5.6 C
Bratislava
streda, 17 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Dočkali sme sa: Toto je úplne nový Renault Master

Poriadne dlhé čakanie je na konci. Po 14 rokoch je tu úplne nový Renault Master. V poradí štvrtá generácia bude chcieť nadviazať na úspešnú 40-ročnú históriu a viac ako 3 milióny predaných kusov, odkedy v roku 1980 prišiel na trh.

Už pri predstavení bolo jasné, že Renault chce nadviazať na silný odkaz predchádzajúcich troch generácii. Nový Master je neporovnateľne modernejší zvonku aj vznútra, no ak ste niekedy jazdili s jeho doterajšou generáciou, v tejto novej sa budete cítiť ako v známom prostredí.

Nový Renault Master má zmenenú prednú masku aj svetlá
Foto: Autor

Na aerodynamike si dali záležať

Najnovšia generácia dostala úplne nový vzhľad. Dizajnéri dali novému modelu Master netradičnú masku chladiča, veľké horizontálne LED svetlá v tvare C a robustný nárazník. Zadná časť sa zúžila kvôli optimalizácii aerodynamiky, no otvor zadných dverí a ložná plocha si zachovali svoju veľkosť. Zadné okno je asymetrické, čo je typickým znakom pre Master.

Nový Renault Master má zmenenú aerodynamiku
Nová generácia dostala zásadne prepracovanú aerodynamiku (Foto: Autor)

Zadné svetlá majú takisto výrazný vzor v tvare písmena C. Nový Master má takisto pevnejšie jednodielne bočné panely s pevnejšou konštrukciou, čo zabraňuje deformáciám. Nové, ešte kvalitnejšie spracovanie dostalo spracovanie prvkov v nákladovom priestore, vrátane spracovania hrán a výstuh.

Zadné dvere nového Renaultu Master
Foto: Autor

Inžinieri Renaultu nám počas rozhovorov zdôrazňovali prepracovanú aerodynamiku, na ktorej si dali zvlášť záležať. Značka tvrdí, že nový Master má koeficient Scx o 20 % nižší ako jeho predchodca a podľa značky takisto nižší ako všetci jeho súčasní konkurenti.

Nový Renauult Master valník
Nová generácia má kratší predok a celkovo značka hovorí o lepšej manévrovateľnosti (Foto: Autor)

Čo sa teda zmenilo? Kapota je kratšia, čelné sklo je posunuté viac dopredu a sklonené, bočné zrkadlá, kanály pre prívod vzduchu v nárazníku a sklon strechy boli upravené a zadná časť je užšia. Lepšia aerodynamika má zvýšiť aj akustický komfort v kabíne a v prípade elektrických verzií navyše znižuje spotrebu o 20 % v porovnaní so súčasnou generáciou.

Úplne nové pracovisko vodiča

V interiéri sa chcel Renault čo najviac priblížiť pocitu, aký majú zákazníci v jeho osobných modeloch. Prístrojová doska dostala tvar písmena S a smeruje viac k vodičovi, čím vzniká väčší priestor vo vnútri vozidla. Veľká 10-palcová obrazovka multimediálneho systému je súčasťou štandardnej výbavy celého modelového radu. Volant pochádza z osobných vozidiel a poskytuje nastavenie výšky aj hĺbky. Verzie s automatickou prevodovkou majú páku prevodovky presunutú na stĺpik volantu, čím sa uvoľnilo miesto na stredovej konzole.

Interiér nového Renaultu Master
Foto: Autor

Systém OpenR Link má integrovaný operačný systém Google, ktorého základom je Android Automotive OS 12. Poskytuje navigačné funkcie Google Maps, katalóg aplikacií Google Play a hlasovo ovládaného asistenta Google Assistant. Infotainment je kompatibilný s Apple CarPlay aj Android Auto a to cez kábel aj bezdrôtovo. Súčasťou príplatkovej výbavy je aj bezdrôtová nabíjačka pre smartfón.

Foto: Autor

Celkový objem úložných priestorov v kabíne je 135 litrov (o 25 % viac ako predchodca). Odkladacie priehradky sú na palubnej doske, pred spolujazdcom, v strope kabíny aj vo dverách, kde majú dve úrovne. Zaujímavý tvar majú držiaky na nápoje, ide však o zámer. Ak to bude potrebné, vodičom majú poslúžiť aj ako držiak pri nastupovaní.

Držiak na pohár môže zároveň slúžiť ako držiak pri nastupovaní do auta (Foto: Autor)

Aj nový Master sa ľahko dokáže premeniť na kanceláriu na kolesách. Zadná časť prostredného
sedadlá sa sklápa do podoby pracovného stola, v podstavci sa nachádza priehradka na uloženie
notebooku a USB-C porty pre nabíjanie. Sedadlá sú oderuvzdorné a dostali robustné okraje potiahnuté materiálom TEP pre jednoduchšiu údržbu. Bohatý je aj ich výber: zahŕňa odpružené a otočné varianty, samostatné sedadlá a tri typy lavíc (dve látkové a jednu TEP).

Foto: Autor

Pozrime sa na úžitkové vlastnosti

Nový Renault Master bude mať spolu 20 karosárskych verzií s objemom nákladného priestoru od 11 do 22 m3. Bočné posuvné dvere majú otvor širší o 40 mm a ložná plocha sa predĺžila o 100 mm. Už z výroby bude možné objednať si 20 prestavbových základných verzií.

Foto: Autor

Kuriérov aj ostatných profesionálov určite poteší aj to, že sa skrátil rázvor a prepracovala sa predná náprava, čo podľa Renaultu zmenšilo priemer otáčania o 1,5 metra. Snáď sa tak môžeme po rokoch tešiť na špičkovú manévrovateľnosť, ktorú pri starších generáciách (zvlášť pri dlhých verziách) zákazníci často kritizovali. Základnou verziou je dĺžka L2, L3 je k dispozícii s pohonom predných aj zadných kolies, L4 má pohon zadných kolies.

Foto: Autor

Nový Renault Master má tri možnosti pohonu

Flexibilita pri voľbe pohonu začína už vo výrobe. Renault bude všetky tri druhy pohonu – teda verzie so spaľovacím motorom, elektromotorom aj verzie poháňané vodíkom – vyrábať na jedne výrobnej linke vo francúzskom závode Batilly. Samotné pohonné jednotky aj prevodovky sa vyrábajú vo Francúzsku a značka hrdo hlása, že až 84 % jej dodávateľov má sídlo vo Francúzsku.

Ak sa rozhodnete pre diesel, na výber budete mať štyri motory Blue dCi s výkonom 105, 130, 150 alebo 170 k. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou majú podľa značky spotrebu na 100 km nižšiu zhruba o 1,5 litra. S motorom môže byť spriahnutá manuálna alebo 9-stupňová automatická převodovka EAG9 s hydrodynamickým meničom.

Foto: Autor

Plne elektrickú verziu bude poháňať elektromotor s výkonom buď 96 kW alebo 105 kW, obe verzie majú max. krútiaci moment 300 Nm. Kým výkonovo slabšia verzia je napájaná zo 40kWh baterie a má dojazd približne 180 km, výkonnejší variant má 87kWh bateriu s dojazdom viac ako 410 km.

S B-čkovým vodičákom môžete s elektrickou verziou odviezť 1 625 kg užitočného zaťaženia, čo umožňuje zvýšený limit pre vozidlá s alternatívnym pohonom. Elektrická verzia má ťažnú kapacitu 2,5 tony. Normovaná spotreba elektrickej energie podľa WLTP je na úrovni 21 kWh/100 km (pri väčšej 87 kWh batérií). Na 130 kW rýchlonabíjačke si nový Renault Master dokáže za 30 minút dobiť dojazd okolo 229 km. S 22 kW nabíčakou sa batéria z 10 % na 100 % dobije za necelé 4 hodiny. Neskôr plánuje značka predstaviť aj verziu poháňanú vodíkovými palivovými článkami.

20 asistenčných systémov

Nový Renault Master dostal spolu 20 asistenčných systémov, medzi ktoré patria napríklad asistent bočnej stability, asistent automatického núdzového brzdenia alebo asistent stability prívesu. Inteligentný asistent rýchlosti pomáhá dodržiavať max. povolenú rýchlosť.

Spôtné zrkadlá majú optimalizovaný tvar, ale zostali robustné (Foto: Autor)

Elektrické verzie budú môcť byť vybavené funkciami Vehicle-to-Load (V2L) a Vehicle-to-Grid (V2G).
Vďaka nim sa dá zo zásuvky v kabíne alebo v nákladovém priestore pripojiť k autu elektrické náradie, počítač alebo ďalšie zariadenia a auto bude slúžiť ako zdroj.

Priamo z akumulátora je možné napájať aj na zakázku vyrobené časti karoserie ako chladiaci priestor, automatické zadné dvere, prídavné kúrenie alebo klimatizačný ssytém a pod. S V2G bude môcť nový Master dodávať energiu aj do siete alebo nabíjačky.

Vo dverách sú dve úrovne odkladacích priestorov (Foto: Autor)

Nový Renault Master má aplikácie pre profesionálov

Operačný systém na báze Google Play prináša aj bohaté možnosti výberu aplikacií, vrátane takých, ktoré sú určené priamo pre profesionálov. Príkladom je internetový prehliadač Vivaldi, cez ktorý sa na spomínanej 10-palcovej obrazovke dajú čítať emaily, otvárať prílohy, upravovať dokumenty alebo sledovať videá na YouTube. Ďalším príkladom sú Mapy Google, ktoré sme už v modeloch Renault chválili, keď sme testovali nový Megane E-TECH Electric. Prepojenie umožňuje aj aplikácia My Renault, s ktorou môže vodič lokalizovať svoju dodávku, sledovať plán údržby alebo dostávať upozornenia ak je vozidlo odomknuté.

Obrazovka multimediálneho systému má 10-palcov (Foto: Autor)
Aktuálne
Prečítajte si aj