18.1 C
Bratislava
utorok, 29 júla, 2025

Titan: Špeciálny ťahač pripravený na 1000-tonové nadrozmerné súpravy

Ťahače pre mimoriadne ťažké náklady sú v Európe už skôr raritou. Titan ukazuje, že úplne ale ešte nevymreli.

Dôvodom ich ojedinelosti je, že veľké značky ako Mercedes-Benz, MAN či Volvo Trucks dnes ponúkajú mimoriadne silné ťahače s homologáciou až do 250 ton priamo cez svojich predajcov. Vďaka dodatočným úpravám však nie je problém vytvoriť aj súpravy schopné prepravy až 1000 ton. Ukazuje to príklad zo Švédska.

Nemecký Titan švédsky Jinert

Švédska firma Jinert, známa prepravou ťažkých nákladov a žeriavovými službami, rozšírila svoj vozový park o nový ťahač vyrobený nemeckou spoločnosťou Titan Spezialfahrzeugbau. Ide o výrobcu špecializujúceho sa výhradne na ťažkú a mimoriadne náročnú techniku, vrátane vozidiel pre ropné polia, priemyselné ťahy alebo nadrozmernú logistiku.

Tento konkrétny ťahač bol homologovaný na prevádzku so súpravami až do 1000 ton celkovej hmotnosti. Z hľadiska vonkajších rozmerov ide o poriadny kus auta so šírkou 3,5-metra, čo je poriadne nad európske normy. Podvozok tvorí konfigurácia 6×6 so systémom troch 45-tonových náprav. Každá z týchto náprav je schopná uniesť hmotnosť, ktorá by inak postačovala na celú bežnú súpravu ťahač + náves vrátane nákladu.

Titan pre firmu Jinert
Foto: FB Jinert
Jinert si objednal vozidlo Titan
Foto: FB Jinert
Ťažké vozidlo Titan pre firmu vo Švédsku
Foto: FB Jinert

Pohonné ústrojenstvo z Mercedesu

Titan využíva osvedčené komponenty z Mercedesu Actros MP3, vrátane 16-litrového vidlicového osemvalca V8 s výkonom 600 koní. Prenos výkonu zabezpečuje hydrodynamická prevodovka, čo je pre takéto aplikácie typické. Poskytuje plynulý rozjazd a mimoriadnu ťažnú silu pri nízkych rýchlostiach.

Kabína takisto pochádza z Actrosu tretej generácie, konkrétne ide o variant bežne používaný v regionálnej doprave. Spoločnosť Titan s Mercedesom spolupracovala už v minulosti. Jej značka sa objavovala na ťažkých ťahačoch sérií NG, SK aj Actros 1 až 3. Mnohé z týchto vozidiel boli Titanom spoluvyvíjané alebo upravené pre špeciálne zákazky, vrátane montáže V12 motorov a ďalších úprav.

Nasadia ho asi v uzavretých priestoroch

Vozidlo si prebral švédsky zákazník priamo vo výrobnom závode v Sulzbach an der Murr, kde má Titan svoju centrálu. Kam bude nový ťahač nasadený, zatiaľ firma Jinert nespresnila. Vzhľadom na jeho extrémne rozmery a nespĺňanie emisnej normy Euro 6 sa však predpokladá, že bude nasadený v uzavretých, mimocestných alebo špeciálnych projektoch, pravdepodobne mimo verejnej infraštruktúry. Vozidlo nedostalo zadné ťažné zariadenie, bude teda využívané výhradne s ťažkotonážnymi návesmi.

Aktuálne
Prečítajte si aj