12.3 C
Bratislava
sobota, 2 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

PRVÁ JAZDA Ford E-Transit Custom | Nový etalón segmentu

Už prvá jazda s novou generáciou Fordu E-Transit Custom ukázala, že Ford nadviazal na úspechy predchodcu a svoj kľúčový model posunul o ďalši level vpred. 

Nová generácia Transitu Custom je postavená na novej, multienergetickej platforme, preto si toto úžitkové auto môžete kúpiť s pohonom na diesel, elektrickú energiu alebo ako plug-in hybrid. Dieselovú verziu sme si vyskúšali ešte na jeseň minulého roka, na jar 2024 sa nám na prvých jazdách predviedli už aj elektrická a hybrdiná verzia.

Ford E-Transit Custom z profilu
Foto: Ford

Nové elektrické ústrojenstvo

Vzhľad nás zaujal už pri zoznámení s dieselovou verziou. Zmeny v dizajne sa Fordu náramne vydarili. Elektrická verzia má trochu inú prednú masku, ktorá má bodovú štruktúru a imituje použitie chrómu. Výsledkom je elegantný „look“.

Ford E-Transit Custom predná maska
Foto: Ford

Ešte dôležitejší je však pohľad na pohonné ústrojenstvo. Elektrický motor má tri úrovne výkonu, pričom na Slovensku budú dostupné dve z nich – základná s výkonom 100 kW (135 k) a silnejšia s výkonom 160 kW (217 k). Pre úplnosť doplníme aj tretiu – 210 kW športovú verziu MS-RT, ktorá sa ale na náš trh nedostane. Všetky výkonové verzie majú rovnaký max. krútiaci moment 415 Nm. Známe sú už aj slovenské ceny oboch dostupných verzií.

Ford E-Transit Custom pohľad zozadu
Foto: Ford

Elektrický motor je uložený priamo v zadnej časti podlahy, v 90-stupňovom uhle, aby sa ušetrilo miesto, znížila hmotnosť a celé riešenie bolo jednoduchšie. Táto stredná dodávka tak má pohon zadných kolies. E-Transit Custom je vybavený jednou batériou, s využiteľnou kapacitou 64 kWh, čo podľa WLTP stačí na 337 km dojazdu. Štandardom je nové tepelné čerpadlo s vylepšeným, efektívnejším systémom energetického manažmentu. Rekuperácia umožňuje aj jednopedálové ovládanie.

Ford E-Transit Custom sport van
Foto: Ford

Profesionál, tak ako ho poznáme

Pri vývoji si vo Forde dali záležať a vidieť to aj na ďalších konštrukčných riešeniach. Batérie sú uložené priamo v podlahe, bez potreby pomocného rámu. Ostatné komponenty sú uložené okolo batérie, jednoduchším spôsobom, čo urýchľuje výrobný proces a zjednodušuje aj prípadné opravy a údržbu.

Náklad na korbe Fordu E-Transit Custom
Foto: Ford

Ťažná kapacita Fordu E-Transit Custom je najlepšia v segmente, dosahuje 2 300 kg. Nosnosť samotnej dodávky závisí od verzie, no pohybuje sa od 970 do 1 011 kg. Objem nákladového priestoru je do 6,8 m3, opäť v závislosti od verzie. E-Transit Custom totiž môžete mať v dvoch dĺžkach – L1 a L2. Široký je aj výber konfigurácií, kde sú okrem klasickej panelovej dodávky aj dvojkabína, kombi a MultiCab. Na korbe môžete mať prípojku pre napájanie svojho náradia priamo z vozidla.

Zaťaženie na korbe Fordu E-Transit Custom
Foto: Ford

Ford E-Transit Custom skvele jazdí

Už dieselová verzia nás zaujala svojimi jazdnými vlastnosťami a elektrická posunula latku ešte vyššie. Verzia s výkonom 160 kW má sily viac ako dosť a to aj pod zaťažením, s ktorým sme jazdili.

Interiér E-Ford Transit Custom
Foto: Ford

Vďaka dobre uloženej batérii má ideálne ťažisko a vynikajúcu manévrovateľnosť. Ford hovorí, že s novou generáciou chcel zážitok z jazdy viac priblížiť pocitu jazdy v osobnom aute a to sa mu jednoznačne podarilo. Jazda s elektrikou je tichá, najviac počujete vietor, ktorého zvuk sa šíri od A stĺpikov.

Ideálne pracovné prostredie

Interiér najviac vystihujú dve veci – kvalitné spracovanie a ergonómia. Veľký 13-palcový displej multimediálneho systému je natočený smerom na vodiča a využíva systém SYNC 4. Spárovaný je s 5G modemom pre lepšiu konektivitu.

Displej pred vodičom vo Ford E-Transit Custom
Foto: Ford

Cez dotykovú obrazovku s výbornou grafikou aj fungovaním dokážete ovládať takmer všetko vo vašej dodávke, vrátane jazdných módov, jednopedálového ovládania až po ovládanie klimatizácie. Najpoužívanejšie prvky (našťastie) stále môžete ovládať aj fyzickými tlačidlami.

Druhú obrazovku, 8-palcovú, má vodič priamo pred sebou. Poskytuje všetky informácie o elektrickej jazde, vrátane údajov o dojazde. Z pohľadu ergonómie sú tu doslova prevratné inovácie. Obruč volantu sa dá sklopiť do vodorovnej polohy a položiť na ňu nadstavec, ktorý vytvorí praktický stolík na prácu alebo občerstvenie.

Foto: Ford
Foto: Ford

Aj E-Transit Custom má vo voliteľnej výbave funkciu Delivery Assist, ktorá kuriérom šetrí čas tým, že opakujúce sa činnosti, ako zavrieť bočné dvere, okná či zamknúť auto dokáže vodič stlačením jedného tlačidla. Airbag spolujazdca bol presunutý z palubnej dosky nad hlavu, čím sa uvoľnil užitočný priestor, ktorý je k dispozícii vodičovi.

Nižšie prevádzkové náklady

Ford Pro očakáva, že E-Transit Custom dokáže znížiť prevádzkové náklady v porovnaní s rovnakou dieselovou verziou až do 40 %. Dvojročná záruka je bez obmedzenia kilometrov a celé vysokonapäťové ústrojenstvo je v záruke po dobu osem rokov resp. 160 000 km.

Foto: Ford

Sériovo je pre E-Transit Custom dodávaná 11 kW trojfázová AC palubná nabíjačka, s ktorou nabíjanie trvá necelých 7 hodín. Zo 7 kW wallboxu ho nabijete asi za 10 hodín. Rýchlonabíjanie je možné do výkonu 125 kW, ktoré dostane stav batérie z 15 na 80 % za asi 40 minút. Počas prvej jazdy sme skúšobne nabíjali aj my, za 5 minút na 125 kW nabíjačke pribudlo 38 km dojazdu.

Palubná doska Ford E-Transit Custom
Foto: Ford
Foto: Ford

Ford Transit Custom PHEV

Plug-in hybridná verzia prešla technologickými zmenami tiež. Systém tvorí 2,5-litrový benzínový motor, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a 11,8 kWh batéria. Jeho výkon je 232 k a čisto na elektriku prejde podľa výrobcu tento model 56 km.

Rovnaký plug-in hybridný systém využíva aj Ford Kuga, ktorý bol najpredávanejším európskym hybridom v rokoch 2021 a 2022. Pri pokojnej jazde systém pracuje plynule. Ak ho šokujete prudkým zošliapnutím plynového pedála, otáčky benzínového motora doslova vyletia na maximum a je to aj počuť. Pre klasické jazdenie v aplikáciách, kde dojazd hrá zásadnú rolu však ide o výborné riešenie. Potvrdzuje to aj fakt, že Ford pri novej generácii pokračuje s týmto typom pohonu.

Aktuálne
Prečítajte si aj