21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Nákladné vozidlá so spaľovacími motormi sa budú predávať aj po roku 2040

Ťažké úžitkové vozidlá so spaľovacími motormi, teda aj kamióny, sa budú môcť predávať aj po roku 2040. Vyplýva to z dlho očakávaných emisných štandardov, ktoré Európska komisia predstavila 14. februára. Navrhla znížiť emisie oxidu uhličitého ťažkých úžitkových vozidiel o 90 % do roku 2040. Úprava emisných štandardov je súčasťou klimatického balíčku zákonov známeho pod názvom Fit for 55, ktorý má európsku legislatívu prispôsobiť prísnejším emisným cieľom do roku 2030.

Ciele znižovania emisií oxidu uhličitého v ťažkej doprave sa budú zintenzívňovať v päťročných intervaloch. Prvý významným míľnikom bude rok 2030, kedy majú byť emisie nižšie o 45 % v porovnaní s rokom 2019. V roku 2035 to má byť už 65 % a napokon v roku 2040 plánovaných 90 %. Emisie sa budú vypočítavať na základe celkovej flotily a výrobcovia budú musieť dodržať stanovený priemer. V praxi to znamená, že väčšina ťažkých úžitkových vozidiel bude po roku 2040 poháňaná buď batériami alebo vodíkom. Menšia časť bude môcť stále fungovať so spaľovacími motormi.

Prísnejšie sú regulácie nastavené pre mestské autobusy. Tie majú byť kompletne bezemisné už po roku 2030. „Európska únia je lídrom na trhu vo výrobe kamiónov a autobusov a takéto nastavenie legislatívy pomôže ochrániť túto pozíciu aj do budúcnosti,” povedal viceprezident Európskej komisie pre Zelenú dohodu FransTimmermans. Viceprezident verí, že emisné štandardy pomôžu znížiť dovoz fosílnych palív a podporia úspory energie v dopravnom sektore. Posun smerom k čistejším vozidlám zároveň podľa Timmermansa ochráni konkurenčnú výhodu európskych výrobcov.

Ohrozí Európa svoju konkurencieschopnosť?

Pred samotným schválením bola v hre otázka, či sa Európska komisia nerozhodne pre 100 %-né zníženie emisií do roku 2040. Takéto rozhodnutie by však mohlo ohroziť konkurencieschopnosť európskeho priemyslu, na čo už koncom minulého roka upozornil aj komisár pre vnútorný trh Thierry Breton. Na otázku portálu EURACTIV omožnosti využitia syntetických palív, ktoré vznikajú reakciou vodíka a oxidu uhličitého a môžu sa použiť aj v existujúcich spaľovacích motoroch, Timmermans odpovedal, že je potrebné rozhodovať sa opatrne. „Myslím, že by sme mali byť veľmi opatrní a mali by sme zabezpečiť, aby sa e-palivá využili tam, kde ich naozaj potrebujeme. To je najmä letecký sektor. Nemali by sme ich používať v cestnej doprave.” povedal pre EURACTIV.

Pozitívna reakcia priemyslu

V odvetví vyvolal schválený návrh pozitívnu reakciu. „Návrh nových emisných štandardov pre ťažké nákladné vozidlá konečne ustupuje od ideológie zákazov. Sociálnodemokratický podpredseda Európskej komisie očividne so svojou predstavou nepochodil,” povedal europoslanec a podpredseda parlamentného výboru pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) Jens Gieseke. Ako dodal, „je to úspech pre všetkých, čo za uplynulé mesiace robili kampane za technologickú otvorenosť.”

Obchodná asociácia CLEPA združujúca dodávateľov pre automobilový priemysel ocenila rozhodnutie Európskej komisie umožňujúce „technologickú rôznorodosť.“ Strednodobé ciele však združenie označilo za príliš ambiciózne. „Oceňujeme zachovanie technologickej rôznorodosti tým, že návrh neobsahuje dátum zákazu predaja, zvýšenie cieľov pre roky 2030 a 2035 však bude veľmi náročné,” vysvetlil generálny tajomník CLEPA Benjamin Krieger. „Len pred štyrmi rokmi bol stanovený cieľ na rok 2030. Už ten bol ambiciózny a mali sme sa ho držať,” dodal.

Generálna tajomníčka združenia výrobcov vozidiel ACEA Sigrid de Vries vyzvala Úniu, aby v reakcii na nové ciele zvýšila počet nabíjacích miest v celom bloku. „Vzhľadom na to, že dnes takmer úplne chýbajú nabíjacie stanice vhodné pre nákladné vozidlá, je pred nami obrovská výzva,” povedala. „Obávame sa, že výrobcovia vozidiel budú čeliť vysokým sankciám, ak ostatné zainteresované strany nesplnia svoju úlohu – najmä vzhľadom na nízku úroveň ambícií členských štátov pri rozvoji infraštruktúry pre alternatívne palivá,” vysvetlila.

Kritika aktivistov

Veľmi kriticky sa k návrhu vyjadrila mimovládna environmentálna skupina Transport & Environment (T&E). Podľa nej by zákon v takejto podobe znemožnil uhlíkovú neutralitu. Transport & Environment presadzovala ukončenie predaja nových fosílnych kamiónov od roku 2035. „Bez prísnejších cieľov od roku 2030 bude na našich cestách ešte niekoľko desaťročí jazdiť prebytok nákladných vozidiel s naftovým motorom, ktoré znečisťujú životné prostredie,” povedal Fedor Unterlohner, manažér pre nákladnú dopravu v T&E. O návrhu zákona bude v ďalšom kroku rokovať Európsky parlament a členské štáty.

Aktuálne
Prečítajte si aj