22.5 C
Bratislava
utorok, 25 júna, 2024
46 300 1 430 18 600

PRVÁ JAZDA Renault Master | Konečne nová generácia

Po 14 rokoch konečne prišla zbrusu nová generácia Renaultu Master. Francúzska značka ho poriadne prekopala a výsledkom je moderná dodávka, ktorá sa zaradí k tomu najlepšiemu, čo trh v súčasnosti ponúka.

Po troch generáciách a 40 rokoch na trhu sa Master stal medzi profíkmi veľmi dobre známym, zvlášť pre svoj výbroný pomer ceny a hodnoty. Tento pomer bol taký dobrý, že mnohí doterajšej generácii odpustili aj ťažkopádnosť pri manévrovaní.

Predná maska Renault Master 4. generácie
Foto: Cargo magazín

Nový vzhľad zníži spotrebu

Hneď na prvý pohľad je jasné, že dizajn prešiel zásadnou premenou. Predná maska je výrazne kolmejšia, má novú mriežku, je na nej nové logo značky, nové full LED svetlá, zmenil sa aj predný nárazník, ktorý má v rohoch vzduchové otvory pre lepšie prúdenie vzduchu.

Prepracovaná predná maska nový Renault Master
Foto: Cargo magazín

Nový tvar dostali tiež spätné zrkadlá, ktoré sú v masívnom plastovom obale, ten ale opäť pomáha lepšiemu prúdeniu vzduchu. Napokon, čelné sklo sa posunulo o 10 cm smerom dopredu a zmenilo sklon.

Vzduchové prieduchy na Renaulte Master 4. generácie
Foto: Cargo magazín

Toto všetko má pozitívny vplyv na spotrebu paliva, ktorej sa venujeme nižšie, a to či už ide o elektrickú alebo dieselovú verziu. Elektrická verzia má o 20 % menšiu spotrebu v porovnaní s predchodcom. K možnostiam pohonu ešte dodajme, že k elektrickému a dieselovému pohonu pribudne budúci rok aj pohon vodíkový.

Nový Renault Master pohľad zozadu
Foto: Cargo magazín

Úplne nová multienergetická platforma

Renault vyvinul platformu, ktorá sa dá vybaviť ktorýmkoľvek z týchto pohonov. Všetky motorizácie a verzie sa budú montovať na rovnakej výrobnej linke, čo zvyšuje flexibilitu v prípapde úprav. Značka navyše hrdo hlási, že 85 % súčastí a komponentov sa vyrába vo Francúzsku, vrátane karosérie a motorov. Batérie sa vo Francúzsku montujú.

Svetlo nový Renault Master
Foto: Cargo magazín

S novou platformou prichádza aj možnosť vylepšených a doplnených asistenčných systémov, ktorých je v ponuke spolu 20, mnohé už v základnej výbave, za čo vďačíme novému bezpečnostnému nariadeniu GSR. Otázkoou zostáva, ako sa to premietne do ceny, no v Renaulte sa pri našich otázkach na ceny všetci príjemne usmievali a odpoveď bola, že z ceny nového Renaultu Master budeme príjemne prekvapení.

Moderný, komfortný interiér

Master dostal nové sedadlá s príjemným poťahom aj úplne nový volant. Možnosti nastavenia pozície sedadla aj volantu sú skvelé. Palubná doska má tvar písmena S a je orientovaná smerom na vodiča. Desaťpalcová dotyková obrazovka multimediálneho systému je štandardom vo všetkých verziách, v tých vyšších má ale pokročilejší softvér OpenR Link, so zabudovanou platformou od Googlu. MBUX od Mercedesu má vážnu konkurenciu.

Nový interiér Renault Master 4. generácie
Foto: Cargo magazín

Pribudli nové odkladacie priestory, v porovnaní s predošlou verziou ich tu je o štvrtinu viac, spolu 135 litrov. Okrem dverí, kde sú v dvoch radoch, a priestoru nad hlavou, sú aj na vrchu palubnej dosky, pred spolujazdcom aj pod sedadlami dvojlavice spolujazdca.

Foto: Cargo magazín
Foto: Cargo magazín

Operadlo stredného sedadla sa dá sklopiť, aby vznikla mobilná kancelária. Krajné držiaky na poháre slúžia zároveň aj ako držiaky pri nastupovaní do auta. Inžinieri nám potvrdili, že ich toto ich „držiakové“ využitie testovali a preto by sa nikto nemal báť, že sa odtrhnú alebo poškodia. V aute môžete mať bezdrôtvú nabíjačku a štandardne sú tu dva USB-C porty.

Foto: Cargo magazín
Foto: Cargo magazín

Nový Renault Master E-Tech Electric

Ako prvý sme na na prvej jazde vyskúšali elektrický Master, ktorý sa oproti predchodcovi posunul do úplne inej dimenzie. Má nové elektrické pohonné ústrojenstvo, ktoré poháňa prednú nápravu. Toto riešenie Renault zvolil, pretože umožňuje vyššiu užitočnú hmotnosť. Najvyššie užitočné zaťaženie elektrickej verzie dosahuje až 1,6 tony a ťažná kapacita 2,5 tony.

Náklad v novom Renaulte Master
Foto: Cargo magazín

Nová generácia dáva zákazníkom na výber dve batérie. Menšia 40 kWh stačí na dojazd 180 až 200 km, pričom výkon je v tejto verzii 130 k a max. krútiaci moment 300 Nm. Max. nabíjací výkon je 50 kW. Zaujímavosťou je, že vďaka novej technológii a termomanažmentu, ktorý je takisto súčasťou štandardu, má nová 40 kWh batéria rovnaký dojazd ako mala predchádzajúca generácia s 50 kWh batériou.

Foto: Cargo magazín

Druhou možnosťou, ideálnou pre dlhšie trasy, je 87 kWh batéria s WLTP dojazdom na úrovni 460 km. Táto verzia má výkon 140 k a rovnaký max. krútiaci moment 300 Nm. Palubná nabíjačka zvládne podstatne vyšší výkon 130 kW. Dodávka môže slúžiť ako zdroj energie pre vaše elektrické náradie, v nákladovom priestore môžete mať elektrickú prípojku.

Skvelá elektrická jazda

S silnejšou verziou sme absolvovali asi 150 km cez malé obce a okresné cesty francúzskeho vidieku. Jazda s elektrickou dodávkou bola veľmi komfortná, vďaka 400 kg zaťaženiu na korbe auto ešte lepšie sedelo na ceste aj v zákrutách. Odpruženie mohlo byť o niečo menej tuhé. Rozbehy sú s elektrickým autom tradične svižné, ale dobre si auto viedlo aj pri predbiehaní, keď sme zrýchľovali z 80 resp. 90 km/h. Naša kombinovaná spotreba dosiahla 22,3 kWh/100 km, približne toľo, ako sa uvádza aj v papieroch.

Foto: Cargo magazín

Nový Master E-Tech Electric má iba jednu možnosť zvýšenej rekuperácie a to je režim B (Brake). Nejde o plpnohodnotné jednopedálové ovládanie ale jeho sila je dostatočná na to, aby ste ho mohli jednoducho používať namiesto prevádzkovej brzdy.

Foto: Cargo magazín

Štnadardný a Brake mód sa prepína sa pomocou voliča smeru jazdy, ktorý je v elektrickej verzii umiestnený vpravo za volantom. Pri vypnutom rádiu počujete jemné bzučanie elektromotora, nás to ale nijako nevyrušovalo. Elektrická verzia má štandardne plne digitálny štít palubnej dosky, čo dotvára výborný pocit z jazdy. Sú na ňom prehľadne a príjemne zobrazené všetky informácie.

Dvojlitrový diesel má štyri varianty výkonu

Dieselová verzia prichádza s motorom 2.0 dCi, ktorý ponúkne tri varianty výkonu: 105, 130, 150 a 170 k. O prenos hnacej sily sa bude starať buď 6-stupňový manuál alebo 9-stupňová hydraulická prevodovka od ZF. Renault hovorí, že nový motor má v priemere o 1,5 litra menšiu spotrebu oproti predchodcovi.

Foto: Cargo magazín

Dieselová verzia ale trochu zaostala za našimi očakávaniami. Analógové budíky z predošlej generácie sa dajú prežiť (plne digitálny štít palubnej dosky pre dieselovú verziu príde onedlho ako opcia), motor je ale pocitovo hlučnejší než sme čakali.

So 400 kg záťažou si najsilnejší 170 k (max. krútiaci moment 380 Nm) variant motora Blue dCi počínal solídne, ako to ale zvládne pri plnom zaťažení zostáva otázne. Pri predbiehaní preferuje nižšie otáčky, koré mu dodajú potrebnú dynamiku. Spotreba na krátkej približne 80 km trati dosiahla 7,8 l/100 km, toto ale berte iba ako veľmi informatívny údaj. Na spotrebu sa určite detailne pozrieme v týždňovom redakčnom teste. Oficiálne značka udáva interval kombinovanej spotreby od 7,6 do 9,1 l/100 km.

Renault Master má úžitkové vlastnosti profíka

Renault na prvej jazde ukázal, že v úžitkových vozidlách má desiatky rokov skúseností. Nový Renault Master ponúka 40 rôznych továrenských verzií, ktoré majú objem nákladového priestoru od 11 do 22 m3. Nákladový priestor narástol o 100 mm, šírka bočných dverí nákladového priestoru sa zvýšila o 40 mm. Až 20 prestavbových verzií si viete objednať priamo z fabriky.

Foto: Cargo magazín

Okrem panelovej dodávky sú to podvozky pre veľkoobjemové prestavby, výklopníky a valníky, kabína pre posádku až do 7 ľudí a plošina a podvozok s kabínou. Nová generácia má kratší rázvor a prepracovanú prednú nápravu, čo odstránilo problém so slabou obratnosťou predchodcu. Priemer otáčania je menší o 1,5 metra, no hlavne to pri jazde a manévrovaní cítite.

Foto: Cargo magazín

Základom je dĺžka L2 s predným náhonom, L3 si zákazníci môžu vybrať medzi predným a zadným náhonom a L4 bude mať zadný náhon. Toto samozrejme platí pre dieselovú verziu.

Aktuálne
Prečítajte si aj