20 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Ako sa správne garážuje elektromobil?

Prečo si dať svoje vozidlo do garáže? Dôvodov je mnoho. Ochrana proti prírodným živlom, poškodeniu či vandalizmu. Zvlášť by sa ale na výhody garážovania mali pozrieť majitelia hybridov a elektromobilov, ktoré vyžadujú špecifickú starostlivosť.

Elektromobily vyžadujú špeciálnu starostlivosť a na niektoré vonkajšie vplyvy sú citlivejšie ako ich spaľovací predchodcovia. To sa týka aj spôsobu parkovania. Ak majiteľ nechá elektroauto dlhodobo stáť mimo garáže, kde je vystavené dlhodobým zmenám teplôt, snehu a dažďu, môže si s vozidlom plným elektroniky narobiť problémy, vysvetľuje Riaditeľ spoločnosti Quick Stop Car Marek Zukal.

Negatívne vplyvy parkovania vonku pritom nemusia byť na prvý pohľad zrejmé. „Problémy sa začnú prejavovať v horizonte rokov. Najčastejšie ide o koróziu karosérie a kovových dielov a problémy s komponentmi, ktoré sú náchylné na poškodenie vplyvom počasia,“ vysvetľuje Zukal.

Pozor na batériu a elektroniku

Základom každého elektromobilu je batéria. Stojí za jeho fungovaním a určuje dojazd. Problémy s ňou hlásia majitelia áut hlavne v zimných mesiacoch, keď sa dojazd vozidla znižuje o 20 až 30 %. Za ťažkosťami stojí nižší výkon batérie a zvýšená spotreba energie spôsobená chladným počasím. Ak automobil parkuje vonku, môže sa stať, že z plánovaného odjazdu nič nebude.

„Taká situácia môže prísť v tu najmenej vhodnú chvíľu. Napríklad keď je elektroauto odstavené pri letisku a čaká na majiteľa dva týždne pri teplotách pod nulou. Batéria sa v takom prostredí s najväčšou pravdepodobnosťou úplne vybije,“ popisuje Zukal.

Veľmi škodlivé pre batériu sú však aj extrémne letné teploty a priame slnko, ktoré môžu neočakávane skrátiť jej životnosť. „Ak elektromobil v lete stojí vonku, môže dôjsť k samovoľnému vybíjaniu batérie. Je preto dobré zvoliť aspoň tieňové parkovacie miesto. A samozrejmosťou je tiež pravidelná kontrola stavu akumulátora,“ hovorí riaditeľ Quick Stop Car.

Teploty ovplyvňujú aj výkon

Teplotné výkyvy majú u spaľovacích áut vplyv aj na výkonnosť motora. V prípade elektromobilov sa ale nie je čoho báť. Ich motory obsahujú menej pohyblivých častí, a tak priame ohrozenie nehrozí. Priame slnečné žiarenie však môže poškodiť elektronické komponenty vozidla, ako sú napríklad displeje, senzory a ďalšie nevyhnutné súčiastky. Tie trpia aj pri dlhodobom vystavovaní vlhkosti.

Podobné ťažkosti končia nielen nepríjemnými situáciami, ale aj nevyhnutnými návštevami servisu. Opravy by mali vždy vykonávať vyškolení mechanici s certifikátom. V elektroautách je totiž vysoké napätie. „Podiel elektrických automobilov začína byť výrazný a je potrebné na to reagovať. Aj preto naše franšízy a automechanikov v spolupráci s LKQ Academy na servis týchto vozidiel pravidelne školíme a certifikujeme,“ dopĺňa Zukal.

Základom je bezpečné nabíjanie

Najlepšou prevenciou problémov s elektromobilmi je umiestnenie do garáže, ak samozrejme takúto možnosť máte. Garážové státie zabezpečuje autu potrebnú stálu teplotu aj potrebnú ochranu pred počasím, ktorú vonkajšie parkovanie nevie ponúknuť. Aj parkovanie elektromobilov a hybridov v uzavretých priestoroch so sebou ale nesie negatíva.

Existuje veľmi nízke riziko, že vozidlo vzplanie. Požiar elektromobilu v uzavretom priestore je nielen veľkým bezpečnostným problémom, ale aj náročnu situáciou pre hasičov. Veľmi ťažko sa totiž likviduje, a to najmä vo veľkých garážach. Aj preto pracujú českí hasiči na vyhláške, ktorá reaguje na rozvíjajúci sa trend elektromobility a sľubuje viac prvkov požiarnej ochrany v hromadných garážach.

„Problém spočíva v tom, že automobil so spaľovacím motorom uhasia hasiči za 15 minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu sa môže protiahnuť aj na hodinu. Stojí za ňou väčšinou vadná batéria alebo nesprávny postup nabíjania,“ popisuje Zukal.

Aby k požiaru v garáži nedošlo, mali by majitelia vozidiel používať len certifikované nabíjacie zariadenia a vždy postupovať podľa ich návodu. „Z okolia nabíjaného vozidla je tiež potrebné odstrániť všetky horľavé predmety. Pravdepodobnosť, že elektromotor vzplanie, je ale minimálna. Podľa odborníkov asi jedna ku dvanástim miliónom,“ uzatvára riaditeľ spoločnosti Quick Stop Car.

Aktuálne
Prečítajte si aj