Na slovenský trh úžitkových vozidiel vstupuje čínska značka Farizon Auto, patriaca pod koncern Geely.
Farizon SV je úplne novým prémiovým modelom, určeným špeciálne pre náročných európskych zákazníkov. O jeho dizajn sa postaral Hervé Robert Bertrand, ktorý predtým pôsobil ako riaditeľ dizajnu pre značky Renault Trucks alebo Mack Trucks, patriace do skupiny Volvo Group. Táto dodávka kategórie N1 získala bezpečnostné hodnotenie Euro NCAP Platinum.

Farizon SV prichádza na slovenský trh: elektrická dodávka pre európskych zákazníkov
Farizon SV ponúka pomerne pestrú škálu možností nákladového priestoru a batérií. K dispozícii je v šiestich variantoch, v troch dĺžkach (L1 až L3) a v troch výškach (H1 až H3). Celková vonkajšia dĺžka sa podľa verzie pohybuje od 5 do 6 metrov. Nákladový priestor má podľa verzie objem od 6,7 do 13 m3, pričom zaujímavosťou je, že každá konfigurácia narastá na objeme pre náklad o 1 m3.

Moderný a atraktívny dizajn nepúta pozornosť iba zvonku, ale aj v interiéri. Pôsobí prémiovo, ale nájdu sa veci, ktoré mohli byť zvládnuté lepšie. Napríklad displej s údajmi o teplote a nastavení klimatizácie, ktorý sa na slnku až príliš leskne. Zvukový efekt a časté upozorňovanie asistenčných systémov takisto dokážu znepríjemniť šoférovanie, a to až natoľko, že ich mnohí budú zrejme všetky vypínať.

Za najväčší mínus považujem podvozok, ktorý nedokáže filtrovať nerovnosti a do kabíny tak na bežnej slovenskej ceste prenáša všetky otrasy. S asi tonou nákladu na korbe sa to síce lepší, no v porovnaní s takým Fordom Transit Custom SV zaostáva.

Technické parametre, konfigurácie a batérie modelu Farizon SV
Na druhej strane sa nájde viacero vecí, za ktoré ho zrejme budete chváliť. Užitočné zaťaženie testovanej verzie L1H1 bolo skvelých 1 480 kg. Len pre porovnanie, najväčší model L3H3 s objemom 13 m³ má užitočné zaťaženie 1 070 kg.

Farizon použil platformy s riadením Drive-By-Wire, čo umožnilo znížiť pohotovostnú váhu auta. Tradičné hydraulické a mechanické systémy ako riadenie, brzdenie či plyn totiž nahradili elektrické vodiče a okrem váhy to prinieslo aj nižší počet pohyblivých častí. S krátkou verziou sa manévruje veľmi jednoducho.

Odkladacie priestory v kabíne sú flexibilné, tie na menšie predmety fungujú ako zásuvka. Sedáky dvojlavice sa síce nedoklápajú, ale zospodu z prednej strany máte prístup k odkladaciemu priestoru aj pod nimi.

Kožené sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, vyhrievaný multifunkčný volant alebo prístrojový displej s rozmerom 7 palcov sú prvky, ktoré vodič určite ocení. Na stredovej konzole sa nachádza až 12,3-palcový LCD smart displej, ktorého systém je kompatibilný s telefómi cez Bluetooth a panoramatický algoritmus AVM dokáže spojiť štyri videokanály.

Výbava, interiér a praktické prvky pre vodiča
Farizon SV ponúka až päť rôznych kapacít batérie, pretože na výber máte akumulátory od dvoch čínskych výrobcov. VREMT ponúka 49 kWh (LFP) alebo 66 kWh (NCM), CATL 67, resp. 82,88 (obe LFP), alebo najväčšiu 106 kWh (NCM).

Podľa toho, ktorú si zákazník vyberie, sa dojazd pohybuje od 200 do 359 km podľa normy WLTP. V mestskom cykle uvádza čínsky výrobca dojazd v rozmedzí od 262 do 551 km. Farizon ponúka na model SV všeobecnú záruku na 5 rokov alebo 200 000 km, na batériu je to 8 rokov alebo 200 000 km. Cena modelu s objemom nákladového priestoru 6,9 m³ začína od 36 240 eur bez DPH.
