Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) zverejnila v júni 2025 svoju každoročnú správu o stave bezpečnosti cestnej premávky v krajinách EÚ za rok 2024.Znižovať počet úmrtí na cestách sa nedarí podľa plánov.
Výsledky sú neúprosné. V uplynulom roku zahynulo na cestách EÚ celkovo 20 017 ľudí, čo predstavuje pokles len o 2 % oproti roku 2023. Pre porovnanie, na dosiahnutie cieľa EÚ, teda znížiť počet obetí o polovicu do roku 2030, musel by počet úmrtí na cestách klesnúť každoročne minimálne o 6,7 %.

Počet úmrtí na cestách klesá pomaly
Za päťročné obdobie (2019 – 2024) sa počet úmrtí na cestách v EÚ znížil o 12 %, pričom na plnenie cieľov stratégie by pokles mal byť už na úrovni 27 %. Správa zároveň poukazuje na nerovnomerný vývoj medzi jednotlivými krajinami: osem štátov vrátane Švajčiarska a Estónska zaznamenalo medziročný nárast počtu obetí, zatiaľ čo len niekoľko krajín vykázalo skutočný pokrok. Medzi nimi vedie Litva, kde sa od roku 2019 podarilo znížiť počet úmrtí až o 35 %, nasledovaná Belgickom, Poľskom a Slovinskom s viac ako 25 % poklesom.
Nórsko: premiant kontinentu
Nad európskym priemerom výrazne vyniká Nórsko, ktoré si dlhodobo udržiava najnižšiu úmrtnosť na cestách v Európe. V roku 2024 evidovalo len 16 obetí dopravných nehôd na milión obyvateľov. Tento výsledok je dôsledkom dlhodobej a dôslednej stratégie Vision Zero, ktorá si kladie za cieľ menej ako 50 úmrtí do roku 2030 a úplnú elimináciu smrteľných nehôd do roku 2050.
Kľúčové prvky nórskeho prístupu zahŕňajú:
- prísne limity na alkohol za volantom (najnižšie v Európe),
- povinné kurzy jazdy na klzkom povrchu,
- prestavbu nebezpečných úsekov ciest na bezpečnejšie trasy so stredovými zvodidlami,
- znižovanie rýchlosti v mestách a budovanie chránených cyklotrás,
- dopravné opatrenia na ochranu chodcov a zraniteľných skupín.
Veda a systémové riešenia
Osobitné miesto v nórskej stratégii má výskumný program BEST – Bedre sikkerhet i trafikken, vďaka ktorému vzniklo viac ako 140 vedeckých štúdií o bezpečnosti na cestách. Výstupy sú systematicky zhrnuté v tzv. Traffic Safety Handbook, teda príručke, ktorá slúži ako základ pre verejné politiky. Nórsko zároveň dôsledne analyzuje každú smrteľnú nehodu, zaviedlo zóny bez áut pri školách a udeľuje certifikáty tzv. „bezpečným samosprávam“.
„Úspech Nórska nie je dielom náhody, ale dôsledkom jasne stanovených cieľov, dôslednej realizácie a spoločného odhodlania na všetkých úrovniach,“ konštatuje výkonný riaditeľ ETSC Antonio Avenoso.
Cena za nečinnosť
ETSC poukazuje aj na cenu, ktorú Európa platí za pomalý pokrok: medzi rokmi 2014 a 2024 sa síce podarilo zachrániť 23 800 životov, čo predstavuje spoločenský prínos približne 60 miliárd eur. Ak by sa však dodržiaval plánovaný medziročný pokles o 6,7 %, mohlo byť zachránených o 49 600 životov viac. Ich spoločenská hodnota predstavuje 124 miliárd eur.
Na základe týchto zistení ETSC vyzýva európske inštitúcie a členské štáty na rozhodný zásah. Navrhuje zriadenie Európskej agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky, ktorá by bola nezávislým orgánom zodpovedným za reguláciu automatizovaných vozidiel, nezávislé vyšetrovanie nehôd a harmonizáciu pravidiel a opatrení naprieč členskými štátmi. Model by sa mohol inšpirovať existujúcimi agentúrami v oblasti civilného letectva a námornej dopravy.