Po svetovej premiére je už nový Ford Ranger Raptor oficiálne predstavený aj na Slovensku. Slovenský zástupca značky Ford na Slovensku – Summit Motors Slovakia – ho odbornej verejnosti ukázal v posledný februárový deň. Ešte v ten istý deň poobede si prvé kusy tejto novinky preberali aj prví zákazníci.
Oficiálnu slovenskú premiéru odštartoval riaditeľ predaja a marketingu značky Ford na Slovensku, Ján Vrábel, ktorý okrem premiéry vozidla priblížil aj plány značky na najbližšie obdobie. „Sme potešení, že toto jedinečné vozidlo, ktoré je mimoriadne obľúbené u našich zákazníkov, dorazilo na slovenských trh a je dostupné u našich dílerov po celom Slovensku. Záujem zákazníkov bol hneď od spustenia predaja enormný a neustále pretrváva.“
Stále najlepší v Európe
Ranger Raptor prichádza so svojou druhou generáciou, ktorá prináša zásadné technologické inovácie a vylepšenia. Jeho základom je najnovší pickup Ford Ranger, ktorý si ale do rúk vzala športová divízia Ford Performance. Podľa Fordu je Raptor najpokročilejší Ranger v histórii. Tesne po príchode nového Raptora už Ford prijíma aj objednávky aj na obľúbené verzie Wildtrak a Limited a tiež Ranger XL a XLT. Ich úspech potvrdzuje aj pohľad na predaje. V septembri 2022 Ranger posilnil svoju vedúcu pozíciu na európskom trhu pickupov a dosiahol rekordný podiel 53,4 %, čím si medziročne polepšil o 41 %.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/03/IMG_20230228_105907-1024x768.jpg)
(FOTO: Ford Slovensko)
Nový vidlicový trojliter
Raptor prichádza spolu s novým 3,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý divízia Ford Performance vyladila na výkon 292 k a krútiaci moment 491 Nm. Blok valcov motora je vyrobený zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 % pevnejšie a 75 % tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch.
Ford Performance v aute využila systém proti oneskoreniu odozvy plynového pedála. Ten udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, ako vodič zložil nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť zošliapne plynový pedál. Okrem toho je motor naprogramovaný s individuálnym profilom plniaceho tlaku pre každý stupeň 10-stupňovej automatickej prevodovky, aby sa dosiahol optimalizovaný výkon.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/03/IMG_20230228_110422-1024x768.jpg)
(FOTO: Ford Slovensko)
Pre zosúladenie komplexného výkonu slúži elektronicky riadený aktívny výfukový systém, ktorý navyśe zosilňuje zvuk motora v štyroch voliteľných režimoch. Akustický zážitok si tak dokážete naladiť podľa svojej chuti. V ponuke je aj 2,0-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami. Prvé dodávky modelov s týmto omotorom sa očakávajú v lete.
Jeho revírom je terén
Nový Ranger Raptor má v porovnaní s inými variantmi z rodiny Ranger jedinečný rám podvozka a odpruženie. Rad úchytov a výstuží je špecifický pre tento model, sú určené pre prvky ako zadný stĺpik, nákladný box či rezervné koleso, ako aj jedinečné rámy pre nárazník, vežu tlmičov a držiak zadného tlmiča.
Kopmletne prepracované bolo zavesenie kolies. Pevné, ľahké hliníkové horné aj spodné priečne rameno nápravy, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a zdokonalená zadná časť Wattovho priamovodu sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad nerovným terénom vo vysokej rýchlosti.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/03/IMG_20230228_093415-1024x768.jpg)
(FOTO: Ford Slovensko)
Vnútorné obtokové tlmiče novej generácie s priemerom 2,5 palca vyvinula firma FOX®. Disponujú technológiou riadenia, ktorá zaisťuje tlmenie citlivé na polohu. Podľa Fordu ide o najdômyselnejšie tlmiče, aké kedy boli namontované do modelu Ranger Raptor. Sú naplnené olejom s prímesou Teflónu™, ktorý znižuje trenie približne o 50 % v porovnaní s tlmičmi v odchádzajúcom modeli. O ich ladenie sa opäť nestaral nikto iný ako divízia Ford Performance.
Samozrejmosťou je kvalitná ochrana podvozka. Predná základná doska je takmer dvojnásobne väčšia ako pri klasickom modeli Ranger a je vyrobená z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm. Táto doska je v kombinácii so spodným štítom motora a štítom rozdeľovacej prevodovky určená na ochranu najdôležitejších komponentov, ako sú chladič, systém riadenia, predný priečny nosník, vaňa motora a predný diferenciál.
Pokročilý systém permanentného pohonu všetkých kolies
Ranger Raptor je vybavený pokročilým systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou. Vpredu aj vzadu má samosvorný diferenciál, pričom práve nový predný diferenciál je cennou dodatočnou funkciou pre nadšencov drsného terénu.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/03/proll-1024x682.jpg)
(FOTO: Ford Slovensko)
Každý voliteľný režim jazdy upravuje množstvo prvkov, od motora a prevodovky až po citlivosť a kalibráciu proti blokovacieho brzdového systému (ABS), riadenie trakcie a stability, ovládanie výfukových ventilov, systém riadenia a odozvu škrtiacej klapky. Podľa zvoleného režimu jazdy sa navyše menia aj ukazovatele, informácie o vozidle a farebné motívy na združenom prístroji a stredovom dotykovom displeji.
Pohodlie na vysokej úrovni
Vodič má v novej generácii k dispozícii najnovšie technológie, zvyšujúce bezpečnosť aj komfort. Maticové LED svetlomety s LED svetlami na denné svietenie obsahujú prediktívne svetlá do zákruty, technológiu diaľkových svetiel bez oslnenia či automatickú dynamickú niveláciu. Technológiu LED majú aj zadné svetlomety.
![](https://www.cargomagazin.sk/wp-content/uploads/2023/03/IMG_20230228_093252-1024x768.jpg)
Úplne nové športové sedadlá boli inšpirované stíhačkou F-22 Raptor. Podľa značky zvyšujú pohodlie a zaisťujú lepšiu oporu pri rýchlom prejazde zákrutami. Prepojenie smartfónov so systémami Apple Carplay a Android Auto™ je bezdrôtové a to bez príplatku. Audiosystém od B&O® tvorí súprava 10 reproduktorov.