MAN Truck & Bus vstupuje do novej éry autobusovej dopravy predstavením modelu MAN Lion’s Coach E, prvého plne elektrického diaľkového autobusu od veľkého európskeho výrobcu.
Po úspechu elektrických mestských autobusov Lion’s City E, z ktorých sa od roku 2019 predalo viac ako 2 500 kusov, sa spoločnosť MAN rozhodla preniesť overenú technológiu aj do segmentu diaľkových spojov. Predstavila V Európe máme prvý elektrický diaľkový autobus – MAN Lion’s Coach E.

MAN Lion’s Coach E zvládne do 650 km
MAN Lion’s Coach E využíva pohon vyvinutý pre sériovo vyrábané elektrické nákladné vozidlá a batérie typu NMC, ktoré sa vyrábajú vo fabrike v Norimbergu. V závislosti od konfigurácie ponúka autobus kapacitu batérií od 356 do 534 kWh a dojazd až 650 kilometrov. Vďaka prepracovanej aerodynamike a hodnotám odporu vzduchu na úrovni kompaktných SUV (hodnota Cd len 0,31) ide o jedno z najefektívnejších riešení pre dlhé trasy.

Lion’s Coach E prepraví až 61 cestujúcich, bez obmedzenia batožinového priestoru v porovnaní s dieselovou verziou. Autobus ponúka objem pre batožinu od 11 do 13 m³. Sériová výroba sa spustí v roku 2026 vo výrobnom závode v Ankare, ktorý MAN v posledných mesiacoch prispôsobil elektromobilite. Už v roku 2025 však prvé vozidlá poputujú vybraným zákazníkom v rámci programu „early fleet“. Tí budú medzi prvými, ktorí si preveria výhody tohto elektrického diaľkového autobusu v praxi.

Najskôr pre kratšie a stredné trate
V prvej fáze vývoja je MAN Lion’s Coach E určený najmä pre kratšie a stredné trasy, ako sú firemné shuttle prepravy, mestské výlety či doprava zamestnancov. Vďaka výkonu nabíjania až 375 kW (CCS) je možné dobíjať batérie počas zákonom stanovených prestávok vodiča, čím sa MAN výrazne približuje prevádzkovým možnostiam dieselových autobusov. S príchodom megawattového nabíjania (MCS až 750 kW) sa očakáva rozšírenie možností aj na dlhé medzinárodné linky.

Elektrický autobus je postavený na osvedčenom základe modelu Lion’s Coach z roku 2017. Prvým sériovým modelom bude 13,9-metrová trojnápravová verzia s celkovou prípustnou hmotnosťou 27,3 tony. Už na prvý pohľad je zrejmé, že ide o vozidlo novej generácie. Smart Flow Design so zníženým odporom vzduchu, digitálny kokpit s intuitívnym ovládaním MAN SmartSelect a množstvo asistenčných systémov tvoria základ pre modernú, bezpečnú a komfortnú jazdu.