: MAN Truck & Bus SK

Hodnotenie vyjadrené v percentách však nie je postavené iba na báze analýzy jazdného výkonu vodiča. Pre objektívnosť sa prihliada tiež na celkovú hmotnosť súpravy a typ trasy, po ktorej vodič jazdil. RIO dokonca zaznamenáva už aj počasie, takže pri analyzovaní výkonu sa berú do úvahy aj zhoršené podmienky na trase, keď vodiči nemôžu tak často používať adaptívny tempomat alebo geo-tempomat. Z hľadiska bezpečnosti by to totiž v takýchto prípadoch bolo kontraproduktívne.

Navyše, v systéme je variabilná premenná pomenovaná „Náročnosť použitia“. Má päť stupňov, ktoré sa uplatňujú v závislosti od topografie a celkovej hmotnosti súpravy. Inštruktor v tejto sekcii analýzy výkonu vidí na monitore aj to, v ktorých krajinách vodič jazdil, aká bola hustota premávky či dopravné zápchy, ale aj výškový profil absolvovanej trasy.

Základom je chcieť

Na samom začiatku MAN ligy zaznamenávali niektorí účastníci MAN Ligy nízke skóre. Ak však dali na rady školiteľov, postupne začali jazdiť stále efektívnejšie. Podľa školiteľa MAN ProfiDrive Martina Kovaříka mali súťažiaci najväčší priestor pre zlepšenie vo využívaní tempomatu a dojazdoch iba s využitím kinetickej energie vozidla. Pomerne častým zlozvykom je podľa školiteľa aj šliapanie na plynový pedál pri zapnutom tempomate.

Preteky ťahačov na Slovakia ringu
Foto: MAN Truck & Bus SK

„Typický príklad: Keď v stúpaní systémy efektívne využívajú vozidlo a uberajú výkon tak, aby hospodárne dosiahlo horizont, tak vtedy do toho netrpezlivý vodič šliapne na plynový pedál, aby zrýchlil,“ opisuje príklad z praxe Kovařík. Takto však vodič zvyšuje nielen spotrebu paliva, ale preruší aj činnosť GPS tempomatu.

Väčšina vodičov dobre mienené rady školiteĺov počúvala a využívala pri svojej jazde, našli sa však aj takí, ktorým sa nepáčili. „Pri rozhovoroch so súťažiacimi rýchlo vyšlo najavo, kto je tvárny a má chuť sa zdokonaľovať a kto nie je ochotný vyjsť zo zabehaných koľají, pretože takto jazdí tridsať rokov,“ hovorí ďalší zo školiteľov MAN ProfiDrive Andrej Rakyta. Ako dodáva, o to viac ho teší, že väčšina vodičov prejavila záujem zlepšiť si štýl jazdy napriek tomu, že išlo o ostrieľaných harcovníkov.

Príklad toho, ako sa to dá

Jeden zo súťažiacich mal po prvom týždni MAN Ligy celkové hodnotenie 50 %. Slabo totiž využíval potenciál, ktorý vozidlo pre hospodárnu jazdu má. Andrej Rakyta mu po analýze poradil, kde a ako sa môže zlepšiť. „Moje rady akceptoval. Vo všetkých sledovaných parametroch sa výrazne zlepšil a o tri týždne neskôr mu systém vypočítal efektívnosť jazdy 87 %,“ približuje slovenský školiteľ. Podľa neho takto v praxi funguje aj služba MAN Connective CoDriver, ktorú MAN ponúka svojim zákazníkom, keď chcú zvýšiť efektívnosť prevádzky vozidiel. Vodiči však musia byť ochotní spolupracovať s inštruktorom.

Štart pretekov ťahačov na Slovakia ringu
Foto: MAN Truck & Bus SK

Možnosť súťažit s kolegami z oboru motivovala mnohých súťažiacich. Z týždňa na týždeň bolo vidieť veľké pokroky. „Áno, chlapi sú zvyknutí jazdiť zažitým štýlom. Ale darí sa nám to prekonať a napraviť. V MAN Lige to však bolo iné – vodiči chceli súťažiť, čiže záujem zúčastniť sa podujatia bol nielen zo strany majiteľov firiem. Prirodzene, dopravné spoločnosti cielene vyberali svojich dobrých vodičov a tých nominovali. Až na jednu výnimku sa mi so všetkými súťažiacimi, s ktorými som komunikoval, veľmi dobre spolupracovalo. Mali perfektný prístup, záujem, chceli vedieť, čo robia nesprávne a čo by mohli zlepšiť. Takže súťaž hodnotím, samozrejme, pozitívne,“ dopĺňa na tému motivácie Miloš Handlíř, školiteľ MAN ProfiDrive.

Víťazi a skokani roka

MAN Liga tento rok bežala paralelne v rovnakom termíne v Čechách aj na Slovensku. Spoločné vyhlásenie výsledkov prebehlo 10. júna na okruhu Slovakia ring, počas pretekov ťahačov FIA ETRC. Víťazom českej MAN Ligy 2023 sa stal Lubomír Voráč, vodič NIKA Logistics a.s., ktorý si ako jediný vyjazdil celkové hodnotenie 100 %.

Strieborný Martin Starý (Frost Logistics a.s.) dosiahol 98 % a na tretej priečke sa umiestnil Zdeněk Krejčí (Šmídl s.r.o.) so ziskom 94 %. Slovenskú súťaž vyhral Zdeno Mateják z firmy AVE-MOTO, ktorý mal celkové hodnotenie 98 %. Druhý Vladimír Fabian (BOBO) dosiahol 94 % a na tretej priečke sa umiestnil Michal Harendarčík (JDJ TRANS) so ziskom 91 %.

Jeden z víťazov MAN Ligy
MAN Ligu na Slovensku vyhral Zdeno Mateják z firmy AVE-MOTO. (Foto: MAN Truck & Bus SK)

Novinkou pri vyhlasovaní výsledkov bola cena „Skokan“, ktorou chcel MAN motivovať vodičov, aby sa počas súťaže zlepšovali. Najvýraznejší výkonnostný skok v českej súťaži urobil Milan Finda z firmy MILKTRANS, ktorý mal na začiatku efektivitu na úrovni 80 % a počas posledného týždňa dosiahol hodnotenie 100 %. Slovenským Skokanom sa stal Michal Harendarčík, ktorý dosiahol za šesť týždňov najrazantnejší vzostup. Svoje hodnotenie si zlepšil z 50 % na 91 % a vďaka tomu vyskočil z priemeru až na bronzový stupienok víťazov.

Víťazi MAN Ligy v roku 2023
Foto: MAN Truck & Bus SK

„Najprv som veľmi nevedel, ako na to. Po troch týždňoch som začal komunikovať so školiteľom, ktorý mi dal mi veľa dobrých rád. Tak som ich začal svedomito dodržiavať a hodnotenia sa zlepšovali. Aj spotreba na tej istej trase klesla zhruba o dva a pol litra. Predtým som bol tiež zvyknutý jazdiť ekonomicky, lenže teraz som začal dávať väčší pozor na maličkosti. Hlavne treba maximálne využívať adaptívny tempomat, ktorý je naozaj na vysokej úrovni, čo najviac brzdiť retardérom a jazdiť predvídavo,“ opísal svoju skúsenosť slovneský „skokan“ Michal Harendarčík.

Viac ako len súťaž

MAN Liga aj tento rok ukázala, ako sa dá spojiť niečo zaujímavé, ako liga najlepších vodičov, s niečím prospešným. Spätná väzba a tipy, ktoré vodiči dostali od školiteĺov im pomohli nielen k dobrým umiestneniam, ale najmä k zvyšovaniu efektivity, ktorá je pre ziskové podnikanie nevyhnutná.

Aj MAN Liga sa ďalej rozvíja. Ako vo svojom príhovore spomenul generálny riaditeľ MAN Truck & Bus CZ a MAN Truck & Bus SK Jan Kohlmeier, ďalší ročník má popri Slovensku a Českej republike doplniť aj Maďarsko.

Najväčším prínosom pre zamestnávateľa je podľa Kohlmeiera to, že ak si šofér hospodárny štýl jazdy osvojil, tak bude šetriť pohonný reťazec a palivo bude aj po súťaži. Profesionálne vyškolený vodič je totiž naďalej kľúčovým faktorom na ceste k úsporám. Bez ohľadu na to, aký je výkon motora, koľko má naložené na návese a po akej trase jazdí.

Aktuálne
Prečítajte si aj