31.4 C
Bratislava
sobota, 27 júla, 2024
46 300 1 430 18 600

Autonómny minibus HOLON chce zmeniť prepravu osôb

Počas septembrového autosalónu v Mníchove sme mali okrem iného možnosť bližšie sa zoznámiť s autonómnym elektrickým minibusom od značky HOLON. Tá s ním má veľkolepé plány a pri pohľade na to, akí partneri za týmto startupom stoja vôbec nemusia byť nereálne.

HOLON totiž patrí pod krídla spoločnosti Benteler International AG, ktorá je v automotive svete známou značkou a pôsobí aj u nás na Slovensku. HOLON preto sám seba vtipne nazýva startupom so 150-ročnými skúsenosťami.

HOLON našiel silných partnerov

Na vývoji jeho autonómneho elektrického minibusu spolupracujú aj ďalšie silné mená, ako špecialista na softvér pre mobilitu Mobileye, poskytovateľ riešení pre komplexné systémy IT a mobility Cognizant Mobility alebo legendárny dizajnér karosérií vozidiel, spoločnosť Pininfarina, ktorá sa postarala o vskutku zaujímavý dizajn.

HOLON minibus
Foto: Autor

V Mníchove HOLON ukázal prototyp, no zároveň nám jeho predstavitelia potvrdili, že s verziou, ktorá pôjde do sériovej výroby sa zhoduje na 90 %. To nám dáva jasnú predstavu o tom, ako asi bude vyzerať konečný produkčný exemplár.

HOLON interiér
Foto: Autor

V HOLON-e nám zároveň potvrdili aj to, že okrem verzie na prepravu osôb pribudne tiež nákladná verzia, určená na prepravu tovaru. Pasažierska verzia v súčasnosti disponuje softvérom schopným zabezpečiť autonómnu jazdu levelu 4, vývoj však pokračuje a cieľom spoločnosti je dopracovať sa k plne autonómnej verzii.

HOLON novinka v mestskej mobilite
Foto: Autor

Prvé testovacie vozidlá by sa v Európe mali na cesty dostať v roku 2025, so sériovou výrobou chcú začať o rok neskôr. Už teraz pracuje HOLON na pilotných projektoch v americkom Jacksonville a nemeckom Hamburgu. Do oboch sú zapojené aj miestne úrady.

HOLON strecha
Foto: Autor

Odvezie 15 ľudí

Do tohto autonómneho elektrického minibusu sa spolu zmestí 15 ľudí, pričom 10 môže sedieť a 5-ti budú stáť. HOLON tvrdí, že aj konzervatívnejšie odhady hovoria o potrebe 570 000 autonómnych minibusov do roku 2040, o odbyt sa preto neboja. Minibusy ako je aj ten ich majú pomôcť motivovať ľudí k prechodu z áut na tento spôsob mobility. Ide totiž o luxusnejší spôob prepravy ako je klasická verejná doprava.

HOLON predok
Foto: Autor

Navyše, má byť aj dostupnejší a fungovať efektívnejšie. Autonómne minibusy by totiž v budúcnosti okrem jázd na preddefinovaných trasách mali fungovať podobne, ako taxíky. Cestujúci si cez aplikáciu objedná prepravu a najbližší voľný minibus ho vyzdvihne tam, kde sa cestujúci nachádza. Vďaka inteligentnému softvéru dokáže vozidlo spojiť viacero dopytov smerujúcich na adresy v rovnakej časti mesta a tým cestou vziať viac ľudí. Tým vzniká ekologickeejší a pre používateľa aj eknomickejší spôsob, ako môže vyriešiť svoju mobilitu. 

ZdrojHOLON
Aktuálne
Prečítajte si aj