14.2 C
Bratislava
štvrtok, 29 mája, 2025

EÚ chce riešiť nedostatok profesionálnych vodičskými preukazmi na kamióny už od 18 rokov

Advertisement

Nedostatok profesionálnych vodičov nákladných vozidiel vedie Európsku úniu k zásadným zmenám v legislatíve.

V máji 2025 dosiahli Európsky parlament a Rada EÚ predbežnú dohodu, ktorá umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné vozidlá už od 18 rokov, namiesto doterajšej vekovej hranice 21 rokov. Cieľom reformy je rozšíriť okruh potenciálnych záujemcov o profesiu vodiča a riešiť pretrvávajúci nedostatok profesionálnych vodičov v cestnej doprave.

Nižšia veková hranica pre vodičov nákladných vozidiel

Podľa navrhovaných pravidiel bude možné získať oprávnenie na vedenie nákladného vozidla (skupiny C, C1, C1E) už vo veku 18 rokov, ak má vodič osvedčenie o odbornej spôsobilosti (CPC). V prípade autobusov (skupina D) sa hranica znižuje z 24 na 21 rokov. Členské štáty budú mať navyše možnosť umožniť 17-ročným záujemcom jazdiť s nákladnými vozidlami na svojom území, ak budú sprevádzaní skúseným vodičom.

Zavádza sa aj európsky systém tzv. „accompanied driving“, teda sprevádzanej jazdy, známy už z niektorých štátov pri skupine B. Po novom sa tento model rozšíri aj na profesionálne kategórie vodičských oprávnení. Mladí uchádzači o povolanie kamionistu tak budú môcť nadobúdať praktické skúsenosti pod dohľadom skúsených vodičov, ktorí musia absolvovať 7 až 14 hodín špeciálneho školenia.

Poľsko spúšťa dotácie pre elektrické nákladné autá
Foto: Volvo Trucks

Prekážky pre vodičov z tretích krajín pretrvávajú

Dohoda síce otvára diskusiu o zjednodušení uznávania vodičských preukazov z krajín mimo EÚ, no vzájomné uznávanie osvedčení o odbornej spôsobilosti (CPC) zatiaľ nie je súčasťou reformy. To podľa Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) ostáva zásadnou prekážkou pre zamestnávanie vodičov z tretích krajín a bude potrebné riešiť ho v ďalšej fáze legislatívnych úprav.

Zmeny sa dotýkajú aj oblasti dekarbonizácie dopravy. Držitelia vodičského preukazu skupiny B budú môcť viesť vozidlá na alternatívne palivá do celkovej hmotnosti 4,25 tony. Zároveň sa počíta so zavedením digitálneho vodičského preukazu v rámci Európskej digitálnej identity najneskôr do konca roka 2030. Vodiči si však budú môcť ponechať aj fyzickú verziu dokladu.

Súčasťou legislatívy sú aj opatrenia ako povinná skúšobná doba pre nových vodičov, posilnenie systému uznávania sankcií medzi členskými štátmi či zjednotenie pravidiel pre odoberanie vodičských oprávnení.

Aktuálne
Prečítajte si aj