Francúzska automobilka cíti záujem zákazníkov o C-SUV segment a reaguje naň druhou generáciou modelu Renault Austral.
Renault Austral vstúpil na trh v roku 2022 a odvtedy sa ho prdalo cez 200 000 kusov. Aby ste si ho vedeli lepšie zaradiť dodám, že ide o model z hybridnej ponunky Renaultu, ktorý dopĺňa modely Espace a Rafale. Druhá generácia Australu priniesla zaujímave zmeny aj úplné novinky.

Na vyššie segmenty útočí aj dizajnom
Spredu dostal Austral nové tvary, aby ste si ho jednoduchšie spojili s ďalšími modelmi značky v segmentoch C a D. Okolo loga na prednej maske sú malé reliéfne 3D diamanty, vďaka ktorým vyzerá reprezentatívne. Elegantnejšie a modernejšie vyzerajú aj predné a zadné svetlá s novými technológiami.

Štandardom sú adaptívne Full LED Pure Vision svetlomety, opciu predstavujú matrix LED Vision svetlá, ktoré dostali väčší počet svetelných diód. Rukami dizajnérov prešla tiež zadná časť, preto auto ako celok vyzerá atraktívne a v pestrej ponuke svojho segmentu sa nestratí. Mimochodom, ak aj vás zaujali čierne lesklé lišty v spodnej časti, tie majú okrem dizajnu aj reálnu funkciu – chránia zadné blatníky pred štrkom.

High-tech prvky v interiéri
Austral ale neposilnil iba novým dizajnom. V interiéri nájdete viacero technológií, za ktoré by sa nehanbili ani autá z vyšších segmentov. Ide napríklad o systém OpenR Link s integrovaným Google alebo úplnú novinku – systém rozpoznania tváre vodiča.

Kamera v ľavom A-stĺpiku po nastúpení do vozidla zosníma vašu tvár a automaticky sa tak dokážu aktivovať personalizované nastavenia ako domovské menu, obľúbené rozhlasové a multimediálne stanice, poloha sedadla vodiča a spätných zrkadiel či ambientné osvetlenie. Údaje z kamery sa nikam neodosielajú, ukladajú sa iba vo vozidle.

Dvojitá obrazovka OpenR, ktorá kombinuje 12-palcový digitálny prístrojový panel s 9 resp. 12,3-palcovou multimediálnou obrazovkou je v Australe novinkou, poznať ju ale môžete z modelov ako Rafale alebo Scénic. Je to ďalší prvok, ktorý posúba pocit z Australu do vyššieho segmentu. Mapy Google dostávajú pravidelnú aktualizáciu, vďaka ktorej môžete napríklad odoslať cieľ cesty z telefónu do vozidla, plánovať trasy s viacerými bodmialebo nahlasovať incidenty na ceste.

Stredová konzola s indukčnou nabíjačkou má posuvnú opierku ruky, vďaka kotrej sa počas jazdy oveľa lepšie pracuje s dotykovým displejom multimediálneho systému. Austral si zachoval fyzické ovládanie klimatizácie, ale vďaka spomínanej opierke je aj dotykové ovládanie omnoho komfortnejšie.

Vpredu sú dva USB-C porty a 12V zásuvka, vzadu nájdete ďalšie dva USB-C porty a 12V zásuvku na zadnej strane stredovej lakťovej opierky. Renault radím medzi značky, ktoré zvládlil hlasové ovládanie na výbornú Funguje prirodzene a rýchlo a presne reaguje. Zvládne dokonca vtipy, ktoré sú zábavné.

Posuňte si zadnú lavicu ako potrebujete
Pohodlné predné sedadlá majú o poznanie lepšie bočné vedenie, bočná aj vrchná opora je kvalitneejšia a cestovanie príjemnejšie ako v prvej generácii. Špecifikom v C-SUV segmente je delená sklopná lavica (60:40), ktorá sa dá posúvať o 16 cm. Aj keď sa to zvonku nezdá, cestujúci na zadných sedadlách majú veľa miesta na kolená, aj keď za sebou sedia dvaja vysoký ľudia s výškou nad 180 cm.

Piate dvere sú ovládané elektricky, objem kufra. Sa ale líši podľa toho, aký pohon si vyberiete. Mild-hybrid ponúka 555 resp. 1 761 litrov, full hybrid E-Tech 527 resp. 1 736 litrov. V batožinovom priestore je k dispozícii aj 12V zásuvka. Podlaha pod zadnými sedadlami je rovná.

Nový Renault Austral ako mild alebo full hybrid
Austral ponúka dve možnosti pohonu. Prvým a podľa predajných štatistík jasne preferovaným (80 % predaných vozidiel) je full hybrid s označením E-Tech 200, kde číslo znamená zároveň výkon v konských silách. O radenie sa stará bezspojková multimodálna automatická prevodovka. Renault na prvej jazde prízvukoval zmeny vo fungovaní hybridného systému a po prvých asi 300 kilometroch môžem povedať, že funguje plynulejšie a rozumnejšie volí, kedy zapojí elektrický pohon.

Vďaka tomu je jazda príjemnejšia. Veľké šoky motoru nespôsobíte, ani keď ho cez „kickdownom“ vyženiete do vysokých otáčok a musí ukázať dynamiku. Pomáha mu v tom aj vylepšený softvér prevodovky.

Po konštrukčných úpravách sa je v interiéri citeľne väčšie ticho. Môžu za to jednak technické zmeny (nová remenica kľukového hriadeľa s novým krytom, nová inštalácia zvukovej izolácie v priečke a káblových puzdrách, nové uchytenie hnacieho ústrojenstva) ako aj lepšia izolácia. Najvýraznejšie to vnímate v najvyššej verzii Esprit Alpine, ktorá má vo výbave laminované, hrubšie predné bočné okná.

Technické detaily motorov
Pre zopakovanie dodám, že full hybrid E-Tech 200tvorí 1,2-litrový preplňovaný benzínový trojvalec s výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 205 Nm, ktorý dopĺňajú dva elektromotory. Hlavný má výkon 50 kW (70 koní) a krútiaci moment 205 Nm a napája ho 2 kWh/400V lítium-iónová batéria. Druhý slúži ako vysokonapäťový štartér-generátor (HSG). Má výkon 25 koní a krútiaci moment 50 Nm. Jeho úlohou je štartovať spaľovací motor a riadiť zmeny prevodových stupňov.

Mild Hybrid 160 tvorí 4-valcový 1,3-litrový preplňovaný benzínový motor s priamym vstrekovaním, ktorému asistuje štartér-generátor spojený s automatickou CVT prevodovkou a 12V lítium-iónová batéria. Renault pri ňom udáva spotrebu 6,2 l/100 km.
4Control Advanced a Multi-Sense chcete mať
Nový Austral je naďalej vybavený systémami 4Control Advanced a Multi-Sense. Osobne nie som veľkým fanúšikom možnosti meniť sis jazdné režimy (Multi-Sense), ale dorazy a úplne nové tlmiče, ktoré má Austral z Rafale, robia v tomto prípade jazdu komfortnejšou. S 4Control Advanced využíva sa ovládateľnosť auta dostáva do inej ligy.

Progresívne riadenie zadných kolies optimalizuje ich polohu na nerovných alebo hrboľatých cestách. Aktuátor riadenia natáča zadné kolesá veľmi mierne v rovnakom smere ako predné kolesá (až o 1 stupeň) pri vysokých rýchlostiach alebo pri prejazde zákrutou rýchlosťou nad 50 km/h. Pri nízkych rýchlostiach sa zase zadné kolesá natáčajú v opačnom smere až o 5 stupňov a ako vodič to vnímate a užívate si to.
Aktuálny cenník novej generácie nájdete tu.