1.9 C
Bratislava
utorok, 12 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

V USA testujú vyhradený pruh pre autonómne úžitkové vozidlá

V Spojených štátoch amerických spustili A.P. Moller – Maersk (Maersk) a Kodiak Robotics, Inc. prvý komerčný pruh pre autonómne úžitkové vozidlá. Spája mestá Houston a Oklahoma City a predstavuje rozšírenie spolupráce medzi týmito spoločnosťami, ktoré spolOčne začali s prvými autonómnymi dodávkami nákladu v novembri 2022. Kodiak dodáva zákazníkom Maersku od augusta osem nákladov týždenne, pričom za volantom sedí bezpečnostný vodič.

Vozidlo absolvuje štyri spiatočné cesty týždenne na báze 24-hodinovej služby počas štyroch dní v týždni. Premáva medzi zariadením v Houstone, kde sa spotrebné produkty nakladajú na 53-stopové prívesy, a distribučným centrom v Oklahome. Prevádzkové dáta získané z tejto aktivity sú zachytené a zadokumentované ako súčasť programu Kodiak Partner Deployment Program. Jeho cieľom je pomôcť spoločnostiam naučiť sa, ako sa môžu autonómne nákladné vozidlá Kodiak stať súčasťou ich celkovej logistickej stratégie a ponuky.

Riešia kľúčové problémy

Autonómne úžitkové vozidlá v nákladnej doprave majú potenciál vyriešiť dlhodobé výzvy, ktorým toto odvetvie čelí. Podľa Americkej asociácie nákladnej dopravy (ATA) chýba v nákladnej doprave v USA približne 78 000 vodičov. ATA odhaduje, že na základe súčasných demografických trendov profesionálnych vodičov a predpokladaného rastu dopytu po nákladnej doprave, by sa nedostatok mohol v nasledujúcom desaťročí zvýšiť na viac ako 160 000 profesionálov.

Autonómne vozidlá majú potenciál vyriešiť aj ďalší závažný problém nákaldnej dopravy. Výskum amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) totiž odhaduje, že 94 % dopravných nehôd sa stane v dôsledku ľudskej chyby. Preto Kodiak každé vozidlo vubavuje 18 rôznymi senzormi, vrátane kamier, radaru a lidaru. Spoločne poskytujú platforme 360-stupňový výhľad okolo nákladného vozidla.

Autonómne úžitkové vozidlá budúcnosti

Každú desatinu sekundy nákladné vozidlo vyhodnocuje výkon viac ako 1 000 procesov a komponentov kritických z hľadiska bezpečnosti v samoriadiacej zostave aj na základnej platforme nákladného vozidla. Nákladné vozidlá sa učia paralelne, pričom aktualizácie systému zdieľajú súčasne celý vozový park a nie sú vystavené rozptyľovaniu vyplývajúcemu z okolitého prostredia. Maersk a Kodiak budú pokračovať v skúmaní budúcich možností spolupráce v rámci rastúcej severoamerickej logistickej siete Maersk.

ZdrojMaersk
Aktuálne
Prečítajte si aj