29.6 C
Bratislava
utorok, 24 júna, 2025

ČESMAD upozorňuje na potrebu skontrolovať si emisnú triedu mýta

Od 1. júla 2025 sa slovenskí dopravcovia musia pripraviť na zásadnú zmenu v systéme mýta. Zvýšené sadzby nebudú jedinou novinkou, prichádza tiež emsiná trieda mýta.

Emisná trieda mýta bude závisieť od množstva vypúšťaného oxidu uhličitého (CO₂). Združenie ČESMAD Slovakia upozorňuje, že dopravcovia by mali preveriť, či ich vozidlá nespĺňajú kritériá na zaradenie do výhodnejšej emisnej triedy a zároveň odporúča, aby preniesli zvýšené náklady do cien za prepravu.

Rozhodujúci ja dátum prvej evidencie vozidla

Rozhodujúcim kritériom pre zaradenie vozidla do konkrétnej triedy bude dátum prvej evidencie. Každé nákladné vozidlo alebo autobus nad 3,5 tony, ktoré bolo prvýkrát prihlásené do evidencie pred 1. júlom 2019, bude automaticky a natrvalo zaradené do CO₂ triedy 1, ktorá predstavuje najnižšiu ekologickú úroveň a zároveň najvyššie sadzby mýta.

Naopak, vozidlá prvýkrát registrované od 1. júla 2019 (vrátane) a neskôr môžu byť zaradené do CO₂ tried 2 až 5, ak spĺňajú technické požiadavky. Na rozdiel od najhoršej triedy však zaradenie do výhodnejších tried nie je automatické a dopravca ho musí iniciovať sám.

Prevádzkovateľ mýtneho systému umožní prihlasovanie vozidiel do emisných tried CO₂ od pondelka 23. júna 2025. Ak dopravca túto možnosť nevyužije, jeho vozidlá ostanú zaradené v triede 1 CO₂, čo znamená vyššie náklady. „Do tried 2, 3, 4 a 5 CO₂ bude dopravca vozidlá musieť prihlásiť sám, nestane sa tak automaticky. Toto umožní prevádzkovateľ mýta už od pondelka 23. júna 2025. Ak tak dopravca neurobí, ostanú mu v triede 1 CO₂,“ uviedol prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.

Mýtna brána v Prahe
Foto: Wikipedia

Zvýšené náklady pre dopravcov

Na zaradenie do vyššej mýtnej triedy CO₂ je potrebné preukázať technické údaje z dokumentov tzv. COC (Certificate of Conformity), CIF (Customer Information File) a technického preukazu. Pre autobusy je situácia ešte prísnejšia – do mýtnej emisnej triedy 5 CO₂ môžu byť zaradené výlučne vozidlá s elektrickým alebo vodíkovým pohonom. Presný návod na určenie emisnej triedy a zoznam požadovaných dokumentov nájdete na stránke www.emyto.sk.

Zavedenie emisných tried a súvisiace zvýšenie sadzieb mýta spôsobí dopravcom výrazný nárast nákladov. Nové sadzby sa dotknú všetkých kategórií úžitkových vozidiel nad 3,5 tony. Napríklad nákladné vozidlo s hmotnosťou do 12 ton s emisnou normou Euro 6, ktoré bude zaradené do triedy 1 CO₂, zaplatí za jazdu po ceste I. triedy paralelnej s diaľnicou namiesto doterajších 0,085 eura už 0,1039 eura bez DPH za kilometer.

Tento nárast o 22 % môže pri intenzívnej prevádzke znamenať zvýšenie nákladov na mýto až o 3 000 eur mesačne. V prípade autobusu nad 12 ton bude mýto na diaľniciach vyššie o 25 %. Sadzba stúpne zo 0,064 eura na 0,080 eura bez DPH za kilometer. Na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice tak dopravca zaplatí namiesto 16 eur až 20 eur s DPH. Najvýraznejší nárast pocítia dopravcovia s návesovými súpravami s normou Euro 6. Tí po novom zaplatia na diaľnici 0,2677 eura bez DPH za kilometer, čo predstavuje zvýšenie o približne 40 % oproti doterajšej sadzbe 0,19 eura.

DAF xD fotka z profilu
Foto: Cargo magazín

ČESMAD varuje pred nestabilitou

Takéto zvýšenie nákladov je podľa ČESMAD Slovakia v priamom rozpore s cieľmi stability a konkurencieschopnosti dopravného sektora. Preto združenie odporúča všetkým dopravcom, aby si čo najskôr overili, do ktorej emisnej triedy ich vozidlá môžu patriť, a zároveň vyzýva na premietnutie nových nákladov do cien za prepravu. „Cestná doprava zabezpečuje viac než 70 % tovarových tokov v rámci Slovenska a medzištátneho obchodu. Ak má byť zachovaná kvalita a dostupnosť dopravných služieb, a vôbec prežitie dopravcu, je nevyhnutné, aby sa zvýšené náklady objektívne premietli do cien za prepravu,“ upozorňuje Pavol Piešťanský.

Zároveň apeluje na obchodných partnerov dopravcov a odberateľov ich služieb, aby rešpektovali túto novú realitu a boli ochotní akceptovať vyššie cenové ponuky. Len tak sa podľa neho dá zabrániť tomu, aby boli slovenskí dopravcovia vytláčaní z trhu lacnejšou konkurenciou z krajín, kde mýto nie je založené na emisnej kategorizácii.

ČESMAD Slovakia vyzýva všetkých aktérov v oblasti cestnej nákladnej dopravy, aby venovali novej legislatíve maximálnu pozornosť a podnikli potrebné kroky včas. Cieľom je nielen minimalizovať negatívny dopad na hospodárenie dopravných firiem, ale aj zabezpečiť kontinuitu v zásobovaní a zachovanie kvality dopravných služieb na úrovni, ktorú si slovenský trh vyžaduje.

Aktuálne
Prečítajte si aj