5.6 C
Bratislava
streda, 17 apríla, 2024
46 300 1 430 18 600

Zlomový balíček pre nákladnú dopravu

Európska komisia v utorok 11. júla zverejnila balíček pre nákladnú dopravu, teda súbor opatrení zameraný na znižovanie uhlíkovej stopy v nákladnej doprave. Zahŕňa zjednodušenie cezhraničnej prepravy a boj proti tzv. greenwashingu. V praxi to prinesie viaceré pozitívne zmeny, vrátane jednoduchších a jasnejších pravidiel pre extra dlhé súpravy s dĺžkou 25.25 metra.

Balíček opatrení s názvom Greening Freight Transport Package, teda vo voľnom preklade „ešte zelenší balíček nákladnej dopravy“, chce presunúť tovar z ciest na železnice a vodu, incentivizovať nákup nízkoemisných nákladných vozidiel a zjednodušiť a spresniť výpočet uhlíkovej stopy pre prepravnú trasu tovaru.

Zmena rozmerov a hmotností ťažkých nákladných vozidiel

Nákladná doprava v EÚ generuje obrat vo výške 938 miliárd eur, zároveň ale takisto zodpovedá za 30 % emisí tvorených celou cestnou dopravou. Nový balíček má podľa eurokomisára Fransa Timmermansa zabezpečiť, že „s tovarom sa nakladá najudržateľnejšie, ako je to možné, či už sa prepravuje nákladným autom, vlakom alebo loďou.“

Európska komisia navrhla aj zmenu rozmerov a hmotností ťažkých nákladných vozidiel. Deje sa tak po prvý krát od 90.-tych rokov a cieľom tejto zmeny je prispôsobiť rozmery a hmotnosti podmienkam a požiadavkám súčasnosti.

Na trh totiž postupne prichádzajú elektrické ťažké nákladné vozidlá, ktoré (aspoň nateraz) majú ťažké batérie. Mnohí dopravcvoia sa preto obávajú, že to pôjde na úkor užitočnej hmotnosti, ktorá je v komerčnom transporte kľúčová. Podľa návrhu Komisie sa celková hmotnosť štandardnej 40-tonovej súpravy zvýši na 44 ton. Vodíkové nákladné vozidlá budú navyše môcť byť ešte dlhšie. Očakáva sa totiž, že jedným z najčastejších miest, kam budú umiestňované nádrže na vodík, je priestor za kabínou.

Ľahšie batérie, viac nákladu

Vo všeobecnosti panuje u odborníkov názor, že hmotnosť batérií bude s pokračujúcim vývojom klesať, čím sa v budúcnosti ešte zvýši užitočné zaťaženie a vozidlo alebo súprava tak budú môcť odviezť viac tovaru. „Elektrické nákladné vozidlá s dojazdom okolo 500 km prídu na trh do dvoch rokov. Extra povolená hmotnosť pomôže ich uvedeniu na trh, pretože sa zabezpečí, že užitočná hmotnosť nebude znížená kvôli váhe batérií,“ myslí si Bernardo Galantini z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (European Federation for Transport and Environment), ktorá je známa aj pod skratkou T&E.

Lepší právny rámec pre extra dlhé súpravy

Balíček pre nákladnú dopravu obsahuje aj nové pravdilá pre tzv. megasúpravy, teda súpravy s dĺžkou 25,25 metra. Tie sú takmer o 9 metrov dlhšie ako štandarné kombinácie ťahač – náves. V súčasnosti niektoré členské štáty umožňujú cezhraničný prechod extra dlhých súprav, avšak sú na to potrebné bilaterálne dohody medzi krajinami, čo celý proces komplikuje. Komisia navrhuje regulovať tieto dohody tak, aby boli jednoduchšie a jednotnejšie. Avšak, opatrenia navrhované komisiou nerozširujú používanie megasúprav do štátov, ktoré ich nepovoľujú.

Podľa T&E sú potrebné záruky pre štáty, ktoré budú využívať možnosť prechodu megasúprav cez hranice. Ako prvé treba podľa federácie žiadať, aby boli meagsúpravy jazdiace cez hranice štátov bezemisné do roku 2035, polovica veľkých flotíl by mala byť bezemisná do roku 2030.

Druhou požiadavkou T&E je, aby extra dlhé súpravy nejazdili na cestách, kde by mohli ohrozovať chodcov a cyklistov. Kým na diaľnici totiž predstavujú len pomerne malé riziko, pri jazde z diaľnice k logistickému centru podľa federácie toto riziko rastie. Napokon, megasúpravy by nemali zapríčiniť, že sa preprava tovaru zo železnice a vody presunie späť na cesty.

Bude balíček pre nákladnú dopravu efektívny v praxi?

Navrhovaná legislatíva sa tiež snaží nájsť cestu ako zjednodušiť a zosúladiť cezhraničné obmedzenia a zaviesť integrované cestné váhy, ktoré by odhaľovali preťažené vozidlá. Tým by sa mohlo znížiť opotrebovanie infraštruktúry, ktoré úniu ročne stojí 230 miliárd eur.

Zjednodušením legislatívy by mala prejsť aj železničná nákladná doprava. Tá tvorí až 50 % z celej dopravy po železnici, rovnako trpí tým, že každá krajina má svoju legislatívu. Komisia navrhuje vytvoriť centrálny koordinačný mechanizmus, ktorý by zosúladil postihy pre dopravcov, ktorí si na železnici rezervujú sloty, ktoré nepotrebujú. Takisto by sa cez tento mechanizmus riešil rastúci počet nočných lôžkových osobných vlakov. Získať nočné sloty je totiž pre dopravcov čoraz náročnejšie a lepšia koordinácia bude smerom do budúcnosti nevyhnutná.

 

Aktuálne
Prečítajte si aj