21.2 C
Bratislava
pondelok, 15 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Elektrické záchranné vozidlá od Mercedesu

Elektrické vozidlá si sami o sebe stále hľadajú svoje miesto a existuje pomerne veľká skupina motoristov, ktorí nechcú o elektromobilite ani počuť. Kritické otázky smerom k elektrickým vozidlám si kladú aj záchranári. Tí totiž musia byť pripravení absolútne na všetko.

Mercedes-Benz minulý rok predstavil tri konkrétne možnosti toho, ako môžu byť jeho elektrické úžitkové modely využité pre potreby záchranných zložiek. Príkladom môžu byť záchranka Sprinter so skriňovou nadstavbou od spoločnosti Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH, eVito Tourer ako pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby od Ambulanz Mobile alebo eCitan ako koncepčné vozidlo so zástavbou pre záchranné služby od spoločnosti CARS Technik und Logistik GmbH. 

Sprinter ako záchranné vozidlo

Mercedes-Benz Sprinter ako záchranné vozidlo vychádza z 5-tonového šasi Sprinter so skriňovou nadstavbou od spoločnosti Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH. Sprinter je vybavený štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 140 kW, ktorý spĺňa aktuálnu emisnú normu Euro VI, má náhon na zadné kolesá a automatickú prevodovku 9G-TRONIC s meničom krútiaceho momentu.

Foto: Mercedes-Benz

Asistenčná a bezpečnostná technika vozidla zahŕňa asistenta jazdy pri bočnom vetre, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, asistenta osvetlenia vozidla alebo aktívneho asistenta brzdenia. Komfort vodiča zvyšujú okrem iného tempomat, ako aj komfortné sedadlá vodiča a spolujazdca s bedrovou opierkou.

Foto: Mercedes-Benz

Skriňová nadstavba je vybavená pre pacientov, ako aj pre zdravotníckych záchranárov. Interiér ponúka dostatok priestoru na urgentné ošetrenie, zdravotnícke vybavenie je umiestnené priestorovo úsporne a funkčne a osvetlenie interiéru využíva výlučne technológiu LED. Vytvára tak nielen ideálne osvetlené pracovné prostredie, ale je aj energeticky veľmi úsporné. Novonavrhnuté zdvíhacie zariadenie pre pacientov má nosnosť 500 kg a uľahčuje ergonomické nakladanie a vykladanie nosidiel.

eVito Tourer ako pohotovostné vozidlo

Model eVito Tourer ponúka prvky výbavy, ktoré sú potrebné na splnenie požiadaviek na pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby. eVito Tourer s využiteľnou kapacitou batérie 90 kWh má kombinovanú spotrebu energie 29,8 – 27,1 kWh/100 km. Poháňa ho elektromotor, ktorý dosahuje výkon 150 kW (204 k) pri krútiacom momente 345 Nm. Dojazd max. 370 kilometrov (WLTP) umožňuje dostatočný akčný rádius na núdzové výjazdy. 

Elektrické záchranné vozidlá Mercedes
Foto: Mercedes-Benz

Ak je k dispozícii voliteľný maximálny nabíjací výkon 110 kW, nabitie na 80 % trvá vďaka funkcii rýchleho nabíjania približne 45 minút. Pohotovostné vozidlo lekárskej záchrannej služby vybavil dlhoročný partner – Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG zo Schönebecku v Sasku-Anhaltsku.

Vozidlo bolo okrem iného vybavené aj zadnou skrinkou na uloženie zdravotníckeho vybavenia a nástrojov, pracoviskom pre lekára záchrannej služby, skrinkou za spolujazdcom na resuscitačné pomôcky v podlahe, ako aj bočnou skrinkou pri stĺpiku C s temperovacím a chladiacim priečinkom.

eCitan pre hasičský zbor a záchranné služby

Trojicu vozidiel Mercedes-Benz doplnil eCitan, ktorý bol ako koncepčné vozidlo vybavený dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz – firmou CARS Technik und Logistik GmbH z Wiedemaru a bude slúžiť ako logistické vozidlo na záchranárske využitie.

Foto: Mercedes-Benz

Na tento účel vozidlo získalo nielen vnútornú zástavbu – okrem iného s výsuvom na veľké zaťaženie – ale aj fólie v dvoch farbách. Na jednej strane sa eCitan ukazuje v červenožltej farbe ako hasičské vozidlo, na druhej strane v žltooranžovej farbe na použitie v záchranných službách. 

Model eCitan je k dispozícii ako skriňové vozidlo v dvoch dĺžkach 4 498 mm a 4 922 mm. Dojazd podľa WLTP sa v závislosti od typu pohybuje od 280 do 284 kilometrov. Vďaka tomu je vhodný na mnohé prípady využitia v záchranárstve.

Foto: Mercedes-Benz

Na rýchlonabíjacích staniciach sa akumulátor s kapacitou 45 kWh pomocou inštalovanej jednosmernej nabíjačky s výkonom 80 kW v priebehu 38 minút nabije z 10 na 80 %. Veľkou výhodou je ložný objem a prípustné zaťaženie, porovnateľné s modelmi Citan s konvenčným pohonom. V prípade kompaktného skriňového vozidla sú to hodnoty 2,9 m3 a až 544 kg, v prípade dlhej verzie 3,7 m2 a 722 kg.

Aktuálne
Prečítajte si aj